اجرای طرح «ایران کد» در مورد کالاهای پرمصرف

مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران (ایران کد) از درج کد ملی بر روی گروه‌های کالاهایی جدید، حساس و پر مصرف مردم در سطح کشور، خبر داد. «احمد غلامزاده»، مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران (ایران کد) اظهار داشت:
کد خبر: ۱۶۲۵۳۲

طبق مذاکرات صورت گرفته‌ با بخش‌های مختلف، درج کد ملی کالا بر روی دارو، تجهیزات پزشکی، مواد غذایی و لبنی پرمصرف مردم در حال تکمیل شدن است.

 به گزارش ایرنا، وی گفت: در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی که با تاکید وزیر بهداشت و درمان پزشکی صورت گرفته تا پایان سال آینده کلیه داروهای مصرفی مردم، تولید، توزیع و واردات تجهیزات پزشکی منوط به دریافت "ایران کد " است.

 این مقام مسئول گفت: هم اکنون از 135 شرکت تولیدی، توزیعی دارو در کشور، تعداد 61 شرکت که یکهزار و 713 قلم کالا تحت پوشش دارند به ایران کد پیوسته‌اند و این پوشش تا پایان سال 87 کامل می‌شود.

 به گفته وی ، در زمینه مواد غذایی از هفت هزار شرکت تولیدی و توزیعی تاکنون یکهزارو 250 شرکت با دارا بودن 28 هزار قلم کالا به طرح "ایران کد" پیوسته‌اند که پوشش کد ملی کالا به این دسته تا پایان سال 87 تکمیل خواهد شد.

 غلامزاده تاکید کرد: سه هزار و 800 قلم کالای بهداشتی - آرایشی نیز ایران کد دریافت کرده‌اند که در سال آینده کلیه اقام این گروه کالایی به ایران کد می‌پیوندند.

 درج کد ملی کالا بر روی پنج محصول لبنی

غلامزاده همچنین از درج کد ملی کالا بر روی پنج محصول پر مصرف لبنی مردم شامل شیر یارانه‌ای، ماست، دوغ، خامه و شیر کاکائو خبر داد.

 وی گفت: با این پوشش امکان رهگیری، شناسایی هویت و منشاء و مبدا کالاهای یادشده که برای مردم اهمیت دارند، فراهم شده است و بتدریج به سایر گروه - های کالایی دیگر توسعه داده خواهد شد.

جایگزین کردن بارکد کدملی کالا

مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران اظهار داشت: مذاکراتی با فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ کشور مانند رفاه، شهروند، سپه‌و اتکادر جریان است تا بارکدهای قدیمی با بارکدهای کد ملی کالا جایگزین شوند.

 وی افزود: بارکدهای قدیمی هیچگونه اطلاعات محتوایی کالا و قابل عرضه در چرخه تجارت الکترونیک را ندارند و فقط کارکرد تسریع در حسابداری و گردش صندوق فروشگاه‌ها دارند.

 غلامزاده گفت: بارکد قدیمی باعث ایجاد اشتباهات زیادی در شناسایی کالاها و عدم مدیریت صحیح کالا به دلیل وجود بارکدهای تکراری و غیرقابل تایید می‌شود.

اتصال ایران کد با سیستم ثبت سفارش وزارت بازرگانی

وی در بخش دیگری از گفت و گوی خود از اتصال ایران کد باسیستم ثبت سفارش وزارت بازرگانی ، خبر داد.

 غلامزاده افزود: مشکل نرم افزاری این اتصال اکنون کاملا حل شده و در حال حاضر ثبت سفارش ملزومات خانگی در استان فارس به صورت پایلوت با استفاده از ایران کد آغاز شده است.

 وی افزود:تا اردیبهشت ماه سال آینده این نمونه مورد ارزیابی قرار گرفته و با رفع معایب و هماهنگی سازمان توسعه تجارت بتدریج در تمام نقاط کشور و تمام گروه‌های کالایی اجرایی می‌شود.

 این مقام مسئول درباره مزایای اتصال ایران کد و ثبت سفارش گفت:با این اتصال صرفه‌جویی قابل توجهی در وقت، پول و انرژی دولت و تجار صورت می‌گیرد.

 زیرا کاغذ بازی، دوباره کاری متعدد و مراحل زاید اداری حذف می‌شود.

 مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالاو خدمات افزود: سایر دستگاه‌های دخیل در واردات کالا نظیر گمرکات که کد تخصصی دارند، با تناظر با ایران کد، این کد را به عنوان کد واحد می‌پذیرند که زبان مشترکی بین دستگاه‌های مختلف ایجاد و از برداشت‌های سلیقه‌ای از قانون مانند ردیف‌های تعرفه جلوگیری می- کند.

 به گفته غلامزاده ، حمایت از تولیدکنندگان داخلی و جلوگیری از خروج ارز برای هزینه‌های غیرضروری خارجی مزیت اجرای ایران کد است .

 توسعه دیتا بار

این مقام مسئول همچنین از پیاده‌سازی و توسعه دیتابار به جای بارکدهای فعلی در زنجیره‌های تامین ، خبر داد.

 وی گفت: مدت زمان پیش بینی شده برای اجرای این طرح 2 سال پیش بینی شده است.

 به گفته وی قابلیت ذخیره جزیی‌ترین اطلاعات ماهیتی کالا تا 74 کاراکتر در دیتابار فراهم شده است.

 این مقام مسئول در ادامه اظهار داشت : دیتابار این امکان را فراهم می‌کند که امکان کنترل کمی و کیفی گروه‌های کالایی فراهم شود.

  اعتبار ایران کد

غلامزاده با اشاره به اینکه اعتبار ایجاد طراحی در این بخش موردنظر بوده است، گفت : در بخش پیاده‌سازی با توجه به اینکه باید این امر توسط بخش خصوصی صورت گیرد، سیستم به صورت خودگردان اداره می‌شود.

 وی در عین حال گفت: تعرفه سال جاری برای بخش‌های خصوصی سال آینده افزایش نمی‌یابد.

گوشی‌های معجزه به بارکد

غلامزاده با اشاره به اینکه در حال حاضر در جهان گوشی‌هایی مجهز به بارکد وجود دارد، گفت: از این طریق مشتریان از تاریخ مصرف کالا آگاه می‌شوند.

 وی در عین حال گفت : این سیستم در زمان حاضر در ایران وجود ندارد و باید زیرساخت‌های آن فراهم شود.

 قابلیت‌های تسریع در حسابداری

این مقام مسئول در وزارت بازرگانی از قابلیت‌های تسریع در حسابداری از طریق "ایران کد " ، خبر داد.

 غلامزاده در پایان گفت: ایران کد حاوی اطلاعات حیاتی است که کالا را در چرخه تجارت ملی و بین‌المللی قابل عرضه کرده ، مدیریت کالا در زنجیره توزیع را تسهیل می‌کند و منابع بانکی کالا در کشور را قابل شناسایی می‌سازد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها