روزانه ها

آفتاب بی‌غروب

السلام علی المعذب فی قعرالسجون و ظلم المطامیر ذی الساق المرضوض بحلق القیود و الجنازه المنادی علیها بذل الاستخفاف...* علی مظاهری: این فرازها را می‌شد سرشار کرد از احساس‌های زلال و لطیف، احترام و ارادت‌های خالصانه به امام بزرگواری که... فراتر از هر وصفی است، «کلمه تام» خداست و «هستی» به واسطه وجود پربرکت ایشان، پدران و فرزندانش(ع)‌ از خداوند فیض می‌گیرد.
کد خبر: ۲۶۷۱۲۲

اندوه ما از شهادت ایشان آنقدر بزرگ است که به سخن در نمی‌آید.

اما حقانیت ائمه‌(ع)‌ را می‌شود از منظر دیگری هم نگریست. امام ما موسی ابن جعفر(ع)‌ را نه فقط از منظر شیعی بلکه از منظر سران دیگر مذاهب هم می‌توان دید؛ تا جلوه‌های حقانیت و حقیقت را لطیف‌تر، روشن‌تر و گویاتر احساس کرد و فراتر از تعصب‌ها به روح پاکش  که وجه فناناپذیر خداست  درود فرستاد.

مؤلف اخبار الدول =(دولت‌ها)‌: امام بزرگوار و بی‌نظیر، معروف به باب الحوائج چرا که هیچ‌گاه فردی را که برای رفع نیازش به او توسل کرده، ناامید نمی‌کند.

خیرالدین دمشقی (زندگینامه‌نویس صاحب کتاب، الاعلام)‌: عابدترین مردم عصر خود و یکی از دانشمندان پر جود و فیض اسلام.

دکتر زکی مبارک (شرح زهرالادآب)‌: پیشوای پیشرو در علم و ایمان.

ابن ساعی (مختصر اخبار خلفا)‌: صاحب شأن و منزلت ارجمند و افتخاراتی بس بلند. با احسان و نیکی؛ حتی به دشمنانش هدیه می‌داد به خاطر کثرت عبادت به عبد صالح و بنده شایسته خدا مشهور شد. عقول و اندیشه‌ها از درک کرامات او حیران است. پیداست در پیشگاه خداوند مقام و منزلت والایی دارند.

اجازه بدهید فضا را با کلامی از امام بزرگوارمان(ع)‌ تا ملکوت، گسترش دهیم، به فرموده امام ما کاظم آل محمد(ع)‌: هیچ چیزی شیطان و لشکرش را به اندازه دیدار مهرورزانه و از سر ارادت دو برادر [دینی] مؤمن، وامانده و خسته نمی‌کند. هنگامی که دو برادر مؤمن (دوست ایمانی)‌ با یکدیگر دیدار می‌کنند و ضمن یاد خداوند از فضایل ما اهل بیت سخن می‌گویند، از بسیاری غمی که به شیطان می‌رسد به فغان و ضجه درمی‌آید چنان که به خود می‌پیچد، بر زمین می‌افتد و...

و اما یکی از ابعاد درخشان شخصیت جاودان امام ما موسی بن جعفر(ع)‌ در دوران حیاتشان همانا تربیت فرمودن مشعل‌داران هدایت و یاران خاص امامان اعلام(ع)‌ است.

ایشان در آن همه خفقان، سانسور، زندان و ... کسانی را تربیت کردند که جزو «اصحاب مشهور به اجماع»‌اند که بین دانشمندان اسلام در صدق، راستگویی و اطمینان به صحت روایاتشان جای هیچ بحث و گفتگویی نیست. از مشهوران «اصحاب اجماع» که از افق مکتب موسوی(ع)‌ درخشیدند، درود می‌فرستیم بر یونس بن عبدالرحمان، صفوان شاپوری، محمدبن ابی‌عمیر، حسین السراد، احمدبن ابی نصر و عبدالله بن مغیره. روایات نقل شده از این بزرگواران نزد اهل فن، جای چون و چرا ندارد و در اوج صحت و اعتبار تلقی می‌شود طوری که مثلا وقتی سلسله راویان یک حدیث، ناقص باشد یا اسامی راویانی از سند یک حدیث افتاده باشد اما فقط نام «ابن ابی‌عمیر» به عنوان راوی آن حدیث آمده باشد، اهل فن به خاطر کمال وثوق و اطمینان به این بزرگوار حدیثش را «مسند» می‌شمارند؛ یعنی حدیثی که مستقیم از معصوم(ع)‌ روایت شده است.

امام(ع)‌ می‌فرمایند: برتری دانشمند بر عابد، همانند برتری خورشید بر سایر ستارگان است.

*‌ فرازی مشهور از زیارتنامه امام ما موسی کاظم(ع)‌: درودمان بر آن بزرگواری که در سیاهچال‌ها شکنجه می‌شد. در حالی به شهادت رسید که زنجیرهای سنگین در ساق‌هایش فرونشسته بود، کند و بندهای زندان را از بدن طاهرش جدا نکرده بودند و...

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها