همانگونه که پیش‌بینی می‌شد نشست مدیران سیاسی پنج کشور عضو دائم شورای امنیت بعلاوه آلمان (1+5) در واشنگتن برای بحث درباره تحریم‌های احتمالی علیه جمهوری اسلامی، بدون دستیابی به هیچگونه نتیجه خاصی پایان یافت.
کد خبر: ۲۰۳۴۷۹

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزارت امور خارجه آمریکا طی بیانیه‌ای اعلام کرد واشنگتن و پنج کشور دیگر دیروز بر تحریم‌های احتمالی بیشتر علیه ایران برای توقف برنامه هسته‌ای این کشور متعهد شدند.

در بیاینه فوق آمده است، آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان در واشنگتن با یکدیگر دیدار کردند تا به آماده سازی نشست این هفته "کاندولیزا رایس" وزیر امور خارجه آمریکا و همتایان وی در گروه 1+5 کمک کنند.

بر اساس این گزارش، مدیران سیاسی گروه 1+5 همچنین تحولات صورت گرفته از نشست قبلی خود یعنی نشست ژنو را که در تاریخ 19 جولای برگزار شد، بررسی کردند.

بنابر این می‌توان گفت نشست دیروز 1+5 در واشنگتن نیز شکست خورده پایان یافتT زیرا بر اساس اعلام وزارت خارجه آمریکا شش کشور بار دیگر تنها بر تعهد جمعی خود بر راهبرد دوگانه ارائه مشوق‌ها و یا تحریم‌ها تاکید کردند.

آنها بر ادامه ترغیب ایران برای پذیرش پیشنهادهای به اصطلاح سخاوتمندانه مشوق‌هایی که در نشست ژنو ارائه شد، موافق کردند.
بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا همچنین می‌افزاید: شش کشور همچنین نگرانی خود درباره گزارش جدید "محمد البرادعی" مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده و شدیدا از ایران خواستند تا به طور کامل با تحقیقات آژانس اتمی همکاری کند.

بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا در حالی منتشر می‌شود که گزارش جدید البرادعی بار دیگر بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی تاکید کرد و مجددا بر نداشتن انحراف در فعالیت‌های اتمی ایران صحه گذاشت.

پیش از این نیز در گزارش‌های خبری آمده بود که آمریکا در کنار فرانسه، آلمان و انگلیس تلاش دارد تحریم‌های شدیدتری بر ایران بخاطر امتناع از تعلیق غنی‌سازی اورانیوم اعمال کنند اما به گفته دیپلمات‌ها و مقامات آمریکایی دخیل در این مباحث، روسیه و چین از این امر امتناع می‌کنند.
یکی از دیپلمات‌های ارشد اروپایی نیز روز گذشته به خبرگزاری رویترز گفته بود در حالی که روسیه از "تاکتیک معمول تاخیرانداختن" استفاده می‌کند، ترغیب چین حتی برای قطعنامه‌ای تعدیل شده و سبک نیز دشوارتر است.

بنا بر گزارش این خبرگزاری، یکی دیگر از دیپلمات‌ها به خبرنگاران گفت: «اگر زمانی به این قطعنامه دست پیدا کنیم، شرط می‌بندم این قطعنامه نیز ضعیف خواهد بود... این امر بخاطر روسیه و چین بسیار سمبلیک خواهد بود.»

وی پیش‌بینی کرد که چین با هرگونه تحریم‌های عمده مخالفت کند و روسیه نیز با تحریم‌های تسلیحاتی مخالف خواهد بود و در قطعنامه جدید شمار شرکت‌ها و نهادهایی که در فهرست سیاه قرار خواهند گرفت، بیشتر می‌شود.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها