استقبال صاحبنظران از پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب

عزم ملی برای اصلاح الگوی مصرف

گروه سیاسی: نام گرفتن سال 1388 به عنوان سال اصلاح الگوی مصرف، موج گسترده‌ای را در میان مسوولان کشور برای اجرایی شدن فرمایشات رهبر معظم انقلاب ایجاد کرده است. بر همین اساس هیات وزیران در نخستین نشست خود در سال 88 محور اصلی بحث‌ها را بررسی دقیق پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب درباره اصلاح الگوی مصرف قرار داد و به تبیین و تشریح راه‌های مختلف اصلاح الگوی مصرف پرداخت.
کد خبر: ۲۴۳۴۰۸

به گزارش شبکه خبر، در آغاز این نشست رئیس جمهور با اشاره به سخنان مهم رهبر معظم انقلاب در این زمینه به وظایف سنگین دولت و همه دستگاه‌ها اشاره و تصریح کرد: باید به سمتی برویم که دقیق و بدرستی همه الگوها اصلاح شود حتی درباره مدیریت وقت و زمان مردم نیز باید حرکت جدید و اصلاحی داشته باشیم.

احمدی‌نژاد نقش قوای مقننه و قضاییه را نیز در این زمینه بسیار تاثیرگذار خواند و افزود: باید در همین نشست اول چارچوب کار را مشخص کنیم و هر دستگاه پیشنهادهای خود را در این زمینه دقیق مطرح و هر جا نیاز به اصلاح آیین نامه بود در این زمینه برنامه ارائه کند.

رئیس جمهور همچنین بر لزوم اصلاح چرخه‌های اداری کشور تاکید کرد و گفت: در این زمینه باید به لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها که گامی بزرگ و پایه‌ای است نیز توجه و برای به نتیجه نشستن آن تلاش ویژه کنیم، زیرا این لایحه حاصل تلاش همه متخصصان و دلسوزان کشور است که مدت‌ها برای به ثمر رساندن آن تلاش کرده‌اند.

پس از صحبت‌های رئیس جمهور، اعضای کابینه براساس مسوولیت و حوزه کاری خود به بیان دیدگاه‌ها و پیشنهادهایی در زمینه اصلاح الگوی مصرف پرداختند.

پس از پیشنهادهای مختلف وزیران، احمدی‌نژاد بحث‌ها و پیشنهادها را در 4 محور مصارف عمومی، مصارف دولت، اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها و فرهنگ سازی جمع بندی کرد. رئیس جمهور توجه ویژه به اصلاح الگوی مصرف عمومی در 3 حوزه مورد تاکید رهبر معظم انقلاب یعنی نان، آب و انرژی را خواستار شد  و افزود: این سه حوزه را می‌توان بسرعت ساماندهی کرد. همان‌طور که سهمیه بندی بنزین با کاری ضربتی و دقیق و همراهی مردم صورت گرفت، این کار نیز با همراهی مردم انجام می‌شود.

رئیس جمهور خطاب به هیات وزیران تاکید کرد: باید برای این کار برنامه‌های دقیق و در عین حال ضربتی و انقلابی بیاورید تا هر چه زودتر عملی شود، مطمئناً ما در این خصوص با برنامه‌های معمولی به جایی نمی‌رسیم.  احمدی‌نژاد با بیان این‌که پیگیری طرح هدفمند کردن یارانه‌ها به عنوان حاصل کار نخبگان کشور از دیگر وظایف دستگاه‌های دولتی است، گفت: بخش آخر نیز فرهنگ سازی است که صدا و سیما در این مدت نشان داده است کارهای خوب و ارزشمندی می‌شود در این زمینه انجام داد و کارهای خوبی نیز تا کنون انجام شده است.

نظر رهبری در خصوص مسائل کلان است

همچنین آیت الله هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های نخستین نماز جمعه تهران در سال 1388 با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص ضرورت اصلاح الگوی مصرف گفت: الگوی مصرف و لزوم اصلاح آن مساله اصلی کشور است.

به گزارش مهر، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به فعالیت مجلس و دولت برای پیگیری این موضوع ابراز امیدواری کرد که مجلس و دولت با صداقت و صمیمیت و به دور از هر گونه حرکت‌های تشنج زا برنامه‌ای درست را برای اجرای این مساله تعریف کنند. وی یادآور شد: البته اسراف مورد نظر رهبری به اقشار عادی مربوط نیست و آنها مخاطب این بحث نیستند؛ نظر رهبری به مسائل کلان است که باید حالت عاقلانه‌ای پیدا کند. 

اصلاح الگوی مصرف در برنامه پنجم گنجانده می‌شود

وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز تاکید کرد، یکی از برنامه‌های اجرایی برنامه پنجم توسعه را به اصلاح الگوی مصرف اختصاص می‌دهیم.

به گزارش مهر، سیدشمس‌الدین حسینی روز گذشته در حاشیه مراسم افتتاح بانک مشترک ایران و ونزوئلا درباره نامگذاری سال 88 به عنوان سال اصلاح الگوی مصرف از سوی رهبر معظم انقلاب و برنامه‌های اجرایی در این زمینه گفت: یکی از اهداف صریح طرح تحول اقتصادی که از سال گذشته معرفی شد، استفاده بهینه از منابع بوده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: با نامگذاری امسال به عنوان سال اصلاح الگوی مصرف، اولویت بخشیدن به بحث استفاده صحیح از منابع مطرح است و ما نیز طبعا در جهت اجرای طرح تحول اقتصادی، این موضوع را به عنوان موضوع اصلی پیگیری می‌کنیم.

دقت در پیام نوروزی رهبر انقلاب بسیاری از مشکلات کشور را حل می‌کند

میرحسین موسوی نخست وزیر دوران دفاع مقدس و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دهم نیز با بیان این‌که رهبر گرامی انقلاب اعلام کردند امسال سال اصلاح الگوی مصرف است گفت: این از مهم‌ترین شعارهایی است که در سال‌های اخیر داده شده و واقعا دقت در آن می‌تواند بسیاری از مشکلات کشور را حل کند.

وی در جمع مسوولان استانی ستادهای انتخاباتی‌اش اظهار کرد: یکی از مواردی که در آن الگوی مصرف باید بازبینی شود، نحوه مصرف منابعی است که در دست دولت است. دولت دارای بزرگ‌ترین منابع است و خود بزرگ‌ترین مصرف‌کننده است.

دولت برای اصلاح الگوی مصرف، آیین‌نامه تدوین می‌کند

وزیر نیرو نیز گفت: به دنبال نامگذاری امسال به نام اصلاح الگوی مصرف، دولت با جدیت آیین‌نامه اصلاح الگوی مصرف را تدوین می‌کند. پرویز فتاح افزود: تلاش می‌کنیم صرفه‌جویی و اصلاح الگوی مصرف را از درون دولت آغاز کنیم و معتقدیم که این موضوع به آموزش‌های مردمی نیاز دارد. وزیر نیرو اضافه کرد: این موضوع باید بعد از طرح در دولت به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد تا به عنوان یک قانون در ابعاد مختلف اجرایی شود. فتاح همچنین گفت: اعتبار مورد نیاز تمام طرح‌های عمرانی آذربایجان غربی در حوزه وزارت نیرو به صورت 100 درصد پرداخت شده است.

به عنوان یک تکلیف به فرمایش رهبر معظم انقلاب می‌نگریم

وزیر نفت با اشاره به این‌که اصلاح الگوی مصرف نیازمند عزم ملی و هماهنگی کلی میان مسوولان ذی‌ربط است، گفت: نگاه ما به فرمایش رهبر معظم انقلاب در این خصوص نگاه صرف سازمانی نیست، بلکه به آن به عنوان یک تکلیف می‌نگریم. غلامحسین نوذری  تاکید کرد: نکته‌ای که باید توجه شود این است که ما به عنوان کشوری دارای ذخایر بزرگ، باید نقشی بین‌المللی درباره تامین انرژی جهانی نیز داشته باشیم و این زمانی حاصل می‌شود که فرمایش رهبر معظم‌انقلاب مبنی بر تنظیم فاصله تولید و مصرف اجرا شود و در یک موازنه میان تولید و مصرف بتوانیم نقش اساسی که در دنیا به عنوان تولید کننده‌ای بزرگ داریم با ساماندهی و همچنین هدفمند کردن یارانه‌ها و منطقی کردن قیمت‌ها به اجرا درآوریم.

دولت الکترونیک اتلاف منابع را به حداقل می‌رساند

دری نجف‌آبادی در مورد اقدامات دادستانی کل کشور در سال اصلاح الگوی مصرف گفت: در جلسه هفته آینده مجمع تشخیص مصلحت نظام تقاضا خواهم کرد که سیاست‌های مربوط به الگوی مصرف تنظیم شود و طبیعتا ما با سه برنامه خرد و ریز در دستگاه قضایی باید برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشیم و جایی که واقعا ممکن است، اتلاف منابع و نیروی انسانی کمتر شود و رفت و آمدهای مردم و اطاله دادرسی به حداقل برسد اقدام کنیم؛ زیرا خیلی از این موارد باعث تحمیل هزینه‌های زیادی به کشور و اتلاف عمر مردم و دستگاه قضایی می‌شود که باید با این مسائل مبارزه کنیم.

 به گزارش ایسنا، دادستان کل کشور  با تاکید بر این‌که  دولت الکترونیک هزینه اتلاف منابع و عمر را به حداقل می‌رساند و جلوی بسیاری از مفاسد را می‌گیرد، گفت: قوه قضاییه در این جهت تلاش می‌کند، اما کافی نیست و تمام کشور باید تلاش کنند به سمت مناسبات الکترونیک و تعدیل و مدیریت مصرف حرکت کنند.

دانشگاه‌ها در زمینه اصلاح الگوی مصرف برای سایر دستگاه‌ها الگو هستند

قائم مقام وزیر علوم،‌ تحقیقات و فناوری با اشاره به نامگذاری سال 88 با عنوان <اصلاح الگوی مصرف» توسط رهبر معظم انقلاب، گفت: در این زمینه دانشگاه‌ها می‌توانند با ارائه راهکارها و ایده‌های خود نقش مهمی ایفا کنند.

سید محمد حسینی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: دانشگاه‌ها در زمینه اصلاح الگوی مصرف برای دیگر دستگاه‌ها الگو هستند و در این زمینه بحث مدیریت زمان از جمله این اصلاحات به شمار می‌رود.

وی با اشاره به بحث فرهنگ دولت الکترونیکی، گفت: این مساله باید به طور کامل تحقق یابد و در این راستا دانشگاه‌ها در بحث ثبت‌نام الکترونیکی و سایر تسهیلات می‌توانند در تسریع امور دانشگاهی اقدامات مناسبی را انجام دهند که این امر خود یک نوع صرفه‌جویی به‌شمار می‌رود.  وی با بیان این‌که دانشگاه‌ها در زمینه اصلاح الگوی مصرف می‌توانند فعالیت‌های پژوهشی خوبی را انجام دهند، گفت: به عنوان نمونه دانشگاه‌ها می‌توانند در بحث پایان نامه‌های دانشجویی عملکردهای مناسبی را داشته باشند و در صورتی که این اقدامات به صورت عمیق و جدی انجام گیرد، می‌تواند برای دستگاه‌های اجرایی مفید واقع شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها