3 میلیون زوج ایرانی با معضل ناباروری دست و پنجه نرم می کنند، 90 درصد آنها با جراحی درمان می شوند، اما 450 هزار نفر آنها نیازمند روشهای پیشرفته و گرانقیمتی هستند
کد خبر: ۱۵۲۰۸۲
که بیمه ها هیچ پوششی در این بخش ندارند و این بی توجهی بر افزایش طلاق و آسیبهای اجتماعی کشور دامن زده است.
ابوطالب صارمی ، متخصص زنان ، زایمان و درمان ناباروری در گفتگو با فارس ، با ابراز نگرانی از این معضل اجتماعی گفت: 15 درصد زوجهایی که در سنین باروری هستند (18 تا 35 سال) مشکل نازایی دارند که بر اساس آمارهای رسمی حدود 20 میلیون زوج در این سنین هستند و بر این اساس 3 میلیون نفر از جمعیت در کشور ما می توانند ناباروری داشته باشند.
وی افزود: اعتقاد راسخ دارم که اگر قرار است کمکی از طریق بیمه ها به مردم شود، حمایت از این 3 میلیون نفرواجب است ، در حالی که برای برخی سرطان ها شاید مستحب باشد. خیلی سرطان ها داریم که هزینه های زیادی برای آنها صرف می شود، ولی آمارش کمتر از 3 میلیون است و برای آن هزینه می کنیم که عاقبتی هم ندارد؛ ولی چرا برای مساله ناباروری نباید هزینه کنیم. مساله ای که موجب حفظ کیان خانواده های ایرانی می شود.

10 درصد ناباروری ها نیازمند خدمات مدرن

حدود 80 تا 90 درصد زوجهای نابارور با دارو، درمان های طبی و بعضا جراحی قابل معالجه اند، به این ترتیب حدود 15 درصد آنها که 450 هزار نفرند، بیمارانی هستند که نیاز به امکانات تکنولوژیکی مدرن دارند و اتفاقا اینها همانهایی هستند که سراغ مراکز نازایی برای IVF می آیند.
صارمی ادامه داد: در این موارد دیگر دارو کمک نمی کند، اکنون در کشور حدود 40 مرکز داریم که تماما مجهز به دستگاه های مدرن روز هستند و تمام تکنیک های درمانی را که در جهان معمول است در ایران داریم و ما از این بابت هیچ کم و کسری نداریم.
وی گفت: غربالگری نازایی قبل از ازدواج باید در کشور اجباری شود، به این ترتیب ما می توانیم آن 10 درصدی را که با دارو و روشهای طبی مرسوم و جراحی درمان نمی شوند؛ یعنی آن 300 هزار جمعیت را قبل از ازدواج شناسایی کنیم و جلوی ازدواج ناموفق شان را بگیریم و اگر هم قرار است که ازدواج کنند با آگاهی این کار را کنند.
وی اضافه کرد: با وجود این که حدود 300 هزار زوج نابارور در ایران نیازمند خدمات مدرن هستند 40 مرکز درمان مدرن ما در کشور در سال حداکثر می توانند 20 هزار بیمار را بپذیرند و پذیرش و درمان 300 هزار نفر توسط این مراکز حداقل 15 سال طول می کشد که به عمر خیلی از آنها نخواهد رسید. در حالی که اگر غربالگری شود، بار مهمی را از مراکز نازایی برداشته ایم.
وی ادامه داد: باید حقیقتی را افشا کنم. طبق آمار، معضلات مردان به مراتب از زنان بالاتر رفته است و نسبت آن از 30 به 70 رسیده است. مردان به علت مسوولیت های تامین خانواده ، فشار کار، استرس ، آلودگی هوا و صوتی قدرت باروریشان کم شده و متاسفانه در سالهای اخیر این طور شده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها