پرداخت تسهیلات سوددار از منابع قرض الحسنه شرعا مشکل دارد

مهر: دبیر کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که بانکهای قرض الحسنه با دستورالعمل جدید بانک مرکزی ظرف کمتر از 2 سال دچار زیان می شوند، گفت:
کد خبر: ۱۴۶۳۱۱
هم اکنون نیز برخی بانکها در برخی مواقع که با کمبود منابع مواجه می شوند، منابع قرض الحسنه خود را در اعطای تسهیلات به کار می گیرند که این امر به لحاظ شرعی دارای اشکال است.
مجید قاسمی درباره این که باید بانک قرض الحسنه داشته باشیم یا هیچیک از بانکها نباید بانک قرض الحسنه را در سیستم خود با منابع مخلوط کنند، گفت: معتقدم می توانیم منابع قرض الحسنه ، را به صورت محدود یا قرض الحسنه اعطا کنیم و یا اجازه داریم به صورت مشخص سرمایه گذاری های مشخصی داشته باشیم ؛ اما نمی توانیم تسهیلات ارائه کنیم.
دبیر کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام ، یکی از مشکلات بانکها را برای ایجاد بانکهای قرض الحسنه مدیریت منابع قرض الحسنه بانکها با دیگر منابع آنها عنوان و تصریح کرد: در برخی مواقع که بانکها با کمبود منابع مواجه می شوند، این منابع قرض الحسنه را در اعطای تسهیلات به کار می گیرند که این امر به لحاظ شرعی دارای اشکال است.
وی ادامه داد: این اشکال بسیار بیشتر از این است که ما در یک عقد اسلامی در تسهیلاتی دچار اشتباه شویم و فرضا یک اشکال شرعی پیدا کنیم. وی افزود: اخیرا بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار دستورالعملی برای ایجاد بانکهای قرض الحسنه تهیه و ابلاغ کردند.
دبیر کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: با این دستورالعمل ، بانکهای قرض الحسنه ظرف مدت کوتاهی (کمتر از 2 سال) دچار زیان خواهند شد، بنابراین مردم پس از مدتی با زیان ده شدن بانکها، حتی اصل پول خود را نیز دریافت نخواهند کرد.
وی با تاکید بر حمایت از بانکهای قرض الحسنه در ابتدای کار گفت: این حمایت ها از سپرده های قانونی بانک مرکزی ؛ البته نه با نرخ 17 درصد باید آغاز شود و اگر چنانچه این نرخ 17 درصد یا هر قیمت دیگری باشد، باید در اوراق مشارکت به این منظور که بانک بتواند خود را اداره کند، سرمایه گذاری شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها