گروه سیاسی: دیپلمات‌های ایرانی در عراق، بار دیگر هدف عملیات تروریستی قرار گرفتند و این بار خودروی حامل 5 کارمند سفارت ایران در بغداد مورد حمله قرار گرفت. خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع دیپلماتیک سفارت ایران در بغداد گزارش داد، 3 تن از کارمندان ایرانی و یک کارمند محلی سفارت جمهوری اسلامی ایران ساعت 25/17 پنجشنبه به وقت تهران، در پایتخت عراق هدف حمله تروریستی افراد ناشناس قرار گرفتند و مجروح شدند.
کد خبر: ۱۷۵۸۸۹
وی در تشریح حادثه گفت: در این حمله تروریستی، خودروی کارمندان سفارت کشورمان که به قصد زیارت حرم امام موسی بن جعفر(ع) و امام محمد تقی(ع) عازم منطقه کاظمین بودند در منطقه «پل 14رمضان» از سوی یک خودرو  که در جهت مخالف خودروی سفارت ایران حرکت می‌کرد  هدف 16 گلوله قرار گرفت.

این منبع آگاه افزود: مجتبی خدابنده از ناحیه دست و شکم، مجید جابری از ناحیه گردن و دست، محمد رمضان پور از ناحیه دست و شکم و محمد‌هاشمی، راننده و کارمند محلی از ناحیه پا زخمی شدند که برای مداوا به بیمارستان منطقه کرخ منتقل و بستری شدند.

به گفته وی، در این حمله به ابوالفضل زوارمحمدی و اکبر قاسمی، 2 تن دیگر از کارمندان سفارت کشورمان در بغداد که همراه این گروه بودند آسیبی نرسید اما حال مجید جابری که از ناحیه گردن و دست هدف گلوله قرار گرفته است وخیم گزارش شده است.

وی ادامه داد: راننده محلی خودروی سفارت ایران در بغداد با این‌که زخمی شده بود خودرو را تا نخستین ایست و بازرسی پلیس هدایت کرد و سپس افراد زخمی به بیمارستان نظامی منطقه کرخ منتقل و بستری شدند.به گفته این منبع، مجروحان حادثه با پرواز روز جمعه شرکت خطوط هواپیمایی العراقیه برای ادامه مداوا به تهران منتقل شدند.در پی وقوع این حادثه، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، ترور 4 تن از دیپلمات‌ها و کارکنان جمهوری اسلامی ایران را در بغداد، جنایتکارانه خواند و آن را بشدت محکوم کرد.

سید محمدعلی حسینی با تاکید بر این‌که اشغالگری و تروریسم دو عامل اصلی ناامنی و بی‌ثباتی در عراق است، تصریح کرد: مسوولیت اصلی تامین امنیت دیپلمات‌ها و مراکز سیاسی و بین‌المللی در عراق به‌عهده اشغالگران است و اهمال و رویکردهای مشکوک نیروهای امریکایی در مسائل امنیتی، افزایش ناامنی‌ در عراق را به‌دنبال داشته و نگرانی همگان را موجب شده است.

وی پیامدهای این اقدام جنایتکارانه را متوجه سیاست‌های غلط نیروهای اشغالگر امریکایی دانست و تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به‌طور جدی رسیدگی به این حادثه را از طریق مسوولان دولت عراق پیگیری خواهد کرد.

این اولین‌بار نیست که دیپلمات‌های ایرانی در عراق هدف تهاجم گروه‌های تروریستی ناشناس یا عوامل وابسته به امریکا و نیروهای اشغالگر قرار می‌گیرند.جلال شرفی، دبیر دوم سفارت ایران در عراق سال گذشته در یکی از خیابان‌های بغداد ربوده و پس از 50 روز آزاد شد

پس از آزادی این دیپلمات ایرانی، مشخص شد که نیروهای امریکایی با کمک ماموران یک سازمان عراقی  که زیر نظر سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) فعالیت می‌کنند  دیپلمات ایرانی را ربوده و در این مدت بشدت او را شکنجه کرده بودند.

همچنین 2 بار در نزدیکی سفارت ایران، انفجارهایی روی داد که البته سفارت ایران در این انفجارها آسیبی ندیده است.

دیپلمات‌های دفتر کنسولگری ایران در اربیل نیز سال 1385 به‌وسیله نیروهای امریکایی بازداشت شدند که هنوز تعدادی از آنان در اسارت نیروهای امریکایی بسر می‌برند.

گفتنی است، مقامات عراقی درخصوص بازداشت دبیر دوم سفارت ایران در بغداد و نیز حمله تفنگداران امریکایی به دفتر کنسولگری ایران در اربیل اعلام کرده بودند، این اقدام به‌طور خودسرانه به‌وسیله امریکایی‌ها انجام شده و مورد موافقت و تایید دولت عراق نبوده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها