برخی از مراکز لاغری مدعی اند می توانند با دستگاه هایشان بدون نیار به رژیم و ورزش ما را لاغر کنند اما متخصصان تربیت بدنی این ادعا را رد می کنند

لاغری با ورزش در خواب !

این روزها که تبلیغات در فضای مجازی افسار پاره کرده است و هرروز سر و کله یک دستگاه و متد جدید برای بازسازی صورت و بدن افراد متناسب با شاخص های روز جامعه پیدا می شود، شیوه های تبلیغی مربوط به لاغری و تناسب اندام، نیز به اوج خود رسیده؛ از وعده کم کردن 10 کیلو وزن در 72 ساعت گرفته تا تبلیغات عریض و طویل باشگاه های بدون تحرک! تبلیغاتی با ادعای بکارگیری روش های نوین در عرصه ورزش که بیشتر از اینکه تناسب اندام و سلامت افراد هدفشان باشد، جیب آنها را نشانه گرفته است! 
این روزها که تبلیغات در فضای مجازی افسار پاره کرده است و هرروز سر و کله یک دستگاه و متد جدید برای بازسازی صورت و بدن افراد متناسب با شاخص های روز جامعه پیدا می شود، شیوه های تبلیغی مربوط به لاغری و تناسب اندام، نیز به اوج خود رسیده؛ از وعده کم کردن 10 کیلو وزن در 72 ساعت گرفته تا تبلیغات عریض و طویل باشگاه های بدون تحرک! تبلیغاتی با ادعای بکارگیری روش های نوین در عرصه ورزش که بیشتر از اینکه تناسب اندام و سلامت افراد هدفشان باشد، جیب آنها را نشانه گرفته است! 
کد خبر: ۱۴۷۵۵۸۸
نویسنده زهرا حامدی - گروه جامعه

چاقی و عوامل مبتلا به آن از جمله مسائلی است که در قرن اخیر عده زیادی از افراد در جهان با آن مواجه هستند و این موضوع به خصوص در کشورهای در حال توسعه و در حال گذار، بیشتر مشاهده می شود. در این میان توصیه انواع رژیم ها و روش ها برای کاهش وزن بازار گرمی دارد. برخی تبلیغات مجازی و رسانه ای برای چاقی و لاغری به وسیله قرص، کمربند، داروی گیاهی و... آن قدر جدی است که مخاطب باور می کند، روش قطعی برای کاهش وزن یا افزایش آن یافته است اما واقعیت چیز دیگری است.

8 ساعت ورزش بی دردسر!
این روزها که بازار کلینیک های زیبایی و لاغری حسابی داغ است با یک جستجوی ساده میتوان به انبوهی از صفحات و اگهی های تبلیغات لاغری بدون دردسر دست یافت. یکی از این مراکز که 4 شعبه فعال در تهران نیز دارد مدعی است که بدون تحرک می تواند افراد را به وزن دلخواهشان برساند. در سایت این مجموعه نوشته شده که برنامه های این مرکز برای از بین بردن سریع سایزهای نامطلوب با نتایجی قابل انتظار حتی در یک جلسه اصلاحی طراحی شده است، امواج و سیگنالهای چرخشی کمک به تخلیه مایعات اضافه، تنزل و تقلیل حجم چربی و سفت کردن ماهیچه های اطراف شکم، کمر، باسن و ران ها را می کنند. برای اطلاع از جزئیات بااین باشگاه تماس گرفتیم. فرد پاسخ دهنده این باشگاه ورزشی، می گوید: در این باشگاه از شبیه ساز ورزشی استفاده می شود. به این صورت که با نصب حدود 20 پد برروی بدن فرد، 130 ورزش و 1200 حرکت ورزشی شبیه سازی می شود؛ بطوریکه هر 45 آن معادل 8 ساعت ورزش است! وی در پاسخ به این پرسش که هزینه شرکت در جلسات باشگاه ورزشی بدون تحرکت چه میزان است؟ می افزاید: افراد برای حضور در هر دوره باید هزینه شرکت در 12 جلسه را پرداخت کنند. قیمت ثبت نام در این کلاس ها 5 میلیون و 820 هزار تومان است. فرد پاسخگو همچنین ادامه می دهد:  افراد بااین روش در هر جلسه حدود 500 کالری می سوزانند و هرچند جلسه یکبار 2 تا 3 کیلو از وزن آن ها نیز کم می شود. وی در پایان مدعی شد که استفاده از این دستگاه ها هیچ خطری برای سلامت افراد ندارد.

پس از این گفتگو به سراغ یکی دیگر از این مراکز رفتیم. در صفحه اینستاگرام این مرکز پر از تصاویر قبل و بعد افرادی است که اضافه وزن داشته اند و بلافاصله بعد از یک جلسه استفاده از این دستگاه ها اندامشان تغییر چشمگیری کرده حتی دور شکم فرد نیز تا 4 سانت کاهش یافته است! مسئول پاسخگویی این مرکز که یک کلینیک زیبایی است و خدمات مختلفی از تزریق ژل و بوتاکس گرفته تا لاغری ارائه می دهد، در گفتگو با ما می گوید: ما با استفاده از دستگاه RF در قسمت های مورد نظر شما کار لاغری موضعی را انجام می دهیم. وی که اطلاعات بیشتری درباره نحوه کار این مرکز نمی دهد درمورد هزینه های حدودی می گوید: برای نتیجه گیری حداقل 5 جلسه استفاده از دستگاه ها نیاز است و هزینه هر جلسه استفاده از دستگاه ها برروی هر قسمت از اندامتان که میخواهید لاغر شود، 400 هزار تومان است.

بیزنس لاغری!
پس از گفتگو بااین دومرکز برای اطلاع از کارایی روش های مطرح شده و تاثیر آن روی کاهش وزن بدون عوارض، با علی الهامی پور مربی بدنسازی و قهرمان کشور طی دوسال متوالی به گفتگو نشستیم.

این مربی بدنسازی می گوید: کسی پیشنهاد به کاهش وزن بدون حرکت می شود که مشکلاتی جسمی مثل تپش قلب بالا، رماتیسم مفصلی و... دارد اما در عین حال نیز برای سلامتی باید وزن کم کند. در این شرایط از برخی دستگاه ها تنها برای ماه های اول نه ادامه دار آن هم با هدف درمان، استفاده می شود. 

وی می افزاید: من به عنوان یک مربی برای 100 نفر ممکن است 100 نوع روش متفاوت برای لاغری و کاهش وزن پیشنهاد دهم چراکه هر فرد با توجه به ویژگی های بالینی و BMI بدن خود متفاوت است.

این قهرمان کشور می گوید: متاسفانه امروزه افراد بسیاری هستند که از نااگاهی عموم افراد سواستفاده می کنند و با تبلیغات تجاری و استفاده از اصطلاحاتی که صرفا جنبه کلاس و پرستیژ دارد بیزنس راه انداخته اند و کسب پول می کنند. اگرچه استفاده از برخی از این دستگاه ها برای افراد دارای مشکلات جسمانی تایید شده اما این دستگاه ها برای فردی که بدن سالمی و BMI نرمالی دارد، هیچ اثری ندارد. 

الهامی پور در خصوص کارکرد این دستگاه ها و ادعای شکسته شدن چربی ها از این طریق بیان می کند: چربی چیزی نیست که شکسته شود حتی اگر موضعی هم شکسته شود باز این چربی در کبد ذخیره می شود چراکه چربی برای از بین رفتن حتما باید سوزانده شود. چربی سوزی فرایندی است که باید طی یک فرایند در کل بدن سوزانده شوند. بنابراین از بین رفتن چربی بصورت موضعی هیچ اساسی ندارد. تنها آب بدن است که می تواند با روش های موضعی از بین برود. این مربی بدنسازی ادامه می دهد: شما می توانید در عرض دو روز و با مصرف یک قرص 8 کیلیو وزن کم کنید! چراکه 75 درصد از وزن بدن آب است و با تخلیه این آب از بخش های مختلف بدن می توان وزن را کاهش داد. این قهرمان کشور می گوید: متاسفانه این مراکز با سواستفاده از عدم علم و اگاهی مردم از بین بردن آب بدن را به از بین رفتن چربی تعبیر می کنند که این مسئله بسیار آسیب زا خواهد بود.

به گفته این قهرمان کشور بهبود این وضعیت در گرو افزایش اگاهی و سواد مربیان و مردم است. وی در اینباره می گوید: ما بیش از هرچیز به مربیان آگاه نیاز داریم؛ مربیانی که صرفا به دنبال سودمالی و فروش مکمل های ورزشی نباشند اما متاسفانه بیزنسی شدن این ورزش باعث شده تا بسیاری از افراد دیگر به سمت برنامه های علمی نروند و صرفا نگاه مادی به این حوزه داشته باشند.

سخن اخر 
این روزها علی رغم تبلیغات گسترده که کاهش وزن بدون گرفتن رژیم لاغری را ترویج می‌کنند اما این موضوع غیرقابل انکار است که لاغری بدون رژیم غذایی و ورزش امکان ندارد اگر هم امکان پذیر باشد قطعا زیبایی به سلامتی ترجیح داده شده است!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها