همه کشورها در تاریخ خود یک یا چند جنگ را تجربه کرده‌اند. جنگی که اغلب حاصل زیاده‌‌خواهی و طمع قدرتهای متجاوز بوده است. هر چند جنگ تلخ است اما دفاع جانانه از تجاوز دشمن، شیرینی ماندگار و تاریخی دارد. پایان جنگ و آغاز دوران صلح، با برخی تجلیل‌ها و تکریم‌ها از بازماندگان جنگ همراه است. در ایران نیز با پایان 8 سال دفاع مقدس مراکزی عهده‌دار تکریم و تجلیل از رزمندگان، جانبازان و خانواده‌‌های شهدا شدند که فعالیت آنها هرگز در حد و اندازه ایثار و رشادت رزمندگان ما نبوده و نیست. این که ما در تکریم از حماسه‌سازان 8 سال دفاع مقدس چه کرده‌ایم و چه نکرده‌ایم موضوع این مقاله نیست؛ اینکه دیگران با بازماندگان جنگهای خود چه کرده‌اند، موضوعی است که کمتر به آن پرداخته شده است. قابل ذکر است که این مقاله چکیده پژوهشی است که در سال 1380 از سوی بنیاد شهید صورت پذیرفته است.
کد خبر: ۲۲۹۴۹۱

امریکا

امریکا یکی از مطرح‌ترین کشورها در بسیاری از درگیری‌های خونین جهانی است. این کشور جنگ مرزی نداشته و عمدتا ارتش آن در خارج از مرزها و به اصطلاح در جهت «دفاع از منافع امریکا» به لشکرکشی پرداخته است؛ جنگهای مکزیک (1848) جنگ داخلی (1866) جنگهای هندوستان (1869 تا 1898) جنگ اسپانیا امریکا (1989) شورش فیلیپین (1899) شورش بوکسر (1900) آرام ساختن کوبا (1909) اردوکشی تنبیهی به مکزیک (1916) اردوکشی وراکروز (1914) جنگ جهانی اول (21 1917) جنگ جهانی دوم و کره (45 1940) ویتنام و درگیری‌‌های دیگر (1976 1955) بحران ایران و لبنان (90 1979) تهاجم گرانادا، تهاجم پاناما، بحران خلیج‌فارس (1990) نمونه‌هایی از لشکرکشی‌ها و درگیری‌های سربازان و اتباع امریکایی می‌باشند.

هر فردی (از هر ملیتی) که در نیروهای مسلح امریکا باشد و معلول شود، تحت حمایت سازمان کهنه سربازان معلول امریکایی دی.ای.وی ()d.a.v قرار می‌گیرد. در این راستا بیش از 60 اداره مشغول به خدمات‌رسانی به معلولان هستند. عمدتا افسران وظیفه مشغول رسیدگی به چنین اداره‌هایی هستند. سازمان کهنه سربازان دارای یک نشریه (روزنامه) بوده که کلیه اخبار مربوط به تغییرات قوانین، مستمری‌ها و... را به اطلاع کهنه سربازان می‌رساند. سازمان «کهنه سربازان امریکایی» برنامه‌های زیر را برای افراد تحت پوشش اجرا می‌کند:

1 - صندوق اعانه بلایا: برای حمایت هنگام بروز بلایای طبیعی

2 - برنامه همایش اطلاع‌رسانی: اطلاع‌رسانی به کهنه سربازان معلول برای شرکت در گردهمایی‌ها (همراه با وابستگان.)

3 - به دلیل بروز برخی بیمار‌ی‌های خاص بومی در میان سربازان مشارکت‌کننده در جنگ ویتنام «برنامه توسعه کهنه سربازان ویتنامی» پیش‌بینی گردیده است.

4 - برنامه کمک به کهنه سربازان مسن‌تر: با افزایش سن معلولان مسائل و مشکلات جدیدی عارض می‌شود که مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

5 - برای معلولانی که علاوه بر معلولیت به بیماری‌هایی نیز مبتلا می‌شوند با ارائه مدارک مثبت پزشکی امکانات دیگری تعلق می‌گیرد.

6 - تحت پوشش قرار دادن وابستگان: وابستگان شامل همسر، کودکان، فرزندخواندگان، والدین و فرزندان مدرسه‌ای تا 23 سال و شوهر زنانی که در جنگ حضور داشته‌اند.

7 - اگر همسر فردی که بیش از 30 درصد معلولیت دارد از وی مراقبت کند حق مراقبت ویژه‌ای را دریافت می‌کند و اگر معلول مجرد باشد مقرری خاصی در نظر گرفته شده است.

8 - به معلولانی که با شرایطی مستحق دریافت اتومبیل می‌باشند 8 هزار دلار کمک برای خرید اتومبیل تعلق می‌گیرد، ضمنا با توجه به نوع معلولیت وسایل موردنیاز برای ماشین نصب می‌گردد.

9 - با توجه به نوع معلولیت مسکن تطبیقی خاص ارائه می‌گردد.

10 - هزینه پوشاک به مبلغ سالانه 534 دلار پرداخت می‌شود.

11 - مزایای خاصی برای معلولیت‌های شدید پیش‌بینی شده است.

12 - در مواردی که معلول نیاز به خدمات آموزشی شغلی داشته باشد، ارائه می‌شود.

13‌ - مزایای حقوق کهنه سربازان هیچ‌گاه کاهش نمی‌یابد. بلکه برعکس افزایش حقوق و تامین اجتماعی متناسب با افزایش مزایا پرداخت می‌شود.

14 - علاوه بر پرداخت هزینه دفن معلولان فوت شده؛ آنان در گورستان‌های ملی به خاک سپرده می‌شوند.

15 - به بازماندگان معلولان فوت شده (در صورت داشتن شرایط)، مستمری پرداخته شده و مورد حمایت قانونی قرار می‌گیرند.

اتریش

نظام تامین اجتماعی کشور اتریش با بیش از یک قرن سابقه شکل بسیار کاملی جهت حمایت از افراد ناتوان و معلول دارد. اتریش پس از جنگ جهانی دوم کشوری آرام بوده، از این‌رو آسیب‌دیدگان دوران جنگ عمدتا مربوط به جنگ جهانی دوم هستند. در اتریش سازمان تامین اجتماعی با سابقه بیش از 100 سال دارای ساختاری بسیار پیچیده است و همه معلولان اعم از معلولان جنگی و عادی را تحت پوشش کامل دارد. معلولانی که به سبب جنگ معلول شده‌اند و یا به سبب واکسیناسیون و یا هنگام کار معلول می‌شوند، می‌توانند امتیازات ویژه‌ای از این سازمان مطالبه نمایند؛ بیمه اجتماعی، کمک‌هزینه پرستاری، خدمات اجتماعی، و پرداخت غرامت اجتماعی از زمره این امتیازات است. کمکهای ویژه‌ای نیز به افرادی که برای استقلال اتریش جنگیده یا قربانی شده‌اند تعلق می‌گیرد.

قربانیانی که در اثر مبارزه سیاسی و یا به دلایل سیاسی، نژادی، مذهبی و ملیت صدمه دیده‌اند، غرامت اجتماعی دریافت می‌کنند. شرط اصلی دریافت این کمکها:

1 - داشتن ملیت اتریشی (یا ملیت یکی از کشورهای عضو جامعه اروپا)

2 - داشتن حداقل 5 درصد ناتوانی به تایید پزشک متخصص. در کشور اتریش چنانچه از ورود معلول به دلیل تبعیض قومی و مذهبی به مکان‌های عمومی جلوگیری شود افراد خاطی به میزان 000/500/1 شیلینگ اتریش جریمه خواهند شد.

در حال حاضر، تعداد افرادی که با ملیت اتریشی در جنگ آسیب دیده‌اند، 80 هزار نفر می‌باشد.

در شرایط خاص بازماندگان این قبیل معلولان پس از فوت ایشان می‌توانند مستمری دریافت کنند. افراد نظامی که در حین ماموریت دچار آسیب‌‌دیدگی شوند، همانند قربانیان جنگ از کمک و حمایت برخوردار خواهند بود.

همچنین کسانی که در جنگ یا مبارزات سیاسی کشته شده‌اند، بازماندگان قربانیان شامل زنان بیوه، مردانی که همسران آنان متارکه کرده‌اند، ایتام و والدین می‌توانند مطابق قانون مستمری کامل یا ماهانه دریافت کنند.

ترکیه

کشور ترکیه بنا به دلایلی کشور کم‌ثباتی است. این کشور از دیرباز با فرهنگ بومی خود و بویژه با روی کار آمدن آتاترک و گسترش فرهنگ غربی در ستیز و تضاد بوده است. این کشور با یونان و قبرس اختلاف ارضی دارد و گاهی درگیری‌هایی رخ می‌دهد. دولت ترکیه در حال حاضر نتوانسته ساز و کار مناسبی برای ثبات در مناطق کردنشین ایجاد کند از این‌رو همواره قربانیانی به همراه داشته است.

در ترکیه کلیه امور مربوط به معلولین، مجروحین، اسرا و کشته‌شدگان در جنگ و درگیری‌های داخلی را بخشی از وزارت دفاع رسیدگی می‌کند.

تسهیلات اختصاص یافته از بودجه رسمی دولت توسط این وزارتخانه در اختیار افراد مورد اشاره قرار می‌گیرد، در شرایط بحرانی وزارت دفاع با ارسال بخشنامه‌ای به قسمت‌ها و واحدها تسهیلات ویژه‌ای در اختیار مستمری‌بگیران قرار می‌دهد. برای نمونه معلولین و کشته‌شدگان جنگ استقلال که 76 سال از آن می‌گذرد در حال حاضر 90 لیر (حدوداً 70 هزار تومان) از دولت مستمری می‌گیرند که این مستمری در مقام مقایسه با حقوق بازنشستگان حقوق بالایی محسوب می‌شود.

نظام تامین اجتماعی کشور اتریش با بیش از یک قرن سابقه، شکل بسیار کاملی جهت حمایت از افراد ناتوان و معلول دارد. اتریش پس از جنگ جهانی دوم کشوری آرام بوده، از این‌رو آسیب‌دیدگان دوران جنگ عمدتا مربوط به جنگ جهانی دوم هستند

علاوه بر مستمری دائم، کارت ویژه‌ای نیز برای این افراد صادر می‌شود که صاحب کارت با ارائه آن، از تمامی امکانات شهرداری‌های ترکیه به طور رایگان استفاده می‌کند؛ این کارت برای استفاده از اتوبوس‌ها، قطارها، مترو، پارکها و پلاژها، موزه‌ها، سینماها و هتلها و غیره که متعلق به شهرداری است اعتبار دارد. هتلهای وابسته به دیگر ارگان‌های دولتی و خصوصی موظف به ارائه تسهیلات با نصف قیمت به دارندگان کارت فوق هستند.

ایثارگران از پرداخت هر گونه مالیات معاف بوده و حتی می‌توانند از مغازه‌های بزرگ بدون پرداخت مالیات خرید کنند.

چین

کشور چین هم‌‌اکنون بیش از یک‌ششم جمعیت دنیا را داراست. این کشور به‌رغم مشکلات موجود در بخش روستایی در آغاز انقلاب کمونیستی توانسته است با اتخاذ سیاست‌های همراه با توسعه موزون به یک کشور پیشرفته و توسعه‌یافته تبدیل شود. برنامه‌ها و قوانین این کشور به نحوی تدوین گردیده که هدفمندانه به رشد و توسعه تمایل دارد. خدمات رفاه اجتماعی چین به گونه‌ای تدوین شده که ضمن فقرزدایی از چهره جامعه محرومان اجتماعی و آسیب‌دیدگان جنگ را تحت پوشش قرار می‌دهد. تعداد موسسات رفاهی در این کشور تا سال 1991 میلادی بالغ بر 40992 مورد بوده که تحت عناوین موسسه رفاه اجتماعی چند منظوره خانه‌های سالمندان، تسهیلات رفاهی برای معلولین، درالایتام فعالیت می‌کنند.

اقدامات ترجیحی، بسیج و آماده‌باش نیروهایی که در حال صلح به سر می‌برند، خود متضمن تامین اجتماعی است.

در کشور چین، گروههای زیر مشمول دریافت اقدامات ترجیحی می‌شوند:

1 - خانواده‌های جان‌باختگان انقلاب، خانواده آن دسته از نیروهای نظامی که در حین انجام کار فوت کرده‌‌اند.

2 - نظامیان معلول، نیروهای آماده‌باش و معاف از خدمت و نیروهای در حال خدمت و نیز خانواده‌‌های آنان. دولت جمهوری خلق چین خود را موظف می‌داند که اجرای مطلوب مقررات را تضمین کند. این تضمین از یک طرف موجب ثبات اجتماعی و از طرف دیگر، موجب ایجاد انگیزه در ارتش برای ایجاد یک دفاع ملی می‌شود.

در سال 1991 قریب به 48/39 میلیون نفر از مردم چین، از خدمات ترجیحی بهره‌مند بوده‌اند. با استفاده از روش‌هایی که موجب پیوند دولت، انجمن‌ها و مردم به هم شده است، انواع خدمات ترجیحی توسط حکومت و مردم ارائه می‌شود؛ در این راستا حکومت چین فقط به صورت محدود مسوول اعطای جوایز و پاداش‌هایی برای جان‌باختگان و فراهم آوردن مستمری و یارانه‌هایی برای خانواده‌های ایشان بوده و مسوولیت سازماندهی فعالیت‌های مربوط به ارائه خدمات ترجیحی به خانواده‌های نظامیان و جان‌باختگان را دارد.

در چین کلیه جوانانی که به سن قانونی می‌رسند موظفند که نام خود را در فهرست ارتش بنویسند. مسوولیت بسیج این نیروها و نیز یافتن مشاغل برای افسران وظیفه و سایر نیروهایی که خدمت آنان به اتمام رسیده و شهرنشین نیز هستند؛ به عهده حکومت می‌باشد.

دولت برای کلیه نیروهای نظامی که نشان ردیف دوم شایستگی و لیاقت را احراز کرده باشند پاداش و تضمین شغلی را به پاس خدمات وفادارانه آنها به کشور، تدارک دیده است.

همچنین دولت برای افسران بازنشسته ارتش، باشگاه‌هایی تدارک دیده است. در سال 1991 با 3 درصد افزایش در مقایسه با سال 1990، تعداد این باشگاه‌ها به 1169 مورد رسیده است. همین باشگاه‌ها برای نظامیان داوطلب معلول که موفق به احراز نشان ردیف اول یا ردیف‌های ویژه، نشان لیاقت و شایستگی شده‌‌‌اند نیز ساخته شده است.

امکانات دیگری نیز از قبیل بیمارستان‌های مخصوص نظامیان داوطلب که از بیماری‌های مزمن رنج می‌برند، بیمارستان‌هایی برای بسیجیان دچار بیماری‌های ذهنی، آسایشگاه‌هایی برای سربازان سالمند بدون فرزند که در جنگهای دوران انقلاب شرکت داشته‌اند نیز ساخته شده است. در حال حاضر تعداد 115موسسه خدمات پزشکی و دارویی و نیز بالغ بر 1175‌آسایشگاه برای سربازان معلول در سراسر کشور چین ساخته شده است. به طور کلی دولت چین با تمام توان خود از جان‌باختگان میهن قدردانی می‌کند. تا سال 1991 بالغ بر 630 سازمان، اداره امور 7542 عمارت و بناهای یادبود جانباختگان را عهده‌دار بوده‌اند. تعداد 701‌هزار نفر از افراد معلول در موسسات رفاه اجتماعی به کار مشغولند (اعم از معلول جنگی و عادی.) دولت چین طی 13 سال به طور متوسط هر سال 51‌هزار فرصت شغلی را برای معلولین به وجود آورده است.

هم اینک در سطوح شهر و شهرستان، قریب به 70‌درصد معلولینی که توانایی کار کردن را داشته‌اند به کار مشغول شده‌اند و این رقم در شهرهای بزرگ به 90‌درصد رسیده است.

روسیه

اطلاعات موجود صرفا درباره افرادی است که در جنگ حضور داشته و هنوز در قید حیات هستند. (درباره خانواده‌‌های قربانیان و جان‌باختگان اطلاعاتی به دست نیامد.) افراد موردنظر شامل: معلولین، شرکت‌کنندگان در جنگهای میهنی، شرکت‌کنندگان عملیات جنگی، اشخاصی که در جنگ دوم جهانی در لنینگراد محاصره شده و به دفاع پرداخته‌اند، اشخاصی که در پشت جبهه کار کرده و نشان و مدال دریافت کرده‌‌اند و کسانی که در کشورهای دیگر در جنگ حضور داشته‌‌اند، می‌باشد. جهت رعایت ایجاز صرفا به امکاناتی که در اختیار جانبازان و معلولین قرار می‌گیرد اشاره می‌شود. لازم به ذکر است که برای هر کدام از گروههای مزبور ماده و قوانین بخصوصی وضع شده است.

به معلولین جنگ حقوق و مزایای ذیل واگذار می‌‌گردد:

1 -‌ مزایای تامین حقوق بازنشستگی و پرداخت مالیات براساس قوانین موجود

2 - گرفتن اعتبار (وام) ساختمان (یا خرید) یک‌بار منزل، خانه و... براساس قوانین فدراسیون روسیه

3 - خرید بدون نوبت مصالح ساختمانی جهت بنای خانه براساس قوانین روسیه.

4 - واگذاری مجانی (برای معلولین گروه اول بدون نوبت) مسکن در خانه‌هایی که به دولت یا شهرداری تعلق دارند.

5 - نصب مجانی و بدون نوبت تلفن در منزل.

6 - واگذاری مجانی مسکن به معلولین جنگ در صورت اخراج آنان از منزل.

7 - امتیاز ورود به تعاونی‌‌های مسکن، ساختمانی، باغداری و غیره.

8 - دریافت مجانی قطعه زمین برای ساختن خانه، فضای باز، دامداری و غیره.

9 - معلولینی که به تنهایی به سر می‌برند بابت حفاظت منزل و زن و شوهرانی که یکی از آنان معلول جنگ باشند، 50 درصد حقوق دریافت می‌کنند.

خدمات رفاهی:

1 - پرداخت 50 درصد حق شارژ و خدمات منزل به اعضای خانواده

2 - پرداخت 50 درصد هزینه مصرف ماهانه خدمات عمومی از قبیل آب، گاز، برق، شوفاژ، تلفن و غیره.

3 - برخورداری مجانی از درمانگاه‌های دولتی و شهرداری و بیمارستان‌های مخصوص شرکت‌کنندگان جنگ، معاینات و معالجات رایگان پزشکی.

4 - تامین داروی رایگان براساس نسخه پزشک.

5 - پرداخت 100 درصد حقوق به عنوان ترمیم معاش از کارافتادگی (معلولین جنگی به مدت 4 یا 54 ماه در سال این مزایا را علاوه بر حقوق و مزایای خاص دریافت می‌دارند.)

خدمات آموزشی:

1 - پذیرش بدون کنکور در دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های فنی دولتی.

2 - پرداخت کمک‌هزینه تحصیلی به دانشجویان از سوی دولت.

3 - کارآموزی مجانی در محل کار و در کلاس جهت ارتقاء‌ مهارت کار با حفظ 100 درصد حقوق طی تمام دوره آموزش.

خدمات عمومی:

1 - ارائه مرخصی نوبتی در فصل مورد علاقه به علاوه اضافه کار روزانه.

2 - پروانه مجانی استفاده از آسایشگاه جهت معالجه.

3 - به معلولین گروه یک که فاقد بینایی یا فاقد دو دست و... هستند اتومبیل واگذار می‌شود (افراد می‌توانند حق رانندگی را به دیگری واگذار کنند.) در صورت فوت معلولی که ماشین مجانی دریافت کرده؛ دولت مجاز است آن را به معلول دیگری واگذار کند.

4 - طبق درخواست معلول جنگی می‌تواند به جای اتومبیل، پول تاکسی با تعیین مقدار از سوی دولت دریافت کند.

5 - به معلولینی که وسیله نقلیه مجانی دریافت کرده‌اند و همچنین به معلولین گروه 1 و 2 که وسیله نقلیه را به قیمت کامل خریده‌اند، هزینه بنزین، تعمیرات، لوازم یدکی و غیره تعلق می‌گیرد (میزان آن از طرف استانداری تعیین می‌گردد.)

6 - رفت و آمد معلول جنگی و شخص همراه در تمامی انواع وسیله نقلیه در داخل شهر (به غیر از تاکسی) و در اتومبیل‌های بین شهری رایگان است.

7 - رفت و آمد معلول جنگی و شخص همراه در راه‌آهن و وسایط حمل و نقل حومه شهر رایگان است.

8 - رفت و آمد معلولان جنگ گروه 1 و 2 سالی یکبار با راه‌آهن، هواپیما، کشتی یا اتوبوس بین شهری رایگان است. شخص همراه باید 50 درصد قیمت بلیط را بپردازد.

9 - رفت و آمد معلولان گروه 3 دو سال یکبار با راه‌آهن، هواپیما، کشتی یا اتوبوس بین‌شهری رایگان و رفت و آمد آنها سالی یکبار با پرداخت 50 درصد قیمت بلیت امکان‌پذیر است.

خدمات فرهنگی و فوق برنامه:

1 - معلولان جنگی می‌توانند بلیت کنسرت، مسابقه ورزشی، وسایط نقلیه و ... را بدون نوبت خریداری کنند.

2 - کهنسالان معلول در مراکز خدمات اجتماعی بدون نوبت پذیرش می‌شوند.

کره جنوبی

- حقوق، مزایا و مستمری:

1 - پرداخت حقوق و مستمری به آسیب‌دیدگان حوادث و جنگها

2‌ - پرداخت فوق‌العاده غرامت به بی‌بضاعت‌ها، معلولان و خانواده و قربانیان جنگ.

3‌ - پرداخت غرامت مرگ به خانواده کشته‌شدگان در جنگ.

4 - پرداخت افزایش سطح غرامت براساس شاخص‌های اجتماعی و میانگین حقوق کارکنان غیرنظامی.

- اشتغال و کاریابی:

1 - دوایر تابعه دولت موظفند 20 درصد از نیروی انسانی مورد نیاز خود را از ایثارگران ملی و خانواده‌های آنان انتخاب کنند.

2 - برای ایثارگران ملی هزینه‌های کاریابی و آموزش ضمن خدمت پرداخت شده و برای کسانی که فاقد تحصیلات باشند در موسسات کارورزی خدمات تخصصی و حرفه‌ای ارائه می‌گردد.

‌ به منظور اشتغال در مشاغل تجاری کوچک ، کشاورزی و احداث کارخانه، وامهای بلندمدت با بهره کم به شرح ذیل اعطا می‌گردد:

1/2 وام خرید زمین کشاورزی، با بازپرداخت 10 ساله و بهره 5 درصد.

2/2 وام حوادث غیرمترقبه، مراسم جشن و سوگواری و وام درمانی، با بازپرداخت 20 ساله و بهره 6 درصد.

3 - حمایت از اشتغال فرزندان حضانتی ایثارگران ملی.

4 - اختصاص 5 تا 9 درصد کل نیروی انسانی موردنیاز سازمانهای اقتصادی دولتی و خصوصی به ایثارگران و شایستگان ملی.

5 - پرداخت وام جهت استفاده از مشاغل خوداتکایی.

- تعاون و امور اجتماعی:

1 - واگذاری قبور به ایثارگران ملی.

2 - کودکان بی‌سرپرست ایثارگران ملی از پرورشگاه تا مرحله دانشگاه، تحت مراقبت دولت هستند.

3 - پرداخت وامهای بلندمدت با بهره کم برای مسکن، مشاغل خودگردان و هزینه تحصیلی.

4 - ارائه خدمات رفاهی و اقتصادی به خانواده کشته شدگان و معلولان.

خدمات عمومی و فرهنگی:

1 - انتشار 8 جلد کتاب از آثار ایثارگران (یادداشت‌ها و تاریخچه.)

2 - انتشار 10 جلد کتاب از تاریخچه جنبش آزادیبخش خارجی و ارسال آنها به مراکز تحقیقاتی داخل و خارج کشور.

3 - بررسی و چاپ و انتشار مشخصات 352 محل تاریخی در رابطه با جنبش آزادیبخش.

4 - بازگرداندن 17 قربانی از 105 نفر قربانی که در خارج از کشور به خاک سپرده شده‌اند.

5 - اعطای نشان شایستگی ملی به 4965 قربانی میهنی.

6 - تعداد 37697 نفر در سال 1991 موفق به دریافت نشان لیاقت نظامی شده‌اند.

7 - اعطای نشان لیاقت ملی و لوح سپاس به 852 وطن‌پرست کره‌ای در سال 1991.

8 - تا سال 1991 به 5493 نفر از مردان شایسته، نشان استقلال اعطا شده است.

9 - از سال 1965 تاکنون 9 مجمع ایثارگران ملی تاسیس شده است که در آنها حدود 154386 نفر عضویت دارند.

کویت

پس از تجاوز عراق به کویت و اشغال این کشور، کویت برای بازپس‌گیری مناطق اشغال شده‌اش از امریکا و متحدانش درخواست کمک کرد. پس از آزادسازی کویت، دولت این کشور خدمات چندی را برای ایثارگران اندیشیده است.

حقوق و مزایا:

اعطای حقوق بازنشستگی به میزان 100 درصد پایه‌حقوق.

بخشودگی کلیه بدهی‌ها به دولت.

افزایش رتبه نظامی.

مسکن:

اولویت برخورداری از مسکن رایگان از طرف دولت طبق مقررات برای کسانی که دارای آسیب‌دیدگی کلی باشند.

درمان:

رایگان بودن درمان و ارائه خدمات درمانی در داخل و خارج از کشور.

خدمات فرهنگی و عمومی:

1 - اعطای نشان‌ها و مدالهای نظامی به آنها.

2 - گرامیداشت شهیدان و خانواده‌های آنها از لحاظ مادی و معنوی.

3 - تقدیم کمکهای مالی بلاعوض به خانواده‌های شهدا.

4 - اختصاص فوق‌العاده یا کمکهای ویژه به خانواده‌های شهدا.

5 ‌ - اعطای تابعیت کویت به والدین، همسر و فرزندان بالغ و خردسال شهدای غیرکویتی.

6 - صدور نشان‌ها و مدالهای نظامی به نام شهدا.

7 - نامگذاری برخی خیابان‌ها و معبرهای عمومی و مراکز آموزشی و پرورشی و سایر موسسات دولتی به نام شهدا.

8 - چاپ مجله‌ای به نام «هویت» که در آن خاطرات، داستان‌ها و ... درباره شهدا گردآوری و چاپ می‌شود.

خدمات آموزشی:

مرکزی به نام «مکتب‌الشهید» که توسط دیوان دولتی سرپرستی می‌شود، امور فرهنگی فرزندان شهدا را از ابتدای تحصیل تا دانشگاه برعهده دارد.

لیبی

کشور لیبی از جمله کشورهایی است که امریکا آن را حامی تروریست خطاب می‌کند و به همین جهت تحریم‌هایی علیه این کشور در نظر گرفته است.

اطلاعات موجود نشان می‌دهد که امکاناتی برای جانبازانی که زندگی خود را فدا کرده‌اند مد نظر بوده است.

این مقررات، نظامیان و غیرنظامیان (جانباز) و شهروندانی که زندگی خود را در راه ادای واجبات، نثار کرده‌اند را شامل می‌شود.

حقوق و مستمری:

1 - به معلولان و جانبازان بازنشسته، حقوق و مستمری کامل پرداخت می‌شود. در صورت توانایی برای کار، فرصت اشتغال برای آنان فراهم می‌شود. آنان مانند سایر همکاران خود از حقوق و مزایای مالی برخوردار خواهند بود.

2 - پرداخت حقوق و مزایا به خانواده‌های شهیدی که قبلا سرپرستی خانواده خود را برعهده داشته‌اند.

خدمات آموزشی:

1 - پذیرش فرزندان شهدا در موسسات علمی و دانشگاهی در اولویت قرار دارد.

2‌ طبق قوانین موجود، خزانه‌داری کل، تمامی مبالغ و هزینه‌های تحصیلی فرزندان را متقبل می‌شود.

منبع: کتاب چگونگی تکریم از رزمندگان و ایثارگران جنگ در سایر ملل.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها