پیام سفر رایس به منطقه

کاندولیزا رایس ، وزیر امور خارجه امریکا روز سه شنبه برای پیشبرد و از سرگیری روند به اصطلاح صلح خاورمیانه وارد خاورمیانه شد و پس از دیداری کوتاه از مصر و ملاقات با مقام های این کشور وارد سرزمین های اشغالی شد. رایس پیش از عزیمت به منطقه بدون هیچ گونه انتقادی از رژیم صهیونیستی به خاطر کشتار روزهای اخیر ده ها فلسطینی از جمله چندین زن و کودک در نوار غزه ابراز امیدواری کرد روند مذاکرات سازش بین این رژیم و تشکیلات خودگردان فلسطین تا پایان سال میلادی به نتیجه برسد.
کد خبر: ۱۶۳۳۰۸

او پیش از سفر به کرانه باختری رود اردن ، در دیدار با حسنی مبارک رئیس جمهور مصر در قاهره ، پایتخت مصر در اظهاراتی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس ) را مسوول بروز خشونت های اخیر دانست و از این گروه خواست پرتاب راکت به سوی شهرهای اسرائیل را متوقف کند.

محمود عباس ، رئیس تشکیلات خود گردان فلسطین ، یکشنبه گذشته در اعتراض به این حملات اعلام کرد گفتگوهای صلح با اسرائیل را به حالت تعلیق درمی آورد اما وی روز سه شنبه پس از دیدار با رایس اعلام کرد که صلح و مذاکرات گزینه استراتژیک حاکمیت خودگردان است.

البته با توجه به مشی سیاسی عباس و طیف او، نمی توان چندان امیدی به پیشبرد سیاست مستقل و ملی در مقابل اشغالگران از سوی وی داشت.

رایس روز گذشته پس از دیدار با ابومازن به اسرائیل رفت تا با ایهود اولمرت ، نخست وزیر و همچنین ایهود باراک ، وزیر جنگ و زیپی لیونی ، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی دیدار کند.

این درحالی است که رژیم صهیونیستی در عملیات خود بر ضد مردم غزه که از چهارشنبه گذشته آغاز شده تاکنون حدود 120فلسطینی را به شهادت رسانده است و حتی همزمان با حضور رایس در اسرائیل جنگنده های اسرائیلی صبح دیروز مناطق بیت لاحیا و بیت حانون را سه بار هدف موشک های هوا به زمین خود قرار دادند.

هم چنین با تیراندازی به ساکنان روستای القراره در جنوب نوار غزه ،یک نوزاد 20روزه فلسطینی را به ضرب گلوله به شهادت رساندند. در حمله های هفته اخیر رژیم صهیونیستی تابه حال 25کودک و نوزاد جان خود را از دست داده اند.

در جریان حملات نیروهای رژیم صهیونیستی به شرق شهر دیر البلح واقع در شمال نوار غزه نیز 10نفر از جمله یک زن فلسطینی ، یک کودک و سه فعال فلسطینی زخمی شدند که حال سه فعال فلسطینی وخیم اعلام شده است.

سفر مقام های امریکایی به منطقه و حمایت آنان از روند به اصطلاح صلح خاورمیانه همواره با بدبینی دولت منتخب فلسطین به رهبری حماس روبه رو بوده است . فوزی برهوم ، سخنگوی جنبش حماس سفر رایس به منطقه را شوم و بدیمن توصیف کرد و هدف از آن را حمایت از حمله های اسرائیل دانست.

البته آشکار است که سیاست حملات مقطعی اسرائیل به فلسطینیان در کوتاه مدت نتایج بسیار خوبی برای اسرائیل دارد و به صورت برگ برنده در مذاکرات به اصطلاح صلح می تواند از آن بهره برداری کند.

در تحلیل سفر رایس به منطقه باید گفت که به نظر می رسد امریکا اکنون متقاعد شده که اسرائیل به هدف خود رسیده است و باید قبل از این که روند مذاکرات به اصطلاح صلح لطمه بیشتری بخورد حمله های این رژیم به غزه پایان یابد.

در آغاز هفته جاری فلسطینیان در اعتراض به عملیات اسرائیل در غزه ، این مذاکرات را که تحت نظارت امریکا صورت می گیرد به حال تعلیق درآوردند.این در حالی است که رایس که به منطقه سفر کرده است ، می خواهد این مذاکرات از سرگرفته شود.

درگیری های چند روز گذشته در غزه نشان می دهد که این مذاکرات تا چه حد آسیب پذیر است به خصوص حماس که با تحریم اسرائیل و چند کشور اروپایی مواجه است نفعی در به نتیجه رسیدن گفتگوها نمی بیند و آن را مخالف منافع ملت فلسطین می داند.

ولی رایس که تلاش می کند نقشه جورج بوش ، رئیس جمهور امریکا برای برقراری به اصطلاح صلح در خاورمیانه قبل از پایان دوره ریاست جمهوری اش به نتیجه برسد، به خوبی می داند با وجود جنگ در نوار غزه و تروریسم دولتی اسرائیل ، این تلاش ها به جایی نخواهد رسید.

برای درک خشونت های کنونی در غزه ، باید ریشه آن را پیدا کرد و ریشه آن نیز چیزی جز نادیده گرفتن حقوق ملت مظلوم فلسطین از سوی اسرائیل و حمایت برخی کشورها از این تعدی و تجاوز نیست.

نکته دیگری که در این باره باید به آن اشاره کرد،این است که رایس در آستانه نشست کوچک سران عرب در شرم الشیخ مصر متشکل از کشورهای به اصطلاح میانه رو عرب و برای زمینه سازی نشست سران در دمشق پایتخت سوریه به منطقه آمده تا به رهبران عرب بگوید چه وظیفه ای را باید انجام دهند.

پیام سفر رایس به منطقه تفاوتی با پیام ارسال ناو جنگی یو.اس .اسکول به آب های لبنان و نیز حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه ندارد و آن این است که اعراب باید از خواست واشنگتن پیروی کنند.

منبع : ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها