هر روبان، نشان یک بیماری

زبان روبان‌ها را بیاموزید

گروه سلا‌مت: شما هم تا به حال آن روبان‌های رنگی را دیده‌اید؟ همان روبان‌های رنگارنگ که خیلی‌ها آنها را به بازویشان می‌بندند یا نمادی کوچک از آنها را به سینه‌شان می‌چسبانند؟ شاید خیال می‌کنید فقط یک جور روبان رنگی وجود دارد و آن هم روبان قرمز مربوط به حمایت از مبتلایان به ایدز است اما کاملا در اشتباهید چون بجز روبان قرمز، روبان‌های رنگی دیگر هم وجود دارد که هریک از آنها نکته‌ای مهم را درباره سلامتی بشر، یاد مخاطب می‌اندازند و بد نیست شما هم آنها را بشناسید.
کد خبر: ۲۳۴۴۰۸

روبان سپید

این روبان را شاید کمتر در کشورمان دیده باشید، اما در کشوری مثل کانادا که مکان اصلی به‌وجود آمدن آن است، بیشتر دیده می‌شود، روبان سپید از حدود 18 سال پیش به وسیله مردانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که مخالف اعمال خشونت علیه زنان هستند، البته این روبان معنای دیگری هم دارد و آن، هشدار درباره بیماری‌های ریوی و حمایت از مبتلایان به سرطان استخوان است. این روبان اگر طیف نقره‌ای بگیرد، هشداری درباره پارکینسون و کودکان کم توان ذهنی است.

روبان نارنجی

هشدار درباره مرگ با تصادفات رانندگی، تقاضای امنیت در بزرگراه‌ها، توجه به تنوع فرهنگ‌ها، ابراز خطر درباره گرسنگی در جهان و اهمیت دادن به سلامتی کارگران، همگی با روبان نارنجی شناخته می‌شوند.

روبان زرد

این روبان به شما درباره سرطان کبد و مثانه، پیشگیری از خودکشی و بخصوص خودکشی نوجوانان هشدار می‌دهد.

روبان صورتی

این روبان نمادی از آگاهی بخشی به دیگران درباره سرطان سینه است، کسانی که این روبان را به لباسشان می‌آویزند قصد دارند، لزوم انجام معاینه سینه و مراجعه به پزشک زنان را از نخستین سال‌های بلوغ به زنان گوشزد کنند. همین روبان اگر صورتی و آبی باشد به معنای هشدار درباره سرطان التهابی سینه و همچنین تلاش برای جلوگیری از مرگ و میر اطفال است این صورتی اگر طیف ارغوانی بگیرد به معنای سل جلدی، سرطان لوزالمعده و چند جور بیماری عجیب و غریب دیگر است.

روبان قهوه‌ای

روبان‌های این رنگی به معنای تلاش برای ترک سیگار، هشدار درباره سرطان روده و حمایت از مبتلایان به آن هستند.

روبان آبی

این روبان اگر تیره رنگ باشد، به معنای هشدار درباره آرتروز، حمایت از قربانیان جنایت، مخالفت با سوء استفاده از کودکان و آگاهی‌رسانی درباره اهمیت کیفیت آب شرب است، اما اگر رنگش روشن باشد یعنی هشدار در مورد سرطان مردان، سقط جنین، سرطان پروستات، اختلالات خوردن، هشدار درخصوص سقط جنین و تیروئید است. در صورتی که این روبان آبی فیروزه‌ای باشد شما را از سرطان تخمدان آگاه می‌کند.

روبان خاکستری

این روبان واقعا هزار و یک جور معنا دارد و این به عهده خودتان است که حدس بزنید کسی که آن را به لباسش آویخته است قصد دارد به شما در مورد بیماری افازی (ناتوانی در تکلم) به شما گوشزد کند یا آسم یا مشکلات مغزی و تومور‌ها یا دیابت یا آلرژی در کودکان یا... .

روبان سبز

سبز، سبز، سبز، سبز رنگ زندگی است اما اگر روبانش را دیدید ممکن است نشان‌دهنده سرطان باشد یا تلاش برای حفظ محیط زیست یا افسردگی در دوران کودکی، بیماری‌های زانو، سرطان خون، آب سیاه چشم، کم‌هوشی، از دست دادن فرزندان و رانندگی بی‌خطر و ادای احترام به اهداکنندگان مغز استخوان است.

روبان قرمز

این یکی را همه می‌شناسید، این روبان به معنای اعلام حمایت از مبتلایان به ایدز، تلاش برای توانمندسازی آنها و نگرش مهربانانه جامعه نسبت به این گروه از بیماران است. این روبان یعنی ما جامعه‌ای پیشرفته هستیم که نه قصد داریم مبتلایان به ایدز را محکوم کنیم، نه محروم و نه مطرود! بلکه آنها قرار است یاوران ما در پیشگیری از ابتلای دیگران به این بیماری باشند. این رنگ اگر زرشکی باشد هشداری درباره سزارین است تا به شما بفهماند هیچ لزومی ندارد وقتی پزشک به شما اطمینان داده می‌توانید زایمانی طبیعی داشته باشید، دست به دامن سزارین شوید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها