حداد عادل به قاهره می‌رود

دکتر غلامعلی حدادعادل بنا به دعوت احمد فتحی‌سرور، رییس مجلس الشعب مصر، برای شرکت در پنجمین اجلاس رییسان مجلس کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی، روز سه‌شنبه برای یک دیدار چهار روزه عازم قاره پایتخت مصر خواهد شد.
کد خبر: ۱۵۷۲۳۱

به گزارش ایسنا، دکتر غلامعلی حدادعادل، رییس مجلس شورای اسلامی در سفر خود علاوه بر سخنرانی در این اجلاس و دیدار با رییسان مجالس شرکت‌کننده در آن با فرهنگیان، نخبگان و دانشگاهیان مصر نیز ملاقات خواهند داشت.

حدادعادل سپس به دعوت رسمی احمد ابراهیم‌الطاهر، رییس مجلس ملی سودان، برای یک دیدار سه روزه عازم آن کشور خواهند شد.

برقراری روابط کامل سیاسی ایران و مصر از جمله موضوعات مورد تاکید مسوولان دو کشور بوده و مذاکراتی نیز در این خصوص صورت پذیرفته است، اما به اعتقاد کارشناسان فاکتورهای مختلفی در این بین وجود دارد که بر مساله تاثیرات خاص خود را می‌گذارد.

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه کشورمان در تازه‌ترین اظهاراتش در این باره به الشرق الاوسط گفت: ایران روابط خوبی با مصر در تمامی زمینه‌ها دارد و به رغم آن‌که روابط دیپلماتیک دو کشور از سال 1980 قطع شده اما این روابط در سطح خوبی است. هم‌چنین همکاری ایران با مصر در زمینه‌های اقتصادی به داخل سازمان‌های بین‌المللی کشیده شده است.

وی افزود: ایران و مصر در جریان مذاکراتشان مسأله‌ی ازسرگیری روابط دیپلماتیک دو کشور را آغاز کرده و در حال حاضر دو کشور در آستانه‌ی ازسرگیری این روابط هستند.

تمام این مسائل در حالی مطرح می‌شود که چندی پیش روزنامه الشرق الاوسط به نقل از یک مقام مسوول ایرانی در مورد نزدیکی ایران و مصر و نیز مخالفت‌های برخی کشورهای ثالث در این مورد نوشت آمریکا از نزدیکی ایران با کشورهای منطقه نگران است به طور مثال قاهره و تهران برای حل اختلافات میان خود که ازسرگیری روابط دیپلماتیکی شان را به تاخیر انداخت تلاش می‌کردند و سعی می‌کنند که این روابط را طی شش ماه آینده ازسربگیرند.

این مقام مسوول ادامه داد: به نظر من سال 2008 بدون ازسرگیری روابط تهران و قاهره به پایان نخواهد رسید.

برقراری روابط کامل سیاسی بین دو کشور

در همین حال روزنامه "الریاض" چاپ عربستان سعودی نیز با انتشار گزارشی نوشت: مقامات تهران و قاهره طی هفته‌های آینده از برقراری روابط کامل سیاسی بین دو کشور خبر می‌دهند.

بر اساس گزارش این روزنامه، مقامات جمهوی اسلامی ایران و مصر طی چند هفته آینده از سرگیری روابط سیاسی خود را اعلام خواهند کرد.

این اظهارات در شرایطی مطرح می شود که تاکنون بحث‌های متفاوتی در خصوص برقراری رابطه با مصر چه در دولت گذشته و چه در دولت نهم مطرح شده است. اگرچه اعلام آمادگی ایران برای برقراری رابطه سیاسی توسط دکتر احمدی نژاد، رییس جمهور کشورمان در سفر به امارات جرقه و جان تازه‌ای به این روند داد اما فاکتورهای مختلفی در این بین وجود دارد که به اعتقاد کارشناسان نباید از آنها غافل بود.

در فرایند برقراری رابطه بین دو کشور که به دلایل مختلف از یکدیگر به مدت چندین سال جدا شده‌اند، مسایل مختلفی موثر است که در این بین نباید بحث حضور آمریکا در منطقه و نوعی وابستگی سیاسی مصر به آمریکا و سیاست‌های خاورمیانه آن را از نظر دور داشت.

این اظهار نظر مقام ایرانی در روزنامه الشرق الاوسط در مورد احتمال برقراری رابطه با مصر تا شش ماه آینده در شرایطی مطرح می‌شود که پیش از این و چند سال پیش محمدعلی ابطحی، معاون حقوقی پارلمانی رییس جمهور سابق در گفت‌وگو با الجزیره اعلام کرده بود که سفارتخانه‌های دو کشور به زودی بازگشایی می‌شود. در حالی که تاکنون این اتفاق روی نداده است.

علیرضا شیخ عطار، قائم مقام وزیر امور خارجه کشورمان نیز در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره آینده روابط ایران و مصر، گفت: مذاکراتی در سطح معاونین وزارت خارجه آغاز شده و در همان روند نیز در حال پیگیری است.

این مذاکرات با حضور نائله جبر، معاون حقوقی وزیر خارجه مصر در اجلاس وزرای خارجه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد (نم) آغاز شد که وی در این سفر مذاکراتی با عباس عراقچی، معاون حقوقی و امور بین الملل وزیر امور خارجه کشورمان صورت داد که پس از آن وی نیز سفری به مصر داشت و این مذاکرات را ادامه داد.

آخرین دور از این مذاکرات در جریان سفر حسین ضرار، معاون آسیایی ابوالغیظ به تهران دنبال شد که به گفته مقامات وزارت امور خارجه ایران هم اکنون نتایج این مذاکرات در پایتخت‌های دو کشور در حال بررسی است.

اظهارات شیخ عطار نیز به دو دور مذاکرات معاونین وزرای خارجه دو کشور بر می‌گردد که تاکنون برنامه جدیدی برای این مذاکرات از طرف دو کشور طراحی نشده است.

جمهوری اسلامی ایران به لحاظ نیات مثبت و تمایل به همکاری با کشورهای اسلامی ابراز علاقه خود را به این مذاکرات نشان داده است و لذا امیدوار است که این مذاکرات به نتیجه برسد اگرچه این مسیر هموار نیست و هر دو طرف باید به دور از دخالت‌های کشورهای ثالث در این راستا کوشش کنند.

در همین راستا، سفر علی لاریجانی نماینده مقام معظم رهبری به مصر و دیدار ها وگفت‌وگوهایش با مقامات مصری به عنوان یک گام در کنار سایر دیدارها و گفت‌وشنود‌ها می‌تواند به برقرای روابط دیپلماتیک در کشور مسلمان که همواره نقش تاثیر‌گذاری در منطقه داشته‌اند کمک کند.

سفر هیات پارلمانی جمهوری اسلامی به ریاست " غلامعلی حداد عادل " رییس مجلس شورای اسلامی به مصر نیز می‌تواند قدم دیگری برای ذوب یخ روابط دو کشور باشد.

اگرچه رییس مجلس برای حضور در اجلاس مجالس کشورهای اسلامی در قاهره حضور می‌یابد، اما دیدار های دوجانبه وی می‌تواند ضمن نزدیک کردن عقاید دو طرف، بابی دیگر باشد برای فتح قله‌ی روابط دیپلماتیک ایران و مصر البته با لحاظ کردن فاکتورهای مهم و موثر منطقه‌ای.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها