وضعیت هند همچنان امنیتی است

نگرانی از احیای تنش‌های مذهبی

گروه بین‌الملل: حملات تروریستی 60 ساعته بمبئی واقع در جنوب هند که از نیمه شب پنجشنبه گذشته شروع شد و تا بامداد روز شنبه ادامه داشت علاوه بر بر جای گذاشتن حداقل 172 کشته و 300 مجروح هراس از بازگشت خشونت‌های قومی را در جامعه هند قوت بخشیده است.
کد خبر: ۲۲۱۰۵۷

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اختلافات و تنش‌های دیرینه بین مسلمانان و هندوها که قدمتی چند ده‌ساله دارد ممکن است در سایه حوادث تروریستی اخیر بمبئی سربرآورد. اگرچه معتقدان به هندویسم و مسلمانان رغبتی به تکرار درگیری‌های خونبار گذشته ندارند اما مطرح شدن گمانه‌زنی‌هایی که از مسلمان بودن تمامی عوامل دخیل در حادثه تروریستی اخیر حکایت دارد التهاب در جامعه هند را به نقطه اوج خود رسانده است. آنچنان که بسیاری از نخبگان و اندیشمندان هندی از جمله جاوید آناند، از نویسندگان برجسته این کشور پیش‌بینی می‌کنند احتمال این که تندروهای هندو حملات اخیر را دستاویز شروع دور جدیدی از حملات علیه مسلمانان قرار دهند، وجود دارد.

احزاب تندروی هندو که امید دارند از غائله اخیر در جهت افزایش آرای خود در انتخابات سراسری سال آینده میلادی استفاده کنند از همان اولین ساعات شروع درگیری‌های بمبئی بر حملات خود علیه مسلمانان افزودند و سعی کردند آتش فتنه را با هدف بهره‌برداری سیاسی شعله‌ور سازند.مقامات ارشد هند از جمله مانموهان سینگ، نخست‌وزیر از همان اولین ساعات شروع درگیری‌های بمبئی انگشت اتهام را به سوی پاکستان نشانه رفتند و مدعی شدند خاستگاه تروریست‌ها، گروه‌های شبه‌نظامی پاکستانی بوده است. یک شبکه خبری هندی هم ادعا کرده تنها تروریستی که زنده به اسارت نیروهای هندی درآمد تابعیت پاکستانی دارد.

احیای دعواهای داخلی

حزب بهاراتیاجاناتا که قدرتمندترین گروه اپوزیسون در برابر دولت سینگ و حزب حاکم کنگره تلقی می‌شود فرصت را برای افزایش حملاتش به دولت غنیمت شمرده و مدعی نرمش و مدارای دولت با تروریست‌هاست.

این حزب سعی دارد در سایه حملات اخیر این دیدگاه را به رای‌دهندگان هندو القا کند که همه حملات تروریستی توسط مسلمانان وفادار به پاکستان انجام می‌شود. در نقطه مقابل اقلیت مسلمان هند بر این باور است که حملات اخیر توطئه‌ای برای تشدید فشارها بر آنان بوده و مجموعه اتفاقاتی که در بمبئی به وقوع پیوست را هدفمند و مشکوک می‌پندارد. اقلیت مسلمان هند همیشه این احساس را با خود داشته که توسط اکثریت هندو به حاشیه رانده شده و از حقوق خود محروم شده است. این اقلیت که 13 درصد از جمعیت 1/1 میلیارد نفری هند را به خود اختصاص داده خواستار احیای حقوق خود است.

ادامه وضعیت امنیتی

با وجودی که سه روز از پایان غائله بمبئی می‌گذرد نیروهای امنیتی همچنان در سطح این شهر مستقر هستند و پست‌های ایست و بازرسی ایجاد شده پس از شروع حملات برچیده نشده‌اند که این مساله نشانی از نگرانی عمیق زمامداران هند نسبت به احتمال شکل‌گیری درگیری‌های خونبار در این شهر و سایر نقاط هند بین مسلمانان و هندوهاست. با وجود آن که پلیس بررسی احتمال دست داشتن گروه‌های افراطی هندو در حملات اخیر به مساجد را در دستور کار قرار داده گمان می‌رود موج بمب‌گذاری‌ها در مراکز جمعیتی مسلمانان احیا شده و باری دیگر به شکل‌گیری شرایط امنیتی در این کشور ختم شود.

به نظر می‌رسد دولت سینگ با افزایش فشارها بر پاکستان و طرح این ادعا که حملات توسط یک گروه تروریستی پاکستانی طراحی و حمایت شده علاوه بر تلاش برای ریشه‌یابی حملات به دنبال کاستن از دامنه تنش‌های قومی در داخل این کشور است.

درخواست زرداری از هند

آصف علی زرداری، رئیس‌جمهور پاکستان دیروز در واکنش به ادعای هند مبنی بر پاکستانی بودن تروریست‌های بمبئی از دهلی‌نو خواست کشورش را به خاطر غائله آن شهر مجازات نکند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، زرداری هشدار داد تحریکات ایجاد شده توسط عوامل تروریست خطر وقوع جنگ میان دو همسایه‌ هسته‌ای را افزایش داده است. پاکستان نیروهای خود در نواحی مرزی با هند به حال آماده‌باش درآورده است تا در برابر هر گونه اقدام هند علیه این کشور آماده باشند.


 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها