وزیر بهداشت:

ارائه خدمات سیار بهداشتی در حاشیه شهرها اجرا می‌شود

وزیر بهداشت به کم کردن فاصله‌های شاخص‌ها در نقاط برخوردار و محروم و حتی حاشیه شهرها بزرگ تاکید کرد و گفت: از برنامه‌های کشوری، ارائه خدمات سیار در حاشیه شهرها با استفاده از الگوی خانه‌های بهداشت در روستاها است.
کد خبر: ۲۶۵۱۲۹

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر کامران باقری لنکرانی صبح شنبه در مراسم روز جهانی جمعیت اجرای موفق این برنامه را منوط به استفاده از ظرفیت پزشک خانواده‌ (نه ظرفیت درمانی) با هدف ارتقای سلامت و پیشگیری از درمان به عنوان جزئی از چرخه سلامت برشمرد و افزود: اجرای برنامه پزشک خانواده‌ در شهرهایی با جمعیت زیر یکصد هزار نفر جمعیت را با جدیت پیگیری می‌کنیم.

وی با اشاره به کاهش 75 درصدی میزان مرگ و میر مادران تا سال 2015 به عنوان یکی از اهداف توسعه هزاره سوم، گفت: جمهوری اسلامی ایران از سال پایه 1990 تاکنون (2009 میلادی) در شاخص کاهش میزان مرگ و میر مادران به این هدف رسیده است به نحوی که میزان مرگ مادران ایرانی از 90 به ازای یکصد هزار مادر باردار به 22 مرگ به ازای یکصد هزار مادر و باردار و به قدر مطلق کمتر از 270 مرگ در سال گذشته رسیده است که البته وضعیت در سراسر کشور همگون نیست.

وزیر بهداشت با تاکید مجدد بر حفظ همگونی شرایط در سراسر کشور، گفت: در سالیان پیش از پیروزی انقلاب استان سیستان و بلوچستان هیچ مرکز تسهیلات زایمانی نداشته و میزان زایمانهای بهداشتی در این استان 20 درصد بوده است.

دکتر لنکرانی با اشاره به ساخت نخستین مرکز تسهیلات زایمانی در این استان در اوایل دهه 70 افزود: از آن زمان تا شهریور 84 شمار مراکز تسهیلات زایمانی به 19 واحد رسید، این در حالی است که طی چهار سال گذشته تعداد مراکز تسهیلات زایمانی در استان سیستان و بلوچستان از 19 به 52 واحد رسید.

وی، کاهش 36 درصدی مرگ و میر مادران استان سیستان و بلوچستان و کاهش 40 درصدی مرگ نوزادان این استان را نسبت به شهریور 84 مرهون افزایش مراکز تسهیلات زایمانی برشمرد و افزود: همچنین از مهمترین علل آن سرمایه‌گذاری‌ بر روی بخش‌های سخت‌افزاری‌ و سپس پیگیری واحدهای نرم‌افزاری بوده است.

وزیر بهداشت تجارب موفق جمهوری اسلامی ایران را افزایش مدت مرخصی زایمان و شیر دهی برشمرد و یادآور شد: این در شرایطی اتفاق افتاد که شاید به نظر می‌رسید این افزایش مرخصی‌ها لطمات اقتصادی به همراه دارد.

دکتر لنکرانی گفت: میزان مرخصی ساعتی شیر دهی از 20 به 24 ماه افزایش یافت.

وی به جنگ افغانستان اشاره کرد و یادآور شد: به موجب آن میزان مرگ مادران باردار در استان بدخشان افغانستان به رقم باور نکردنی 6 هزار به ازای هر یکصد هزار زن باردار رسید، این در حالی است که در بدترین شرایط و آمارها میزان مرگ مادران دو هزار در یکصد هزار مادر باردار (در سیرالئون) و در شرایط نامناسب کشور افغانستان یکهزار و 900 مرگ به ازای یکصد هزار مادر باردار است.

وی با بیان این که در خوشبینانه‌ترین حالتها هم دستیابی به اهداف توسعه هزاره سوم قابل پیش‌بینی نیست، گفت: در این زمینه رویکردهایی که در دنیا دنبال می‌شود و روشن و اثر گذار است.

وزیر بهداشت به وقوع بحران اقتصادی به ویژه در کشورهای وابسته به اقتصاد غرب اشاره کرد و افزود: گزارشهای کمتر از یک سال گذشته دنیا حاکی از نوعی عقب گرد اقتصادی است و به نظر می‌رسد حرف گفت و شنود و تکرار برخی شعارهای گذشته نیازهای جهانی را جوابگو نیست.

دکتر لنکرانی با بیان اینکه رویکردی که جهان امروز در برابر بحران اقتصادی تعیین کرده است، رویکرد مناسبی نیست، گفت: برای مقابله با این بحران مبالغی جمع‌آوری شد و برخی از کشورها متمم‌های چندین صد دلاری را تصویب کردند که در این مبالغ موضوع مهم سلامت به ویژه سلامت زنان نادیده انگاشته شده و به جای آن که این کمکها به جامعه بشری تعلق گیرد به یادی بانکها حفظ شرکتها و کمپانی‌ها آمده است.

وی با بیان این که در جمهوری اسلامی ایران اوضاع اقتصادی به نحوی طراحی شده که کمترین اثر پذیری را از بحران اقتصادی جهانی داشته است، افزود: به عنوان مثال در شاخص بورس جهانی که نشان از رونق اقتصادی هر کشوری دارد به رغم آن که بورس در سه ماه گذشته در دنیا رشد و تعالی نداشته است، در ایران این شاخص طی شش ماه گذشته رشد یک تا دو درصدی داشته است.

وی غربالگری زنان خود سرپرست و یا زنان سرپرست خانوار را یکی دیگر از برنامه های مرکز امور مشارکت زنان دانست و افزود: بر این اساس تاکنون یک سوم جمعیت هدف (حدود 50 هزار نفر) از نظر بیماریهای گوناگون حتی ساده‌ترین بیماریها چون پر فشاری خون، افزایش میزان چربی و قند خون تا پیچیده‌ترین بیماریها نظیر سرطان پستان غربالگری شده‌اند.

وزیر بهداشت گفت: حتی این شاخص در دو تا سه دانشگاه علوم پزشکی کشور به صفر رسیده است و این در شرایطی است که میزان مرگ مادران در سالهای پیش از انقلاب با 30 میلیون جمعیت 5 هزار نفر هم اکنون با 70 میلیون جمعیت به کمتر از 270نفر رسیده است.

لنکرانی با اشاره به اینکه تاکنون توانسته‌ایم شاخص زایمان بهداشتی و تحت پرسنل دوره دیده طی 5 سال گذشته را از 92 به 5/97 درصد برسانیم، افزود: اما هنوز تا میزان مطلوب، 5/2 درصد فاصله است.

وی شاخص حضور زنان در آموزش عالی در جمهوری اسلامی ایران را بالای 67 درصد عنوان کرد و یادآور شد: با این حال هنوز در برخی صحنه‌ها و استان‌ها امکان ادامه تحصیل مردان و زنان به طور یکسان فراهم نیست.

وزیر بهداشت با بیان اینکه باید کوشید تا همه جای کشور به سطح مطلوب و قابل قبولی برسد، گفت: از نظر آماری میانگین کشوری مطلوب است.

وی گفت: در سالهای پیش از پیروزی انقلاب میزان مرگ مادران 248 در یکصد هزار مادر باردار بود که در شهریور 84 به 7/24 و در سال گذشته به 22 به ازای هر یکصدهزار مادر باردار رسید.

وی ادامه داد: همچنین آمار با سوادی زنان رو به افزایش است و در بسیاری از استانها آمار با سوادی زنان و مردان نزدیک به هم و بیش از 90 درصد است.

لنکرانی افزود: سهم دانشجویان دختر در مقطع آموزش عالی هم که در گذشته 15 درصد بود هم اکنون به بیش از 60 درصد رسیده است، این در حالی است که در دانشکده‌های پزشکی هم بیش از 65 درصد (حدود 67 درصد) دانشجویان را دختران تشکیل می‌دهند.

وی روز جهانی جمعیت را بهانه‌ای برای توجه بیشتر به خانواده‌ها ، زنان و کودکان و آینده جهان بشری دانست و افزود: تا سال 2015 میلادی و دستیابی به اهداف توسعه هزاره سوم فرصت زیادی باقی نمانده است و تا شش سال آینده کشورهای متعدد باید به اهداف تعیین شده از جمله کاهش 75 درصدی مرگ مادران برسند.

وزیر بهداشت با ابراز تاسف از این که وقوع برخی وقایع تلخ در دهه اول هزاره سوم، جامعه جهانی را از این اهداف بسیار دور کرده است، افزود: به عنوان مثال در سال‌های اشغال کشور عراق توسط نظامیان آمریکایی در شش سال گذشته به تنهایی بیش از یک میلیون زن و کودک صرف نظر از تلفات حوادث جنگ فقط به علت ابتلاء به انواع بیماریها جان خود را از دست دادند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها