در حاشیه برگزاری ‌نمایشگاه قرآن محمد آفریده ، رئیس ‌مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در گفتگو با ستاد خبری‌ نمایشگاه نکاتی را در باره رابطه میان قرآن و سینما بیان کرد که خلا‌صه ای از آنرا با هم می خوانیم:
کد خبر: ۲۰۰۹۹۶
آقای آفریده فکر می‌کنید چگونه و به چه شیوه‌ای می‌توان از قصص و حکایات و احادیث قرآنی در فیلم‌های کوتاه و مستند استفاده کرد؟

قرآن، کتاب زندگی بشر است؛ به نظر من، قرآن هم کتاب زندگی و حتی کتاب مرگ است. یعنی قرآن عالم بعد از مرگ را هم شامل می‌شود. ما در عالم فیلم و سینما نه تنها از قصص قرآنی بلکه باید از مفاهیم معنایی قرآن نیز استفاده کنیم چون مجموعه رفتار و سلوک آدمی تحت تاثیر این کتاب آسمانی شکل می‌گیرد.

مسلم است که یک فیلمساز مسلمان متاثر از قرآن است. قرآن نباید تنها روی تاقچه منزل ما قرار بگیرد بلکه در تمامی جزئیات زندگی ما نقش مرجع دارد.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در این زمینه چه فعالیت‌هایی داشته است؟

اکنون مجموعه‌ای فیلم با مفاهیم قرآنی در زندگی مردم به شکل DVD و CD (شامل فیلم کوتاه، مستند و انیمیشن و ...) داریم، اما اگر شرایط فیلمسازی در این زمینه فراهم شود، به نظر من فیلمسازان ما کاملا آمادگی دارند با مفاهیم قرآنی، ذهنیت خود را از جامعه تصویر کنند.

به نظر شما، برای این که تب و تاب ساخت فیلم‌های گوناگون در ژانرهای مختلف و برگرفته از مضامین قرآنی بیشتر شود، چه باید کرد؟

در زمانی که رهبر معظم انقلاب از سینما به عنوان «هنر برتر» یاد می‌کند ما حتما باید بخشی را در نمایشگاه قرآن به نمایش فیلم‌هایی با مضامین قرآنی بپردازیم چون این هنر، حرف روز را می‌زند و سینما یکی از عرصه‌های مهم است که جذابیت ایجاد می‌کند. این جذابیت پلی می‌سازد میان فیلمسازان با این گونه مضامین چون ما نیروی جوان فیلمساز زیاد داریم، اگر برنامه‌ریزی صورت بگیرد و بودجه‌ای مناسب در نظر گرفته شود، این خلا ارتباطی نیز در این حوزه پر خواهد شد.

امسال «دومین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت» نیز شروع به کار می‌کند، شما می‌توانید بخشی از این جشنواره را به آثاری برگرفته از مضامین قرآنی اختصاص بدهید؟

ما امسال هم در بخش فیلم‌های مسابقه و هم در بخش جنبی، آثار فراوانی با مضامین دینی و معنوی داریم. به عنوان مثال امسال بخش (سی‌امین سال انقلاب اسلامی)‌ را  داریم که در این بخش، به فیلم‌هایی با موضوعات انقلاب و دفاع مقدس می‌پردازیم. زندگی‌های ما برداشتی از قرآن است و این برداشت‌ها در فیلم‌های ما هم حضور و بروز دارد. پس چه بهتر که این تجلی حضور در نمایش فیلم‌ها در نمایشگاه قرآن باشد.

و در پایان؟

در پایان این که جامعه ما دریایی است که هر کس اراده کند و تورش را بیندازد، می‌تواند سهم خودش را بردارد. این تور را باید سازمان‌ها بگسترانند تا با تعاملی صمیمانه، کاروان مضامین قرآنی در تمامی زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، نماز و ... تولدی دوباره یابد.

مریم درستانی‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها