آخرین خبرها از نشست 1+5

اجماع علیه ایران شکست

یک روزنامه آمریکایی با اشاره به نبود اجماع در بین اعضای شورای امنیت برای تصویب قطعنامه غیرقانونی دیگری علیه ایران، از تنظیم اطلاعیه ای در نشست شب گذشته گروه 1+5 خبر داد که این اطلاعیه از علاقه مندی شدید به مذاکره با ایران حکایت دارد.
کد خبر: ۱۶۱۵۱۵

روزنامه واشنگتن پست به نقل از مقامهای آگاه غربی نوشت : آمریکا و دیگر قدرتهای بزرگ جهان پس از دو سال تلاش دیپلماتیک در حال تضعیف خود، شب گذشته با یکدیگر دیدار و درباره مشوقهای جدید به ایران به منظور تمایل آن کشور درجهت حاضر شدن روی میز مذاکره و گفتگو درباره برنامه هسته ای خود بحث و تبادل نظر کردند.

این منابع خاطر نشان کردند: این نشست بین نمایندگان انگلیس، آمریکا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان بر ابتکارعمل های جدید متمرکز بود. از جمله کمک بین المللی به بحران قاچاق مواد مخدر در ایران، قراردادهایی در زمینه استخراج میدانهای انرژی و حمایت از گفتگوهای امنیتی بین کشورهای غنی از نفت خلیج فارس که هدف از این مشوقهای اقتصادی و امنیتی جدید متقاعد کردن ایران برای تعلیق غنی سازی اورانیوم است.

به نوشته این روزنامه، دولت بوش آماده است تا نزدیکی جدید با ایران را بررسی کند، اما درباره زیاده روی در انجام این کار تردید دارد و دلیل عمده آن نگرانی از این مسئله است که ایران اینگونه نتیجه گیری خواهد کرد که این تاخیرها به آن در به دست آوردن مشوقها از جامعه بین المللی کمک می کند.

یک مقام ارشد وزارت امورخارجه آمریکا گفت: اینها همه ایده اروپایی هاست و آمریکا یک موضع بسیار محافظه کارانه اتخاذ کرد. یک مقام حاضر در این گفتگوها هم گفت: یکی از پیشنهادها که فورا رد شد، این بود که آمریکا در ارائه ضمانتهای امنیتی به ایران شریک باشد.

منابع آگاه گفتند که در این گفتگوها این بحث مطرح شد که غربی ها چگونه جزئیات تمایل خود برای مذاکره را به مقامات عالی ایران نشان دهند.

این مقام آمریکایی گفت : نمایندگان اروپایی ایده های زیادی را در زمانی که دولت بوش با پیوستن به ابتکار عمل اروپا در سال 2006 برای نزدیک شدن به ایران از طریق سیاست چماق و هویج (تهدید و تطمیع) موافقت کرد، پیشنهاد دادند . واشنگتن در ابتدا بیشتر این ایده ها را رد کرد اما در حالی که کمتر از یک سال از دوره دولت بوش برای محقق کردن یکی از اهداف مهم سیاست خارجی آن باقیمانده، دولت بوش آماده است تا چنین گزینه هایی را برای تجدید این تلاش به بن بست رسیده ، مجددا مورد بررسی قرار دهد.

به گفته این منابع ، آمریکا، انگلیس و فرانسه امیدوار هستند تا هفته جاری قطعنامه تحریمهای جدید علیه ایران را نهایی کنند. مقام آمریکایی مذکور گفت: در نشست شب گذشته، شش کشور همچنین یک اطلاعیه را تنظیم کردند که قرار است وقتی قطعنامه تصویب شود منتشر شود. این اطلاعیه هم بار دیگر "علاقه مندی شدید" به مذاکرات با ایران را تایید وتکرار کند.

یک دیپلمات اروپایی ناشناس گفت:" باید همه ابزارهایی که وجود دارد، هم تحریمها و هم تشویقها تقویت شود. هدف از قطعنامه سوم افزایش تحریمهاست، اما مشوقها نیز بخشی از فلسفه آن است." اما قطعنامه جدید با یک مشاجره دشوار روبروست. برای تصویب پیش نویس این قطعنامه تضمینی وجود دارد ، زیرا از سوی پنج عضو دائم شورای امنیت حمایت می شود، اما از اجماع قطعنامه های قبلی در سایر اعضای غیر دائم برخوردار نیست . قطعنامه های قبلی از حمایت همه 15 عضو شورای امنیت برخوردار بودند.در حالیکه اکنون چنین نیست.

به گزارش مهر، مقامهای شرکت کننده در نشست شب گذشته واشنگتن گفتند : شش کشور نگران هستند که هر گونه اختلاف در شورای امنیت منجر به این باور ایران شود که این کشور شکاف در تصمیم و اراده بین المللی ایجاد کرده است. یک دیپلمات دیگر اروپایی هم گفت:" به همین دلیل است که رویکر ما چرا به جای یک بسته مطلوب تر باید یک بسته منطقی تر باشد تا سبب شود آنها بفهمند که بهترین کار حاضر شدن روی میز مذاکره است."

در ادامه این مطلب آمده است: چهار کشور عضو غیردائم شورای امنیت - آفریقای جنوبی، لیبی ، اندونزی و ویتنام- نسبت به تحریمهای بیشتر محتاطانه و بی رغبت رفتار کرده اند.این قطعنامه در مقایسه با پیش نویس اولیه مورد حمایت آمریکا در پاییز سال گذشته میلادی به شکل قابل توجهی تضعیف شده است. هدف این شش کشور رای گیری در روز جمعه است یعنی پیش از آنکه روسیه ریاست شورای امنیت را از پاناما تحویل بگیرد.

 

مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها