مقایسه دوربین‌های خودکار ارزان

ارزان با کارآیی فوق‌العاده

در زمانه ما یک قانون قطعی در مورد فناوری صادق است که دوربین‌های عکاسی پیوسته در حال پیشرفت و ارزان شدن هستند. این موضوع به افرادی که در همه موارد جنبه اقتصادی را درنظر می‌گیرند این فرصت را می‌دهد تا صاحب یک دوربین دیجیتال خوب با قیمت مناسب شوند. این دوربین‌ها همه تنظیمات را به‌صورت خودکار انجام می‌دهند و برای افراد تازه‌کار، که هیچ اطلاعاتی در مورد عکاسی ندارند، بهترین گزینه هستند.
کد خبر: ۲۶۴۵۹۰

امروزه می‌توان تا دوربین‌هایی با تفکیک‌پذیری1 7 تا 10 مگاپیکسل را با قیمت‌هایی در حدود 100 دلار خرید. تفاوت دوربین‌های دارای تفکیک‌پذیری بالاتر با این دوربین‌ها در این است که آنها تصویری صحیح و واضح‌تر را ارائه می‌دهند و عکس‌های آنها را می‌توان در اندازه‌های بزرگ‌تری چاپ کرد. اما این روزها دوربین‌های ارزان هم در برابر آنها با عرضه خصوصیاتی مطابق با آخرین فناوری‌های روز عکاسی مانند تشخیص چهره2، عملکرد تشخیص لبخند3 فوکوس خودکار و حتی ویدئوی HD حرف‌هایی برای گفتن دارند.

با پرداخت این قیمت چه دریافت می‌کنید؟

ما در مقاله به مقایسه دوربین‌های Canon A470، Nikon Coolpix L19، Polaroid T1031، Kodak، Easy Share C913 وGE A835 می‌پردازیم که اگرچه بدنه خیلی باریکی مثل انواع اتوماتیک گران‌قیمت‌ترشان ندارند، با این حال نسبتا کوچک و دارای تمامی حالت‌های خودکار هستند، لنز زوم دارند، فلش آنها از نوع درون‌ساخت است، از توانایی ضبط فیلم برخوردارند و دارای همه حالت‌های صحنه نیز هستند.

خصوصیات مورد مقایسه قرار گرفته دوربین‌ها

1- ساختار و حمل و نقل

همه این دوربین‌های مقایسه شده بدنه‌ای از جنس پلاستیک دارند، کانن از همه زیباتر است و باریک‌ترین طراحی بدنه متعلق به پولاروید است. کانن و کداک را می‌توان هم در جیب و هم در کیف به آسانی حمل کرد. هر پنج‌تای این دوربین‌ها لنزهای زوم دارند که در هنگام روشن کردن دوربین به‌طور باز می‌شند. همه آنها به‌سرعت روشن می‌شوند و به‌محض این‌که لنز آنها کاملا باز شود، توانایی گرفتن عکس را دارند. نیکن از همه راحت‌تر در دست جا می‌گیرد و حمل آن آسان‌تر است. کانن و کداک جوری طراحی شده‌اند که به‌راحتی بتوانی آنها را در دست راست خود نگه‌داشت و فقط با استفاده از یک دست عکس گرفت. اندازه LCD کانن و کداک و جنرال‌الکتریک (GE) هر سه 5/2 اینچ است. نیکن سایز بزرگتری یعنی7/2 اینچ را عرضه داشته و بزرگ‌ترین اندازه LCD متعلق به پولاروید با سایز 3 اینچ است. البته امکانی هم که هیچ‌یک نداشته‌اند، منظره‌یاب4 است.

2- عکاسی خودکار

همه این دوربین‌ها تنظیمات اصلی را به‌صورت خودکار انجام می‌دهند. دکمه‌های مربوط به تنظیم اندازه کادر در همه آنها در پشت دوربین در دسترس انگشت شست شما قرار دارند. نیکن بهترین آنها را داشته و بدترین متعلق به GE است. همه این مدل‌ها محدوده زوم مشابهی دارند، محدوده عکاسی زاویه باز (Wide) تا زاویه بسته (Tele) مناسبی را ارائه می‌دهند. نیکن دارای بالاترین محدوده زوم یعنی زوم 6/3 بوده وکانن با زوم 4/3 پشت سر آن و زوم دیگران 3 است. تمامی این دوربین‌ها همچنین دارای توانایی زوم دیجیتال نیز هستند. اما هرگز زوم دیجیتال به‌دقت زوم اپتیکال لنز عمل نم‌کند و به‌کار بردن آن گاهی مشکل به‌هم‌ریختگی کیفیت تصویر را به‌وجود می‌آورد.

همه این دوربین‌ها دارای توانایی فوکوس خودکار تصویر نیز هستند. دوربین‌های کانن، کداک و GE خاصیت فوکوس خودکار چند نقطه‌ای (Multipoint Autofocus) را دارند، که محل موضوع را به‌صورت خودکار تعیین می‌کند. همه این دوربین‌ها به غیر از کداک توانایی تشخیص چهره را هم دارند. پولاروید، نیکن و GE دارای عملکرد تشخیص لبخند نیز هستند. نیکن یک خاصیت فوکوس مداوم (‍Continiuous Outofocus) را هم دارد که همزمان با حرکت دوربین به‌طور پیوسته عمل فوکوس خودکار را انجام می‌دهد.

3- حالت‌های مختلف صحنه و موقعیت عکس

همه این دوربین‌ها حالت‌های گوناگون موقعیت عکس را ارائه می‌دهند و دوربین شما را در هماهنگی با محیط اطراف به‌صورت خودکار تنظیم می‌کنند. اکثر مردم که از دوربین‌هایی مشابه گروه دوربین‌های مورد مقایسه ما استفاده می‌کنند، هرگز از حالت تنظیم دستی آن استفاده نمی‌کنند. نیکن دو حالت تنظیم خودکار دارد: یکی تنظیم خودکار مبتدی و دیگری تنظیم خودکار پیشرفته. همه این دوربین‌ها دارای حالت تنظیمات خودکار صحنه نیز هستند. کداک، نیکن و پولاروید بیشترین حالت‌های تنظیم صحنه را دارند. کانن وGE نیز از نظر تعداد این تنظیمات تقریبا مشابه هم هستند.

4- فلاش

همه این دوربین‌ها یک فلاش کوچک درون‌ساخت دارند که صرفا برای عکاسی از فاصله‌های نزدیک و محیط‌های دارای نور مناسب در هنگامی که شخص کلاه بر سر دارد یا در سایه ایستاده، مناسب هستند. کانن قویترین و بهترین فلاش را داشته و نیکن بدترین آنهاست. الباقی این دوربین‌ها هم فلاش‌هایی در یک سطح از کیفیت دارند. همه آنها دارای حالت تنظیم خودکار حساسیت (ISO) نیز هستند. هنگام که بخواهید در محیطی کم‌نور و بدون فلاش عکس بگیرید در دوربین‌های کانن، نیکن و پولاروید اگر امکان محو شدن (Blur) تصویر در اثر لرزش وجود داشته باشد، یک اخطار نوشتاری روی نمایشگرشان نشان می‌دهند که به شما هشدار می‌دهد. GE این کارآیی را ندارد و کداک هم پس از محو شدن عکس این هشدار را نمایش می‌دهد.

5- عکسبرداری از فاصله بسیار نزدیک و فیلمبرداری

در عکسبرداری از فواصل بسیار نزدیک (ماکرو) همه این دوربین‌ها حالت تنظیم ماکرو را ارائه می‌دهند. کانن در عکسبرداری از فاصله نزدیک بهترین است. GE دومین مقام را کسب کرده و نیکن با نتایجی متغیر در جایگاه سوم است. کداک و پولاروید نتوانسته‌اند نتیجه‌ای حتی نزدیک به 3 دوربین قبلی داشته باشند.

همه این دوربین‌ها می‌توانند فیلمبرداری با اندازه کادر ویدئوی640 در 480 پیکسل و تا 30 فریم تصویری انجام دهند. پولاروید پا را از این هم فراتر گذاشته و توانایی فیلمبرداری با کیفیت HD با اندازه‌های کادر ویدئوی 1920 در 1080 پیکسل را نیز داراست. کانن و نیکن امکان ضبط ویدئو در حالت ماکرو را هم دارند. در آزمایشات انجام شده، بهترین کیفیت تصویری ویدئو متعلق به کانن بود و نیکن در رده دوم درست پشت سر کانن قرار گرفت، اما در تنظیمات مختلف نور بسیار کند عمل می‌کرد. GE و کداک بدترین کیفیت ویدئو را داشتند. با این‌که پولاروید با وضوح HD، فیلمبرداری می‌کند، اما کیفیت آن خیلی کمتر از حدی است که از آن انتظار می‌رفت.

6- کیفیت عکس

مهم‌تر از هر چیز شما باید دوربین خود را بر اساس کیفیت عکس‌ها و رنگ‌آمیزی و چگونگی توزیع طیف‌های رنگی تصاویر آن انتخاب کنیدو از لحاظ کیفیت عکس به ترتیب کانن بهترین رتبه را از آن خود ساخت. نیکن دوم شد و پولاروید با فاصله‌ای بسیار نزدیک در پشت سر آن جایگاه سوم را به خود اختصاص داد. کداک و GE نیز به ترتیب پشت سر آنها قرار دارند. از نظر چگونگی توزیع طیف‌های رنگی دوربین‌های کانن، نیکن و کداک نه صددرصد، بلکه در حدی قابل قبول، واضح و قابل تصحیح در نرم‌افزارهای ویرایش عکس است. در صورتی که تصاویر آنها را فقط حداکثر تا سایز 10 در 15 سانتیمتر چاپ کنید، می‌توانید نتایج خوبی به‌دست آورید.

جمع‌بندی

دوربین کانن در مقام نخست قرار می‌گیرد. زیرا از هر نظر کیفیت عکس خوبی را ارائه می‌دهد (که مهم‌ترین نکته‌ای است که در انتخاب یک دوربین عکاسی باید مورد توجه قرار بگیرد). دوربین‌های نیکن و پولاروید نیز هر دو رقبایی قوی برای کانن هستند. نیکن برای طراحی مناسبش که استفاده از آن را بسیار آسان کرده و پولاروید با بدنه بسیار جمع و جورش. پیشنهاد نمودن دو گزینه آخر یعنی کداک و GE به خاطر کیفیت عکس متوسطی که دارند. با اطمینان کامل ممکن نیست اما اگر تنها ارزان بودن قیمت دوربین مورد نظر باشد، می‌توان گفت GE از نظر قیمت انتخاب مناسبی می‌تواند باشد. اما این نکته را هم بدانید اگر با هر 5 دوربین تنها در حالت خودکار عکس بگیرید، انتخاب برنده در بین آنها کاری مشکل و تقریبا غیرممکن خواهد بود. همچنین به‌خاطر داشته باشید که دوربین‌هایی که ما در اینجا معرفی کرده‌ایم از ارزان‌قیمت‌ترین‌ها در نوع خود هستند و انتظارات شما از آنها نیز باید متناسب با بهایی باشد که برای آنها پرداخت می‌کنید.

پی‌نوشت‌ها

1. Resolution

2. Face detection

3. Smile detection

4. Viewfinder

منابع

http://www.completedigitalphotography.com

http://general-imaging.com

http://www.usa.canon.com

http://www.kodak.com

http://www.nikonusa.com

http://www.polaroid.com

جواد ودودزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها