طبقه بندی جدید اجرام آسمانی؛

پلوتون مظلومترین جرم آسمانی

اتحادیه بین المللی نجوم در طبقه بندی جدید خود اعلام کرد که منظومه شمسی از 8 سیاره و 2 پلوتوئید تشکیل شده است. این اتحادیه همچنان معتقد است پلوتون سیاره نیست هر چند که بسیاری از ستاره شناسان با این طبقه بندی مخالف هستند.
کد خبر: ۱۸۰۶۶۹

به گزارش مهر، اتحادیه بین المللی نجوم طبقه بندی جدید خود را در خصوص سیارات و اجرام آسمانی منظومه شمسی اعلام کرد.

در آگوست 2006 این اتحادیه در شهر پراگ کشور چک، سیاره پلوتون را از فهرست سیارات این منظومه خارج کرد و عنوان خرده سیاره و یا "سیارک" را برای آن برگزید. در آن زمان تعداد آرای مخالف با این نامگذاری به حد نصاب نرسید.

اکنون این اتحادیه اصطلاح جدیدی با عنوان «پلوتوئیدها» (plutoids) را برای گونه ای از اجرام آسمانی منظومه شمسی برگزیده است. این اصطلاح جدید در مورد تمام اجرام حاضر در فراسوی مدار سیاره نپتون استفاده می شود که ویژگیهای مشابه پلوتون آخرین سیاره سابق منظومه شمسی را دارند.

در حال حاضر تنها دو جرم آسمانی با ویژگیهای «پلوتوئیدها» در فراسوی مدار سیاره نپتون شناخته شده است که به ترتیب «پلوتون» و «اریس» هستند. سال گذشته اعلام شد که اریس بزرگتر از پلوتون است.

براساس گزارش تلگراف، درحال حاضر بسیاری از ستاره شناسان با این نامگذاری جدید مخالف هستند به طوری که «آلن استرن» سیاره شناس دانشگاه انجمن تحقیقات فضا در مریلند اظهار داشت:«پلوتوئید اسمی عجیب است که وزنی شبیه به واژگان Hemorrhoid و asteroid (شهاب) دارد اما این اجرام آسمانی شهاب نیستند بلکه سیاره هستند بنابراین طبقه بندی جدید اتحادیه بین المللی نجوم به نظر من بی ربط است. این اتحادیه فردا می تواند اعلام کند که آسمان سبز است اما همه می دانند که این حقیقت ندارد».

اتحادیه بین المللی نجوم (IAU) از سال 1900 مسئول نامگذاری و طبقه بندی سیارات و اقمار آنها است. برپایه این قدرت IAU در سال 2006 تصمیمی تاریخی اتخاذ کرد و تعداد سیارات منظومه شمسی را از 9 به 8 عدد کاهش داد. به این ترتیب پلوتون از فهرست سیارات این منظومه خارج شد و منظومه شمسی با سیارات عطارد، زهره، زمین، مریخ، مشتری، زحل، اورانوس و نپتون باقی ماند.

نپتون که درحال حاضر آخرین سیاره منظومه شمسی است در فاصله 5/4 میلیارد کیلومتری از خورشید قرار دارد و هر 8/164 سال یک بار به دور این ستاره می چرخد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها