کارشناسان ثبت جهانی یونسکو به ایران می‌آیند

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ورود کارشناسان سازمان علمی، آموزشی و تربیتی (یونسکو) تا اواخر تابستان به ایران برای بررسی آثار تاریخی که پرونده های آنها برای ثبت این این سازمان ارسال شده است، خبر داد.
کد خبر: ۲۶۷۰۰۷
"فریبرز دولت آبادی" روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: پرونده های مجموعه شیخ صفی اردبیلی و بازار تبریز سال گذشته به یونسکو ارسال شده است، و پس از بررسی کارشناسان این سازمان در صورت تایید، سال آینده نام این دو اثر تاریخی ایران در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت خواهد رسید.

بازار تبریز از بزرگ‌ترین بازارهای سرپوشیده جهان و یکی از شاهکارهای معماری ایرانی است. این بازار در سال 1193 هجری قمری بر اثر زلزله با خاک یکسان شد، اما طولی نکشید که به همت مردم شهر بازسازی شد.

بازار تبریز هم اکنون به طول یک کیلومتر بزرگ‌ترین مجموعه به هم پیوسته و مسقف دنیاست که در سال 1354 در فهرست آثار ملی ثبت شد.

طاق‌ها و گنبدهای مقرنس بلند آن، سازه‌های آجری به هم پیوسته، آرایش مغازه‌ها، کثرت تیمچه‌ها، وجود انواع مشاغل و تعداد زیادی مدرسه و مسجد که در کنار سراهای بازرگانی قرار گرفته‌اند، این بازار را نمونه‌ای عالی از محیط تجارت و زندگی اسلامی و شرقی ساخته ‌است.

سبک معماری، کثرت سراها و تیمچه‌ها و وجود تعدادی مدرسه و مسجد نیز به این مجموعه اهمیت و امتیازی خاص داده‌ است.

معاون میراث فرهنگی در خصوص ثبت جهانی آثار طبیعی و معنوی گفت: پرونده جنگل های هیرکانی در حوزه میراث طبیعی و ردیف های موسیقی در حوزه میراث معنوی و مستقل ایران برای ثبت به یونسکو ارسال شده است.

مجموعه نفیس بقعه شیخ صفی الدین به نام عارف نامدار شیخ صفی الدین اردبیلی در سال 735 هجری قمری به دست فرزند وی صدرالدین موسی بنا شد.

در عصر صفوی، بقعه شیخ با حضور استادان بزرگ عهد صفوی چنان به زیور آراسته شد که همچنان پس از گذشت چندین قرن به عنوان یکی از مفاخر تاریخی و فرهنگی ایران به شمار می‌آید.

یکی از موارد منحصر به فرد این مجموعه این است که این بقعه حاوی ده‌ها اثر بدیع در مضامین مختلف رشته‌های هنری است که از آن جمله می‌توان به عالی ترین نوع کاشی کاری معرق و مقرنس و گچبری کتیبه های زیبا و نفیس و خط خطاطان بزرگ دوره صفوی، منبت های ارزنده، نقره کاری، تذهیب و طلاکاری، نقاشی و تنگ بری اشاره کرد.

گفتنی است که، سازه های آبی شوشتر در استان خوزستان به تازگی به عنوان دهمین اثر جهانی ایران در فهرست آثار تاریخی یونسکو به ثبت رسید.

دولت آبادی با اشاره به وضعیت خوب ایران در حوزه ثبت آثار جهانی خاطر نشان کرد: این اتفاقات مبتنی بر تمام تجارب سازمان است و به خاطر زحماتی است که پیش از این در سازمان کشیده شده و در این سالها به بار نشسته است.

وی در خصوص تهیه پرونده های ثبتی اظهار داشت: در حوزه تهیه پرونده های ثبتی برای آثار تاریخی ما در بالاترین حد استاندارد و مقیاس های بین المللی قرار داریم.

دولت آبادی افزود: پرونده هایی که برای ارزیابی به یونسکو فرستاده می شود، در مرحله نخست ارزیابی ها مبتنی بر قالب ها و چارچوب های تعیین شده از سوی یونسکو، صورت می گیرد و به گفته کارشناسان یونسکو پرونده هایی که ایران می فرستد، کاملا حرفه ای است و این جای افتخار برای ما دارد.

وی با بیان این که در زمینه تهیه پرونده ها، مستندسازی، ارایه پلان مدیریت، گرافیک نقش ها و نحوه ارایه کار بسیار کارشناسانه صورت می گیرد، اظهار داشت: خیلی از کشورها خواهان کمک ایران برای تهیه پرونده های ثبتی خود هستند.

دولت آبادی به تعدد آثار قابل ثبت در ایران اشاره کرد و گفت: ‌به لحاظ محتوایی ما همیشه مشکل داریم که کدام یک از آثار را برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال کنیم زیرا آثار ما همگی دارای ارزش بالایی هستند و به راحتی می توانیم تعداد آثار ثبتی خود در یونسکو را افزایش دهیم.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها