پوریا ناظمی: ساعت 50/22 شنبه (به وقت محلی)‌ زمانی که روی تابلوی شمارش معکوس نصب شده در پایگاه کیپ کاناورال عدد صفر نقش بست، ستونی از آتش و دود نشان داد که پرتابگر دلتا 2 محموله گران‌قیمت خود را در راه ماموریت تاریخی‌اش بخوبی همراهی کرده است. این موشک با خود تلسکوپ فضایی کپلر را به فضا برد تا گام بسیار مهمی در جستجوی سیارات فراخورشیدی زمین مانند و در پی آن یافتن حیات در دیگر نقاط عالم برداشته شود. فضا پیمای کپلر پس از آن‌که در مدار خود به دور خورشید قرار گرفت، جستجوی خود را برای یافتن سیارات فراخورشیدی در کهکشان راه شیری آغاز می‌کند.
کد خبر: ۲۴۰۸۷۹

سیارات فراخورشیدی سیاراتی هستند که به دور ستارگانی غیر از خورشید می‌چرخند. تاکنون ستاره‌شناسان توانسته‌اند حدود 300 نمونه ازاین سیارات را در فضا شناسایی کنند، اما اکثر آنها سیاراتی گازی یا بسیار نزدیک به ستاره مادر خود بوده و در نتیجه امکان پرورش حیات را نداشته‌اند.

اینک با کمک دوربین 95مگاپیکسلی کپلر دانشمندان امیدوارند بتوانند سیاراتی را در ابعاد زمین و در فاصله مناسب از ستاره مادر (‌که اصطلاحا کمربند حیات نامیده می‌شود) پیدا کنند. کشفی که نه تنها باعث خواهد شد، گام بزرگی در جستجوی حیات فرازمینی به جلو برداشته شود که شاید بتواند باعث ایجاد تحولی بنیادی در دیدگاه‌های موجود در زمینه تحول منظومه شمسی شود.

کپلر در اولین گام منطقه‌ای بسیار کوچک در میان صورت‌های فلکی قو و شلیاق را مورد جستجو قرار داده و حدود 100هزار ستاره را زیرنظر خواهد گرفت. اگر در اطراف این ستاره‌ها سیاراتی با ابعاد زمین وجود داشته باشند که از دید دوربین کپلر از مقابل قرص ستاره مادرشان رد شوند،‌ دوربین قوی کپلر می‌تواند کاهش نور ستاره را تعیین و با این روش این سیاره را شناسایی کند.

 دانشمندان امیدوارند بتوانند حدود 300 سیاره فراخورشیدی زمین مانند را با کمک این پروژه مهم 500 میلیون دلاری به دام اندازند. این تعداد سیارات برای بررسی نشانه‌های حیات و درک بهتر از تحول منظومه‌های سیاره‌ای بسیار مهم است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها