بازپرس در جنگ عدالت‌خواهی

ژانر پلیسی-معمایی یکی از محبوب‌ترین گونه‌ها در دنیای سریال‌ها و فیلم‌های تلویزیونی است و نویسندگان انگلیسی در این خصوص ید طولایی دارند؛ از «بازرس مورس» و «خانم مارپل» گرفته تا «شرلوک هلمز» و حتی «پوآرو». سریال‌های پلیسی انگلیسی به دلیل بیان جذاب داستان‌های‌شان همیشه مورد توجه تماشاگران تلویزیون سراسر دنیا بوده‌اند.
کد خبر: ۱۴۷۱۵۶۰
نویسنده مهکامه درودی - گروه رسانه
 
سریال بازرس فویل هم با حال و هوای درام دوره‌ای و پلیسی خود یکی از محصولات تلویزیونی انگلستان است که تلاش دارد با روایت‌هایی تازه از ماجراجویی‌ در دنیای پلیس‌ها و بازرسان سختکوش و هوشمند، برای خود جایی در دنیای موفق مجموعه‌سازی به دست آورد. همین عنصر تازگی و تعریف دوباره و متفاوت ماجراجویی‌های اهالی دنیای پلیسی و کارآگاهی است که بازرس فویل را در بین سریال‌های مشابه متمایز می‌کند. این سریال هر شب ساعت ۱۹:۳۰ از شبکه تماشا پخش می‌شود. 
   
تاریخی اما معاصر و امروزی!
این مجموعه با نام اصلی «جنگ فویل»، داستان خود را در دوران قبل و بعد از جنگ جهانی دوم تعریف می‌کند و با وجود تاریخی بودن ماجراها، می‌توان داستان‌هایش را تا تاریخ معاصر هم توصیف کرد. در حقیقت، نوع قصه‌گویی فیلمنامه‌نویسان مجموعه به گونه‌ای است که نمی‌توان آن‌را محدود به زمان یا مکان خاصی کرد و می‌تواند در هر دوره و زمانی به وقوع بپیوندد. این یکی از خصیصه‌های مهم بازرس فویل است که خالق آن آنتونی هورویتس توانسته آن را به خوبی در دل اثر تماشایی و جذاب خود قرار دهد. این مولف دنیای قاب کوچک که نویسنده فیلمنامه سریال هم محسوب می‌شود، به دلیل تولید سریال بسیار پربیننده دیگر خود «قتل میدسامر» شهرت فراوانی دارد. هورویتس کار تولید و فیلمبرداری بازرس فویل را در سال ۲۰۰۰ و بلافاصله پس از پایان پخش سریال بسیار محبوب بازرس مورس شروع کرد. او باور داشت که تماشاگران قاب کوچک به شدت علاقه‌مند تماشای ماجراجویی‌های یک بازرس پلیس روی صفحه تلویزیون هستند و همین باعث شد به فکر تولید بازرس فویل بیفتد.
   
کاراکتر جذاب و جدید
با پخش اولین اپیزود سریال در ماه اکتبر سال ۲۰۰۲ تماشاگران با کاراکتر جذاب و تازه‌ای آشنا شدند که گرچه در همان دنیای کارآگاهی بازرس مورس گشت و گذار می‌کرد، اما داستان‌ها و حکایت‌های متفاوتی داشت. نکته جالب این که شبکه آی‌تی‌وی تهیه‌کننده سریال سال ۲۰۰۷ تصمیم گرفت ادامه تولید را متوقف کند. مدیران شبکه اعتقاد داشتند تماشاگران هنوز آمادگی رویارویی با شخصیت متفاوتی چون بازرس فویل را ندارند. با این حال، پیتر فینچام یکی دیگر از برنامه‌سازان تلویزیونی اقدام به احیای داستان سریال کرد و در سال ۲۰۰۸ و به دنبال امتیاز‌گیری بالای سری پنجم بازرس فویل، از ادامه تولید آن خبر داد. آخرین اپیزود سریال اواسط ژانویه ۲۰۱۵ و در شرایطی روی آنتن رفت که هشت فصل مجموعه تولید شده و هنوز هم تماشاگران مشتاق دیدن فصل‌ها و اپیزودهای تازه آن بودند. در فاصله سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۵ تعداد ۲۸ قسمت از ماجراجویی‌های بازرس فویل به نمایش درآمد.
   
عدالت‌خواهی بازرس
مایکل کیچن، بازیگر سرشناس تلویزیونی انگلستان نقش کارآگاه کریستوفر فویل را در سریال بازی کرده است. او مجرد و به‌شدت منضبط است. کارهایش را با دقت انجام می‌دهد و کم حرف است. صداقت از جمله خصایص اوست که کمک فراوانی به حل پرونده‌هایش می‌کند. اکثر پرونده‌هایی که با آنها سروکار دارد، مربوط به جرائم روزانه‌ای است که در سطح شهر اتفاق می‌افتد و اختصاص به انواع و اقسام جرم و جنایت‌ها دارد. بازار سیاه یکی از مکان‌هایی است که وقت زیادی از فعالیت‌هایش را به خود اختصاص می‌دهد. در حقیقت، بخش بسیار مهمی از فعالیت‌های فویل اختصاص به درگیری و مبارزه با جنایتکاران و سودجویانی دارد که به واسطه جنگ جهانی دوم به‌دنبال کسب سود و درآمد نامشروع هستند. درگیری با مسئولان عالی‌رتبه دولتی و ماموران امنیتی که عقیده دارند فویل باید سرش به کار خودش گرم باشد و در خیلی مسائل مداخله نکند، بخش مهم دیگری از فعالیت‌های این بازرس خوشنام است. عدالت‌خواهی فویل دردسرهای زیادی برایش به وجود می‌آورد و او همچنان به دنبال عدالت‌خواهی است. سامانتا استوارت (هانیسا کل‌ویکز) راننده فویل در عین حال حکم دستیار او را دارد و گروهبان پل مینلر (آنتونی هاول) هم به عنوان کارآگاه در کنار فویل است.
   
دقیق در جزئیات تاریخی
هورویتس در مصاحبه‌ای گفت زمان تولید سریال به دنبال نامی مناسب برای آن بود که این نام بتواند حال و هوای دوران دهه ۴۰ میلادی را بیان کند و نماینده خوبی برای آن باشد. دیدارهای او از یک کتابفروشی به نام فویل و هم‌صحبتی با مالک آن کریستینا فویل، این برنامه‌ساز تلویزیونی را به صرافت استفاده از نام خانوادگی این کتابفروش می‌اندازد. کریستوفر نزدیک‌ترین نام مردانه برای این نام زنانه بود. جالب این که بعد از مرگ این خانم در سال ۱۹۹۹، کتابفروشی به نوه‌اش به ارث رسید که کریستوفر نام داشت! جالب‌تر این که کریستوفر فویل خودش به عنوان بازیگر مهمان در یکی از اپیزودهای مهم و جذاب سریال، نقش کوتاهی بازی کرد! هورویتس زمان نگارش فیلمنامه سریال نسبت به جزئیات تاریخی دقت خاصی داشت و این موضوعی بود که از نظر منتقدان تلویزیونی دور نماند و در نقدهای خود مفصل به آن اشاره کردند. به همین دلیل، در کنار داستان‌های جنایی سریال ارجاعات زیادی به رخدادهای واقعی تاریخی در دوران جنگ جهانی دوم داده می‌شود. به گفته خالق سریال:« اهمیت بسیار زیادی داشت که به احترام کهنه‌کاران جنگ، جزئیات تاریخی دقیقی از آن دوران به تماشاگران ارائه شود. این مسأله برایم اهمیتی حیاتی داشت و خودم را در قبال آن مسئول می‌دیدم.»
   
قول و قرار نانوشته
مایکل کیچن، بازیگر نقش بازرس فویل هم همکاری با این سریال را یکی از بهترین دوره‌های کاری خود دانسته و ادامه می‌دهد:«بین تماشاگران و برنامه‌سازان تلویزیونی قول و قرار نانوشته‌ای وجود دارد که شامل تولید مجموعه‌های کارآگاهی و پلیسی معمایی و هیجانی می‌شود. برای هر بازیگر باعث افتخار و سربلندی است که بتواند نقش بازرس و افسر مسئول این نوع سریال‌ها را به عهده بگیرد. بازیگرانی که نقش کاراکترهایی مثل پوآرو، هلمز یا خانم مارپل را بازی کرده‌اند، در حافظه جمعی تماشاگران و مردم باقی می‌مانند و با گذر زمان به دست فراموشی سپرده نمی‌شوند. خوشحال و مفتخرم که نقش بازرس فویل را در سریالی مربوط به آن بازی کردم و نام این مجموعه در کنار نام دیگر مجموعه‌هایی قرار گرفت که در این ژانر محبوب و پربیننده تهیه و تولید شده‌اند.»

آشنایی با صداپیشگان
این سریال با هنرمندی جمع زیادی از صداپیشگان پیشکسوت  و جوان دوبله شد. هنرمندان دوبلوری که در فصول مختلف این سریال به شخصیت‌ها جان دادند و  تماشای اثر را برای مخاطبان ایرانی دلنشین‌تر و باورپذیرتر کردند. سرپرستی دوبلاژ سریال را که بار دیگر راهی آنتن شده است، عباس نباتی بر عهده دارد. رضا آفتابی (فویل)، سعید مقدم‌منش (پاول)، مریم رادپور ( سامانتا)، جواد پزشکیان(ریورز)، مهین برزویی، کسری کیانی، ناهید شعشعانی، امیرهوشنگ زند، شهروز ملک‌آرایی، محمدعلی دیباج، زهر اسدی، حسن کاخی، مهرداد ارغوان، زویا خلیل‌آذر،  نرگس فولادوند،زنده‌یاد سیامک اطلسی و... از جمله دوبلورهای  بازرس فویل هستند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها