در آستانه سال تحصیلی جدید اعلا‌م شد

آخرین وضعیت شهریه دانشگاه‌ها

در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید و همزمان با ثبت‌نام دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور، آخرین تغییرات شهریه دانشگاه‌ها از سوی وزارت علوم اعلام شد.
کد خبر: ۲۰۰۳۶۰
به گزارش ایسنا، براساس تصمیمات اتخاذ شده در وزارت علوم، شهریه دانشگاه‌های پیام نور، جامع‌ علمی - کاربردی و غیرانتفاعی امسال برای دانشجویان ورودی جدید 10 درصد افزایش یافت.

همچنین هنوز تصمیمی برای افزایش شهریه دوره‌های شبانه دانشگاه‌ها در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد اتخاذ نشده است و میزان افزایش شهریه دانشگاه آزاد مشخص نیست.

پیش از این عبدالله جاسبی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار کرده بود که با توجه به وجود تورم و گرانی در سطح جامعه هیچ تصمیمی مبنی بر افزایش شهریه‌ها اتخاذ نشده است و در سال تحصیلی جدید نرخ شهریه‌های دانشگاه آزاد افزایشی نخواهد داشت.

همچنین علی عباسپور، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس پیش از این در رابطه با طرح ساماندهی شهریه دانشگاه‌ها اظهار کرده بود که این کمیسیون، دولت، وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد و معاونت برنامه‌ریزی و سیاست راهبردی ریاست جمهوری را موظف کرده است تا مدلی برای تعیین سرانه‌ دانشجویی تعیین کنند.

رویکرد وزارت علوم نیز این است که شهریه دانشجو زیر تورم در هر سال افزوده شود، به طوری‌که سقف آن حداکثر تورم بوده و بیش از تورم نباشد. در ضمن کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز معتقد است که به هر حال نباید شهریه‌ فعلی دانشگاه‌ها بیش از تورم افزوده شود و حداکثر میزان افزایش شهریه‌ها باید زیر تورم باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرده است: هیأت امنای دانشگاه‌ها بر اساس مدلی که برای سرانه دانشجویان به تصویب هیأت دولت می‌رسد، شهریه دانشگاه‌ها را خود تعیین می‌کنند و باید به تأیید وزیر علوم برسد.

شهریه جدید دانشگاه‌ها در حالی از سوی وزارت علوم تعیین و اعلام شد که وزارت علوم دولت نهم، نوید تدوین مدلی برای منطقی کردن شهریه دانشگاه‌ها را داده بود که طی آن شهریه‌ دانشگاه‌ها متناسب با امکانات و مزایای هر واحد دانشگاهی تنظیم و تعیین شود، طرحی که به‌رغم استقبال از سوی افکار عمومی، هنوز به سرانجام نرسیده است.

افزایش 30 درصدی وام‌های دانشجویی دانشگاه آزاد

همچنین رئیس صندوق رفاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی از افزایش30 درصدی وام‌های دانشجویی در سال تحصیلی جدید خبر داد.

رضا سعید با اشاره به میزان وام اجاره مسکن دانشجویان دانشگاه آزاد، به ایسنا گفت: مبلغ وام اجاره مسکن برای مجردها 240 هزار تومان بوده که این مبلغ امسال به 420 هزار تومان افزایش یافته است.

وی با بیان این‌که سال گذشته میزان وام قرض‌الحسنه ازدواج 750 هزار تومان بوده است، اظهار کرد: میزان این مبلغ امسال به یک میلیون تومان رسیده است.

سعید به میزان وام خودرو که سال گذشته 500 هزار تومان بود، اشاره کرد و افزود: این وام امسال به 750 هزار تومان افزایش یافته است.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان دانشگاه آزاد در پایان با بیان این‌که مبلغ وام کمک هزینه تحصیلی در سال جدید برای مجردها 180 هزار تومان تعیین شده است، خاطرنشان کرد: مبلغ این وام برای مجردها امسال به 200 هزار تومان و برای متاهلان به 300 هزار تومان افزایش یافته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها