نسیمی از آواهای ماندگار محرمی

«نسیم آوا»ی شبکه نسیم رسانه‌ملی همپای دیگر برنامه‌های شبکه تلویزیونی رنگ وبوی عاشورایی ومحرمی به خودش گرفت و ازشنبه ۱۶تیربانواهای ماندگار وخوش محرمی همراه با آیین‌ها و سنت‌های عزاداری سنتی وجاودانه ازسراسرکشور روی آنتن این شبکه رفت.
کد خبر: ۱۴۶۴۴۹۰
 
نسیم آوا در فصل پنجم خود با توجه به فرار رسیدن ماه محرم به‌طور ویژه و به‌منظور همراهی با عزاداران و سوگواران سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدا...‌الحسین(ع) و یاران با وفایش با نواهای محرمی و سوگواره‌های آیینی به همراه آیین‌ها و سوگواری حضرت سیدالشهدا(ع) از جای‌جای ایران اسلامی با گویش‌ها و لهجه‌های مناطق مختلف کشورمان به مدت ۱۲ شب روی آنتن شبکه نسیم می‌رود. از سویی هم حضور مداحان جوان و سوگواران مناطق مختلف کشور با فرهنگ‌ها و سنت‌های مخصوص شهرها، روستاها و مناطق در این برنامه جلوه خاصی به نسیم آوا داده است که یقینا قشرهای مختلف را جذب خود خواهد کرد.در رابطه با فصل پنجم ویژه‌برنامه نسیم آوا که با حال‌و‌هوای محرمی در قاب شبکه نسیم جای گرفته است با محمدرضا محبی، تهیه‌کننده و مجری این برنامه گفت‌وگو کردیم. 
   
۱۲ شب محرمی
«نسیم آوا» پس ازچند سال روی آنتن رفتن جزو آثار شناسنامه‌دار درشبکه نسیم است. فصل جدید پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها پخش می‌شود، ولی در مناسبت‌ها مثل محرم و صفر با توجه به زمان، پخش این برنامه هم متفاوت است. محمدرضا محبی، تهیه‌کننده و مجری برنامه به جام‌جم می‌گوید: باتوجه به این‌که فصل پنجم نسیم آوا را در ماه محرم داریم، تصمیم براین شد که فعلا ۱۲ شب اول محرم با فضای محرمی و عاشورایی روی آنتن برنامه داشته باشیم. چند آیتم هم به‌طور ویژه‌تر روی آنتن خواهد رفت مثل حضور گروه‌های سرود در برنامه که با نواهای خوش محرمی همراه است؛ همچنین حضور خواننده‌های جوان و متعهد که در حوزه محرم و ارادت به امام حسین(ع) آثار خوبی خواندند. بخش حضور خواننده‌های موسیقی‌های معروف‌تر را هم داریم که موسیقی آنها با تصویر‌گذاری مناسبت پخش می‌شود. ضمنا پخش ویدئو‌های خواننده‌های معروف هم در برنامه گنجانده شده است. در این ایام، کاری از بهنام بانی را که مربوط به نوحه‌خوانی این خواننده در یکی از هیات‌های عزاداری است در قالب ویدئو پخش می‌کنیم. یک آیتم هم درخصوص بررسی تیتراژ‌های ماندگار سینما و تلویزیون در حوزه محرم داریم؛ مثل شب دهم، سفر سبز، معصومیت از دست رفته و... . در حقیقت در این ۱۲شب فضا رابه سمت وسوی پیوند بین شعروموسیقی با نوحه و فضای محرمی و عاشورایی خواهیم برد که امیدواریم در این حوزه موفق باشیم .
   
نوحه‌نواحی مختلف کشور 
یک بخش شاخص با عنوان نوحه‌نواحی در ویژه‌برنامه نسیم آوا در ایام محرم وجود دارد. محبی توضیح می‌دهد: این بخش با بررسی و تحقیق روی نوحه‌های نواحی مختلف کشور شکل گرفته است؛ به‌ویژه پیرغلامان منطقه و پخش نوحه‌های قدیمی اقصی‌نقاط کشور. باتوجه به این‌که در ۵۰ سال اخیر نوحه‌هایی با زبان و گویش‌های محلی در عزاداری‌های امام حسین(ع) دیده‌ایم یک بخش هم به پخش نوحه‌هایی با گویش‌های محلی اختصاص دادیم. 
   
ذائقه‌سازی برای مخاطبان 
این برنامه سعی در ترویج موسیقی ایرانی دارد. تهیه‌‎کننده نسیم آوا بیان می‌کند: هدف ما در این برنامه ذائقه‌سازی برای مخاطبان است. همه اتفاقاتی که در برنامه رقم می‌خورد اشاره‌ای مستقیم به موسیقی درست و فرهنگ اصیل کشورمان دارد. هدف اصلی ما این است که در حد بضاعت یک برنامه تلویزیونی در عین سرگرم‌کنندگی و شاد بودن به موسیقی درست و اصولی بپردازیم. خدا را شکر در نظرسنجی‌ها بازخوردهای خوبی از سوی مخاطبان داشتیم و در بخش رضایتمندی مخاطبان در سال ۹۸ نسیم آوا رتبه اول را کسب کرده بود.
   
همراهی با آوای نسیم
معمولا مخاطبان بسیاری با برنامه‌‎های موسیقایی همراه می‌شوند. محبی با اشاره به این نکته می‌گوید: رأی برنامه نسیم‌آوا را نمی‌توان طیف‌بندی کرد. تلاش داریم همه آحاد جامعه را با خود همراه کنیم. خدا را شکر بخش زیادی از قشرهای مختلف مردم با این برنامه همراهی می‌کنند و تماشاگر آن هستند. از طریق فضای مجازی نظرات مخاطبان به ما منتقل می‌شود. همچنین گروه‌های مختلف مردم که از کارهای خود برای ما ویدئو ارسال می‌کنند و به این ترتیب از نظرات مخاطبان آگاه می‌شویم و بسیار برای ما راهگشاست. همچنین سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۵۸ را داریم و از آن طریق به‌طور ویژه با مردم در ارتباط هستیم. ضمنا پیام‌های ۱۶۲ روابط عمومی سازمان صداوسیما که بسیار کمک‌کننده است و از نظرات و پیشنهادات مردم در راستای کیفیت برنامه استفاده می‌کنیم.
   
۱۰۴ قسمت در فصل پنجم
برنامه نسیم‌آوا تا شب سیزدهم محرم روی آنتن شبکه نسیم خواهد رفت و پس از سیزدهمین روز ماه محرم، این برنامه ادامه پیدا خواهد کرد. مجری نسیم‌آوا عنوان می‌‎کند: درواقع فصل پنجم نسیم‌آوا ۱۰۴ قسمت است که بخشی در نیمه اول این ایام روی آنتن می‌رود. برنامه‌ریزی جداگانه‌ای هم برای آن شده است و آمادگی کامل داریم برنامه را ادامه دهیم اما تصمیم نهایی با مدیریت شبکه نسیم است. فکرمی‌کنم پس از۱۳شب محرم که به‌صورت ویژه پخش می‌شودادامه برنامه راداشته باشیم‌.من به‌عنوان مجری و تهیه‌کننده برنامه نسیم‌آوا تلاشم این است به سمت‌وسویی برویم که مردم لذت بیشتری ازآیتم‌های برنامه ببرند تا این‌که برنامه مجری‌محور باشد. با توجه به زمان اندک در برنامه تلاش داریم که بیشتر، مخاطبان از بخش‌های متنوع برنامه لذت ببرند و صحبت‌های مجری کوتاه باشد.تهیه‌کننده برنامه نسیم‌آوا در پایان ضمن قدردانی از مدیریت شبکه نسیم و همه همکاران و دست‌اندرکاران این برنامه گفت: این گروه همدل در برنامه نسیم‌آوا با تلاش فراوان و بدون چشمداشت مالی توانست برنامه بسیار خوبی را برای مردم تولید و پخش کند که رضایت عموم را به همراه داشته است. البته برای ارتقای بیشتر این برنامه بایستی بازهم تلاش کنیم، چراکه جای کار بیشتری دارد. 
   
استقبال مردم از موسیقی‌های آیینی و بومی 
در ایام عادی پخش برنامه نسیم‌آوا، بخشی به‌نام موسیقی آئینی کشور داریم که توسط یک کارشناس خبره مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است. این کارشناس در این برنامه به تحلیل موسیقی آئینی و مقامی می‌پردازد. این بخش مورد اقبال مخاطبان قرار گرفت و باعث شد کارشناس موسیقی و خواننده بومی آن منطقه در برنامه حضور پیدا کنند که برای مخاطبان بخش جذابی است. همچنین به استان‌های مختلف مثل کردستان، گیلان، لرستان، مازندران و...سفرهای موسیقایی داشتیم.البته درآینده هم به استان‌های دیگرهم خواهیم رفت. نکته اساسی این است که ما در طراحی و برنامه‌ریزی خودمان، به‌خصوص با توجه به دوره تحول در رسانه‌ملی، در حد بضاعت‌مان دو موضوع هویت‌محوری و عدالت‌گستری را سرلوحه قرار دادیم. هویت ما همین نواهای ماندگار نظیر موسیقی سنتی، نوحه‌های نواحی و نفس گرم مردم با نوحه‌های عزاداری حضرت سیدالشهداست که دراین ایام زمزمه می‌کنند. در بحث عدالت‌گستری هم حواس‌مان هست که فقط به پایتخت فکر نکنیم و به همه جوان‌های سراسر کشور بیندیشیم که استعداد‌های درخشان در موسیقی هستند. مرکز شعر، موسیقی و سرود سازمان صداوسیما هم استعدادهایی را به ما معرفی می‌کند که به آنها هم می‌پردازیم و این فضا را در اختیار عزیزان ما در شهرها و روستاهای کشور قرار می‌دهیم، چراکه آنتن رسانه‌ملی متعلق به همه مردم است و ما یک وسیله هستیم جهت دعوت از آنها و حضورشان در این برنامه تا استعداد‌های خود را به نمایش بگذارند. درواقع راهبرد ما در این برنامه اصول محتوایی سند تحول و دو اصل اساسی هویت‌محوری و عدالت‌گستری است.
رسول شمالی ورزنده - گروه رسانه
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها