نوجوانان قشری مهم و تاثیرپذیر در جامعه هستند. برنامه‌سازی برای نوجوانان در حوزه رسانه امری مهم تلقی شده و میزان اثرگذاری این برنامه‌ها بالاست. برنامه در گذر نوجوانی کاری است از گروه فرهنگ و جامعه که به صورت تولیدی در روزهای زوج هفته ساعت 30/16 به مدت 30 ‌دقیقه از رادیو فرهنگ پخش می‌شود. برای تهیه گزارش از پشت صحنه برنامه در گذر نوجوانی به استودیو 10 ساختمان شهدای سازمان صداوسیما رفتم. به فراخور جامعه رسانه نیز در مناسبت‌های متفاوت اعم از ایام اعیاد و عزاداری حال و هوای خاصی پیدا می‌کند؛ در واقع برنامه‌های رسانه رنگ و بوی ویژه آن مناسبت را به خود می‌گیرند.
کد خبر: ۲۲۷۹۴۰

عاشورا واقعه بزرگی است که پس از گذشت قرن‌ها هنوز زنده است. قیام امام حسین (ع)‌ و یاران باوفایش درس آزادی و آزادگی را با خود به همراه داشت. عاشورا حماسه بزرگی است که پیام‌های معنوی زیادی دارد و از این پیام‌ها باید درس گرفت. رسانه نقش مهمی در بیان و تحلیل پیام‌های عاشورا دارد. عاشورا واقعه بزرگی است که از ابعاد زیادی می‌توان آن را بررسی کرد. تربیت نوجوان‌ها در ابعاد مختلف دینی، اعتقادی، اجتماعی و... مساله‌ای مهم است. میترا نیکفر سردبیر این برنامه که 2 روز هفته جامعه ایران را نیز در رادیو فرهنگ سردبیری می‌کند درباره ساختار این برنامه می‌گوید: این برنامه تقریبا 4 سال است که پخش می‌شود و در خصوص مسایل، مشکلات و نیازهای نوجوان‌ها با حضور کارشناسان امور تربیتی و روان‌شناسی و مشاوران خانواده بحث و گفتگو می‌کند.
مخاطب اصلی این برنامه والدین هستند که سعی می‌کنیم راه‌های تربیتی و بلوغ دوره نوجوانی و نیازها و خواسته‌ها و تعامل با آنها در فرآیند رشد را گوشزد کنیم. در این برنامه پیامک و تلفن داریم و با حضور کارشناسان پاسخ می‌دهیم و از گزارش‌هایی که در سطح شهر یا استان‌ها درباره نوجوان‌ها به دستمان می‌رسد استفاده می‌کنیم و درباره‌اش به بحث و گفتگو می‌پردازیم.

سعی می‌کنیم به والدین درباره نوجوان‌ها شناخت درستی بدهیم و با توجه به شرایط امروز نیازها و خواسته‌های نوجوان‌ها و فرزندان‌شان را خوب بشناسند و راه‌ها و مهارت‌های ممکن تربیتی را تمرین کنیم. در این چند برنامه اخیر ما سلسله بحث‌هایی در مورد فرآیند‌های اجتماعی و شناخت انواع هویت را در خدمت کارشناس برنامه خانم دکتر فریده صدیق‌افشار استاد دانشگاه و مشاور خانواده بودیم. نیکفر با اشاره به ایام محرم می‌گوید: با شروع محرم سعی کردیم درباره هویت ملی و دینی بیشتر صحبت کنیم و با حضور کارشناسان مذهبی به خانواده‌ها و نوجوان‌هایشان کمک کنیم تا نسبت به محرم و وقایع عاشورا و اهداف قیام شهدای کربلا شناخت بیشتری داشته باشند و به نوعی پاسخگوی سوال‌های ذهن آنها در‌این‌باره باشیم. ملاحت شریفی تهیه‌کننده این برنامه که فرهنگ و خانواده و 3 روز در هفته جامعه ایران را نیز در رادیو فرهنگ تهیه می‌کند در مورد موسیقی برنامه می‌گوید: موسیقی ما اکثرا مربوط به نوجوان‌هاست و در محدوده سنی نوجوان‌هاست و برای ایام محرم نیز از موسیقی سنگین و اصیل ایرانی استفاده می‌کنیم. شریفی افزود: این برنامه پرمخاطب است و اکثرا پدر و مادرها به ما زنگ می‌ز‌نند و کارشناسان ما به آنها مشاوره تلفنی می‌دهند یا این که شنونده‌ها از ما آدرس مطب کارشناسان را می‌گیرند و مراجعه حضوری می‌کنند. موضوع برنامه‌ای که ضبط شد راه‌های القای هویت ملی و دینی به نوجوانان و وظیفه والدین در این مورد بود و ضبط برنامه بعدی آغاز شد. گوینده در گذر نوجوانی برنامه را این چنن آغاز می‌کند: «سلام بر شما خانواده‌های گرامی که نوجوان دارید و سلام بر شما نوجوان‌ها که پدر و مادرهای خوب دارید. و موضوع برنامه را مطرح نمود. شیوه‌های انتقال مسائل دینی به نوجوانان. نیکفر در مورد روند برنامه می‌گوید: ما براساس سلسله برنامه‌هایی پیش می‌رویم. اوایل به شناخت نوجوان پرداختیم و بعد والدین را در نظر گرفتیم.
براساس روند برنامه‌ریزی شده‌ای که در نظر گرفتیم و در جلسات گروهمان مورد بحث و گفتگو قرار می‌دهیم و این برنامه‌ریزی با نظر مدیر گروه انجام می‌شود، سعی می‌کنیم این سلسله برنامه‌ها را رعایت کنیم و به مناسبت‌ها که می‌رسیم با توجه به روندی که پیش می‌رویم نگاهی به این مناسبت‌ها داریم و بحث را به سمت و سوی آن مناسبت سوق می‌دهیم. نیکفر در مورد مخاطبان برنامه می‌گوید: مخاطب اصلی پدر و مادرها هستند، اما چون می‌دانیم مخاطب ما خانواده‌ها هستند در خلال برنامه مطالبی را به خود نوجوان‌ها می‌گوییم. خیلی از پیامک‌هایی که به برنامه می‌رسد از خود نوجوان‌هاست. فاطمه حقیقت ناصری گوینده این برنامه که هنر هشتم، پیک مشتاقان، یک عصر یک داستان، خدایی که در این نزدیکی است، ساز و نوا و فرهنگ و خانواده را در رادیو فرهنگ گویندگی می‌کند در مورد در گذر نوجوانی می‌گوید: بیشتر بحثمان روان‌شناسی است و موضوعات را با کارشناسان هماهنگ می‌کنیم و از سوال‌های شنونده‌ها هم استفاده می‌کنیم. پدر و مادرهایی هستند که نوجوان دارند و نوجوانانی که مشکلاتی دارند و مسائلی مطرح می‌شود که کاربردی است و این که نوجوان چگونه با پدر و مادر برخورد کند یا پدر و مادرها چگونه با نوجوان برخورد کنند. این برنامه بیشتر آموزشی است. در کنار این که روان‌شناسی هم هست.

مجری کارشناس در گذر نوجوانی سمیه بیگدلی است.

مریم رضازاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها