یکی از راه‌های موثر کاهش مخارج برق مصرفی، افزایش بازدهی روشنایی‌هاست و توجه به روشنایی داخل و محوطه ساختمان یکی از راهکارهای کاهش استفاده از انرژی برق است. اگر شما 25 درصد از روشنایی خانه خود را با لامپ کم‌مصرف جایگزین کنید، مخارج برق مصرفی شما تا 50 درصد کاهش می‌یابد، برای این منظور باید نکاتی را که به سادگی قابل اعمال است تجربه کنید و نتیجه موثر آن را ببینید.
کد خبر: ۲۵۱۶۳۵

به این ترتیب توصیه می‌شود که در آباژورها به جای لامپ هالوژن از لامپ‌های کم‌مصرف استفاده کنید؛ این گونه لامپ‌ها بین 60 تا 80 درصد کمتر انرژی مصرف می‌کنند، نور و درخشندگی بیشتری تولید کرده و نسبت به لامپ‌های هالوژن تولید گرمای کمتری دارند. بهتر است نور وسایل تولیدکننده نور را روی نقطه‌ای که مایل به استفاده از آن هستید متمرکز کنید. به عنوان مثال مهتابی را در زیر کابینت بر روی سینک ظرفشویی قرار دهید ‌یا در هنگام مطالعه از روشنایی موردی نظیر چراغ مطالعه استفاده کنید. از به کار بردن چراغ‌های دارای لامپ متعدد خودداری کنید، چندین لامپ را توسط یک کلید روشن نکنید، بلکه به هر لامپ یک کلید مجزا اختصاص دهید، در چراغ‌های بیرون از منازل که معمولا زمان زیادی روشن می‌مانند، لامپ فلورسنت و یا لامپ کم‌مصرف بهترین گزینه است. بهتر است در راهروها، ‌پاسیوها و ایوان‌ها از لامپ‌هایی با توان پایین استفاده شود، زیرا علاوه بر کارایی بهتر به دلیل نور ملایمشان حشرات موذی را به خود جذب نمی‌کنند.

استفاده از سنسورهای حضور افراد در ورودی و راه‌پله‌های آپارتمان، جهت خاموش و روشن شدن خودکار لامپ‌ها مناسب است و صرفه‌جویی چشمگیری را در مصرف برق خواهید داشت. بررسی‌ها نشان داده است که در ایران انرژی مورد نیاز جهت گرمایش و سرمایش خانه تقریبا 70 درصد انرژی مصرفی را شامل می‌شود و حدود 15 درصد انرژی برای تولید آب گرم و 15 درصد نیز به روشنایی خانه و استفاده از تجهیزات برقی اختصاص داده می‌شود. بنابراین با توجه به این‌که فضای کار و یا خانه شما چقدر است، استفاده از انرژی قابل مدیریت است؛ به این ترتیب با ساده‌ترین راهکارها در مواردی که روزانه بارها برای روشنایی از برق استفاده می‌کنید، قابل کنترل بوده و شما نیز در اصلاح الگوی مصرف سهم بسزایی داشته‌اید.

مسعود ابوال‌شیخی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها