اگرچه تا 15 سال پیش، صحبت از سیاراتی که به دور ستاره‌ای غیر از خورشید می‌گردند، سیر در وادی داستان‌های علمی تخیلی محسوب می‌شد، اما امروز به مدد جادوی فناوری، انسان توانسته است حدود 200 سیاره فراخورشیدی (سیاراتی که به دور ستارگانی غیر از خورشید می‌گردند) پیدا کند.
کد خبر: ۲۲۲۹۲۰

یافتن این سیارات اگرچه در علم سیاره‌شناسی و درک ما از کیهان انقلابی بزرگ به حساب می‌آید، اما دانشمندان را نسبت به یافتن پاسخ یکی از معما‌های طولانی بشر امیدوارتر کرده است. آیا می‌توان به منشا حیات پی برد و در جایی غیر از زمین، آثار آن را جستجو کرد؟

بتازگی گروهی از دانشمندان با کمک تلسکوپ فضایی هابل، توانسته‌اند سرنخ‌های مهم و ارزشمندی به دست آورند که شاید در یافتن حیات گامی به پیش باشد.

این گروه دانشمندان به بررسی سیاره‌ای فراخورشیدی که  در فاصله 63 سال نوری با زمین قرار دارد، پرداختند. این سیاره در رده سیاراتی قرار می‌گیرد که به مشتری داغ معروفند؛ یعنی سیاراتی گازی و غول پیکر نظیر مشتری که به دلیل نزدیکی با ستاره مادر خود دمای سطحی آنها فوق‌العاده بالاست.

دمای این سیاره هم حدود 1000 درجه سانتی‌گراد برآورد شده است و به دلیل دمای بالا احتمال این‌که خود میزبان حیات باشد، کاهش می‌یابد، اما بررسی جو این سیاره توانسته است نشانه‌هایی از وجود مولکول دی‌اکسید کربن را آشکار کند.

این کشف از آنجا اهمیت دارد که دی‌اکسید کربن در بسیاری از موارد و اگر در محیطی مناسب یافت شود، می‌تواند نشانه‌ای از فعالیت‌های زیستی باشد کما این‌که روی زمین هم این دی‌اکسید کربن نشانه‌ای از فعالیت‌های زیستی است.

اگرچه سطح گازی و فاصله نزدیک این سیاره با ستاره مادرش امکان میزبانی حیات برای آن را کاهش می‌دهد، ‌اما این یافته، دانشمندان را نسبت به امکان تشخیص دی‌اکسید کربن و وجود دیگر گازهای نشان‌دهنده حیات در دیگر سیارات فراخورشیدی امیدوار می‌کند، جایی که شاید بتوان امیدی به حل مساله منشأ حیات داشت.

پوریا ناظمی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها