این توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرید

تنگی نفس پشت در خانه

گروه سلامت: این روز‌ها همین که پرده را کنار بزنید و از پنجره نگاهی به بیرون بیندازید، از باز‌کردن پنجره‌ها، نفس عمیق کشیدن و بیرون رفتن به اندازه کافی پشیمان می‌شوید. البته این پشیمانی وقتی سود دارد که تعطیلی این روز‌ها را به شکل یک فرصت برای بیرون رفتن نبینید و جدا در منزل بمانید. بعضی از این ذرات موجود در هوا که از بیابان‌ها و صحراها بلند شده‌اند حاوی سیلیس هستند که برای سلامتی افراد خطرناکند و اگر در بین آنها سیلیس‌های آزاد موجود باشد، در آینده می‌تواند بیماری‌های حاد ایجاد کند.
کد خبر: ۲۶۴۹۰۷

احمد جنیدی‌جعفری، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه می‌دهد: آلودگی هوا در تهران یک سابقه قبلی هم داشته است بدین معنی که پایه آلودگی هوا در تهران نسبتا بالاست و بر اساس بعضی شاخص‌ها، تهران جزو شهرهای اول آلودگی هوا در دنیا محسوب می‌شود و همچنین محققان بر اساس پژوهش‌هایی که جدا از آمار رسمی انجام شده است، مانند مرکز کنترل آلودگی هوای تهران و محیط زیست اعداد بالایی را در آلودگی تهران به دست آورده‌اند.

او می‌گوید: بعضی از این آلودگی‌ها مانند ذرات 2 NO ،CO ،NO و اوزن جزو آلودگی‌های شاخص در تهران محسوب می‌شود که اثراتی روی سیستم تنفسی و قلبی و عروقی گذاشته و محرک‌های مخاطی چشم و بینی نیز هستند.

جنیدی‌جعفری خاطرنشان می‌کند: با کمک ماسک‌های معمولی و افرادی که دچار مشکل می‌شوند با کمک کپسول‌های هوا و افرادی که دارای آسم هستند با کمک اسپری‌ها می‌توانند تا حد زیادی از آلودگی مصون بمانند.

عوارض درازمدت

استنشاق هوای آلوده به ذرات معلق و گردوغبار سبب نفوذ ذرات ریز به کیسه‌های هوایی می‌شود و به این ترتیب اکسیژن‌رسانی به قلب محدود می‌شود و آثار سوء این ذرات به صورت بی‌نظمی در ضربان قلب (آریتمی) و ایجاد حملات قلبی برای افرادی با بیماری‌های زمینه‌ای قلب تظاهر می‌کند.

به طور کلی آثار آلودگی هوا بر دو نوع کوتاه و دراز مدت قابل تقسیم می‌شود که آثار سریع و کوتاه‌مدت آلودگی هوا به صورت اختلال در ضربان قلب (آریتمی) و حملات قلبی (برای افرادی با بیماری زمینه‌ای قلب) است.در درازمدت نیز ذرات ریز چند میکرونی گردوغبار که وارد دستگاه تنفسی و خون شده، در جدار عروق رسوب کرده و با ایجاد التهاب، شرایط را برای بروز آترواسکلروز (تصلب شرایین) و تنگی عروق فراهم می‌کند.

دکتر محمدرضا محمدحسنی، دبیر انجمن آترواسکلروز با بیان این‌که همه ناگزیر به استنشاق هوا هستیم، ادامه می‌دهد: از این‌رو برای پیشگیری از بروز عوارض نامطلوب آلودگی‌ هوا نباید در معرض هوای آلوده قرار بگیریم و از ورزش کردن در این هوا جدا خودداری کنیم چون فعالیت ورزشی باعث افزایش ضربان قلب و دستگاه تنفسی و متعاقب آن افزایش ورود هوای آلوده به ریه‌ها می‌شود.

او می‌گوید: همچنین شهروندان باید در فضاهای آلوده از تنفس‌های عمیق خودداری کنند.

توصیه‌های وزارت بهداشت

وزارت بهداشت به مردم توصیه کرد، با توجه به شدت آلودگی هوا مردم از سفر غیرضرور به شهرهای آلوده در مناطق مرکزی و غربی خودداری کنند و بیماران قلبی و ریوی نیز تا حد امکان از منزل خارج نشوند.مهم‌ترین توصیه وزارت بهداشت به مردم بخصوص بیماران خاص، افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن ریوی مانند آسم و برونشیت، همچنین بیماران قلبی و عروقی و نیز کودکان و افراد مسن در شرایط فعلی این است که تا جای ممکن از منزل خارج نشوند.

شهروندان حتی‌الامکان سفر خود را به شهرهای آلوده بخصوص در مناطق غربی کشور لغو کنند و به تأخیر بیندازند و افراد مقیم مناطق آلوده نیز از تردد غیرضرور در سطح شهر و منطقه خود خودداری کنند.

ماسک یا دستمال تمیز

وزارت بهداشت استفاده از اتاق اکسیژن را که در جاهایی مورد تبلیغ هم قرار گرفته، توصیه نمی‌کند زیرا هیچ فایده‌ای ندارد، افراد بیمار باید در بیمارستان و تحت نظر پزشک از اکسیژن درمانی استفاده کنند و تنفس کوتاه مدت افراد عادی در اتاق اکسیژن نیز هیچ فایده‌ای ندارد.استفاده از ماسک نیز برای مدت طولانی تأثیر زیادی در کاهش آلودگی ندارد، اما اگر فردی برای مدت بسیار کوتاه در مناطق بسیار آلوده تردد می‌کند، می‌تواند از ماسک یا یک دستمال تمیز نمدار برای جلوگیری از ورود ذرات معلق در هوا به ریه خود استفاده کند.

تا رفع آلودگی، در منزل بمانید

معاون سلامت وزیر بهداشت همچنین به شهروندان توصیه می‌کند: با توجه به آلودگی هوای تهران و برخی مناطق کشور کمتر از منزل خارج شوند.حسن امامی رضوی در گفتگو با ایرنا می‌گوید: این توصیه برای بیماران باید با جدیت دنبال شود و حتی‌المقدور تا عادی شدن شرایط جوی در منزل باقی بمانند.

وی در خصوص توصیه رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ به شهروندان تهرانی مبنی بر خارج شدن از پایتخت ادامه می‌دهد: خارج شدن از تهران به منظور دور ماندن از آلودگی ناشی از گردوغبار ضرورتی ندارد، زیرا آلودگی ناشی از ذرات گردوغبار فقط متعلق به تهران نیست و تقریبا در همه جا وجود دارد.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌گوید: بر اساس گزارش سازمان هواشناسی فقط در منطقه شمال کشور و استان مازندران آلودگی هوا کمتر است و آلودگی هوا در اغلب نقاط کشور وجود دارد. خارج شدن یکباره مردم از شهرها ممکن است موجب ترافیک سنگین در راه‌های ارتباطی کشور شود و مشکلات را بیشتر کند.

افزایش بی‌سابقه تماس‌های بیماران قلبی و ریوی با اورژانس تهران

از سوی دیگر مدیر مرکز فوریت‌های پزشکی تهران گفت: طی 2 روز گذشته به دلیل افزایش غلظت آلاینده‌های هوا و شرایط بحرانی در تهران، تعداد تماس‌های بیماران قلبی و ریوی با اورژانس به‌طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است.دکتر رضا دهقان‌پور در گفتگو با مهر، ضمن بیان این مطلب افزود: تعداد ماموریت‌های اورژانس تهران در شرایط اضطرار آلودگی هوا افزایش پیدا نکرده است، اما شکایت از بیماری‌های تنفسی و قلبی زیاد شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها