یکی از وعده‌های غذایی مهم که کمتر به آن اهمیت داده می‌شود صبحانه است، درصورتی که خوردن این وعده غذایی نقش مهمی در شادابی و سلامت جسمی و روحی افراد دارد.
کد خبر: ۲۱۲۲۲۲
به گفته متخصصان صبحانه باید حداقل 20درصد از انرژی روزانه را فراهم کند. این در حالیست که اغلب به دلیل عدم آشنایی با اهمیت این وعده غذایی، یا ازآن صرفنظر می‌شود و یا مواد مفید ومغذی تهیه نمی‌شود.

 مصرف صبحانه باعث افزایش قدرت تمرکز، توجه و تامین انرژی روزانه می‌شود و توانایی ذهنی و کارکرد فردی را بالا می‌برد.

خوردن یک وعده صبحانه کامل به دلیل تامین نیازهای غذایی باعث کنترل وزن و پایین آمدن سطح کلسترول خون می‌شود، ناراحتی‌های گوارشی را از بین می‌برد و جذب ویتامین‌ها را افزایش می‌دهد.

نخوردن صبحانه باعث می‌شود درطول روز بخصوص نزدیک ظهر و ناهار، فرد دچار گرسنگی شدید شده و حجم بیشتری ازغذا را دریک وعده غذایی مصرف نماید و از آن جایی که غذاهای وعده ناهار اغلب پرچربی و پرکالری است، بنابر این عواقب بعدی را به دنبال خواهد داشت. 

اغلب دیده شده کسانی که صبحانه نمی‌خورند، نیم چاشت روزانه خود را با غذاهای پرکالری و کم‌اهمیت همچون بیسکویت، پفک، شکلات و چیپس وغیره پر می‌کنند که این امر علاوه بر خطرات ذکرشده باعث چاقی وسرطان نیزمی شود.

تهیه یک صبحانه خوب و مناسب نیاز به آگاهی و برنامه ریزی دارد. شما به عنوان یک عضو خانواده می‌توانید در این زمینه مطالعه و لیستی از مواد مغذی را تهیه و در اختیار اعضای خانواده قراردهید.

چند نکته برای تقویت اشتها

چیدن میز صبحانه یا سفره می‌تواند به تحریک ذائقه کمک کند. ازمواد غذایی متنوع ورنگی ومیوه‌های فصل کمک بگیرید.

 برای آمادگی لازم جهت صرف یک صبحانه کامل، لازم است شام را زود مصرف کنید تا درهنگام صبح احساس گرسنگی کامل داشته باشید.

زودتر ازخواب بیدار شوید وبه نرمش‌های معمول بپردازید. کمی آب میوه مصرف کنید و زمان لازم برای صرف صبحانه را درنظر بگیرید.

صبحانه را با آرامش و فارغ از دغدغه‌هایی چون دیرکرد وقت و زمان سرویس اداری ویا ساعت اداری میل کنید.

 هنگام صبحانه به برنامه رادیویی مورد علاقه خود گوش دهید، با اعضای خانواده صحبت کنید و از بیان و یادآوری آنچه نشاط را از شما دور می‌کند خودداری کنید.

از خوردن غذاهای کافئین دار مانند چای، قهوه و کاکائو درهنگام شب خودداری کنید.

ازخوردن غذاهای سنگین وپرچرب درهنگام شام خودداری کنید زیرا این کار اشتهای شما را کور می‌کند.

 از تماشای تلویزیون یا فکرکردن به کار و مسوولیت‌های روزانه خودداری کرده و صرفا به آنچه میل می‌کنید توجه نمایید. به یاد داشته باشید دغدغه واسترس مانع جذب مواد مفید ومغذی می‌شود و میزان جذب چربی بدن را بالا می‌برد.

هنگام صبحانه قبل وبعد ازآن مطلقا سیگار نکشید.

مواد مغذی و پرکالری وانرژی زا درگروه صبحانه جای می‌گیرد. شما بسته به ذائقه و وضعیت مزاجی خود می‌توانید ازاین مجموعه وسیع، تعدادی را انتخاب ودررژیم غذایی خود بگنجانید.

شیر یکی از این مواد لازم است زیرا شیر حاوی مواد معدنی، کلسیم، فسفر و ویتامین هاست و برای رشد استخوان و استحکام آن مفید است. اگرشیر به مزاج شما سازگارنیست و موجب به هم ریختگی دستگاه گوارش یا کورشدن اشتهای شما می‌شود، می‌توانید آن را در وعده‌های دیگر یا میان وعده‌ها مصرف کنید. دیگر محصولات لبنی همچون خامه، پنیر و حتی ماست هم می‌تواند جایگزین شیر شود.

اگر به غذاهای سنتی علاقه دارید، می‌توانید فرآورده‌های شیری مانند فرنی و شیربرنج را به رژیم غذایی خود بیفزایید.

از ترکیبات شکلات صبحانه یا ارده و شیر یا غذاهای ساده سنتی مانند تخم مرغ، لوبیا چیتی، عدسی، حلیم و غیره استفاده کنید.

درمورد نان حساس باشید. یکی از نان‌های کامل سنتی نان سنگک است زیرا تمامی مراحل عمل آوری و خمیر و پخت آن مطابق روش استاندارد است و استفاده ازآن بر سایرنان‌ها ترجیح دارد. نان‌های فانتزی یا ماشینی نیز مناسب وخوب است. امروزه تنوع این نان‌ها بسیار زیاد است وشما می‌توانید ازنان‌هایی با آرد غلات متفاوت همچون ذرت، جو دوسر، جو و... استفاده کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها