کمیته انضباطی فوتبال علیرضا نیکبخت واحدی را به دلیل حرف‌هایی که درباره مربی خود زده، احضار کرده‌ است. وقتی از این کمیته سوال شده که وقتی کسی شکایتی نکرده است، شما از کجا فهمیدید نیکبخت چه گفته، اعلام کرده لب‌خوانی کردیم بنابراین از این به بعد نه تنها مواظب حرف زدنتان باشید، بلکه مواظب حرکات لب‌هایتان هم باشید. داستان لب‌خوانی فقط منحصر به بازی استقلال و پرسپولیس نیست.
کد خبر: ۲۰۶۶۶۱
تماشاچیان برنامه هفتگی عادل فردوسی‌پور (90)‌ بارها مچ‌گیری‌های مبتنی بر لب‌خوانی را در این برنامه دیده‌اند. البته این لب‌خوانی با آن لب‌خوانی معروف که طی آن خواننده بدون آن که به تارهای صوتی‌اش فشار بیاورد لب می‌زند و آهنگ از بلندگو پخش می‌شود و گاه باعث ایجاد آشوب در کنسرت هم می‌شود، فرق دارد.

سوال اینجاست چگونه می‌توان لب‌خوانی کرد؟ روشی علمی برای این کار وجود دارد؟ یا تنها از طریق تجربه می‌توان این کار را انجام داد. واقعیت این است که لب‌خوانی اگرچه در مسائلی مانند دعوای بازیکن و مربی یک تیم مهم به نظر نمی‌رسد اما برخی افراد بشدت به آن وابسته‌اند، افراد کم‌شنوا در بسیاری از موارد با کمک لب‌خوانی متوجه منظور شخص مقابل می‌شوند و به همین دلیل یکی از نخستین آموزش‌هایی که به این افراد داده می‌شود، آموزش لب‌خوانی است. غیر از این افراد فناوری‌های پیچیده نیز نگاه جدی به مساله لب‌خوانی دارند.

برخی از سازندگان تلفن‌های همراه اخیرا اعلام کرده‌اند موفق به توسعه فناوری جدیدی شده‌اند که می‌تواند لب‌خوانی را به ابزاری برای کمک به کم‌شنوایان تبدیل کند. این نرم‌افزار روشی معکوس آنچه به طور عادی اتفاق می‌افتد را طی می‌کند که در این مسیر کلمات دریافتی تبدیل به تصویر دهانی می‌شود که واژه‌ها را ادا می‌کند و به این ترتیب کم‌شنوایان می‌توانند آواهای تبدیل شده به حرکات عضلات دهان را ببینند.

از سوی دیگر، نرم‌افزارهای فراوانی برای تبدیل حرکات دهان به آوا طراحی شده‌اند. یکی از نمونه‌های اخیر این فناوری را گروهی از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی امیرکبیر طراحی کرده بودند. این نرم‌افزار در 2 مرحله دنباله‌ای از تصاویر لب را تهیه کرده و سپس آنها را بر اساس ویژگی‌های تعریف شده طبقه‌بندی می‌کند.

برای آن که این نرم‌افزار بتواند کارآیی بالایی داشته باشد، از الگوریتم‌های بسیار پیچیده‌ای استفاده می‌شود که توان انجام تبدیلات ریاضیاتی پشت پرده آن را دارند.

اگرچه کاربرد این نرم‌افزار برای کمک به افرادی است که از معلولیت‌های گفتاری رنج می‌برند، اما اگر قرار است برای تصمیم‌گیری درباره افراد اقدام به لب‌خوانی کرد، باید از شیوه‌های علمی و رایج در دنیا بهره گرفت.

سال‌هاست مهارت‌های لب‌خوانی برای افرادی که نیاز به شنود مکالمات در محیط پرصدا را دارند (مانند کارآگاهان)‌ تعلیم داده می‌شده است.

اینک می‌توان این روش‌ها و ابزارها را در خدمت مسابقات فوتبال هم گرفت، اما سوال این است که آیا بر اساس قوانین چنین مدارکی دارای اعتبار هستند یا خیر؟

پوریا ناظمی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها