آقازاده و البرادعی دیدار کردند

ایسنا: مهندس رضا آقا زاده، رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان، با اشاره به دیدار روز سهشنبهاش با محمد البرادعی گفت: در این دیدار در چارچوب توافقنامه ایران و آژانس به بررسی موضوعات در دستور کار که باید تا نوامبر انجام شود پرداخته شد.
کد خبر: ۱۴۶۲۵۸

وی گفت: در این دیدار تاکید شد که توافقنامهی ایران و آژانس باید در قالبی درست و منطقی پیش رود و نیز دو طرف باید به مسوولیتهای خود در این توافقنامه عمل کنند و به گونهای نباشد که تنها ایران به مسوولیتهای خود عمل کند.
وی ادامه داد:« ما توقع داریم آژانس برای اجرای این توافقنامه همراهی کند تا مسائل باقیمانده را حل و فصل کنیم.»
وی با اشاره به اظهارات البرادعی دراین دیدار گفت: ایشان تاکید کرد که آژانس در رابطه با کار فنی و نظارتی خود کاملا بیطرفانه و مستقل عمل خواهد کرد تا مسائل گذشته شفاف سازی شود و ابهامات برای آژانس رفع گردد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا مدیر کل آژانس درخواست توقف غنیسازی را در چارچوب طرح تایماوت مطرح کرد؛ گفت:« دراین دیدار صرفا در چارچوب توافقنامه ایران و آژانس صحبت کردیم.»
آقازاده در پاسخ به این پرسش که آیا در این دیدار به مواضع جدید فرانسه علیه ایران و کارشکنیهای برخی کشورها علیه توافق ایران و آژانس اشاره شد؛ گفت:« البرادعی تاکید کرد که آژانس توجهی به آن چه بیرون از آژانس میگذرد ندارد و این که آنها به وظیفهی فنی خود عمل میکنند.»
در این دیدار دکتر علیاصغر سلطانیه، نمایندهی دائم ایران در آژانس، دکتر جواد وعیدی، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی و دکتر محمد سعیدی، معاون آقازاده حضور داشتند.
آقازاده عصر روز دوشنبه با سرگئی کرینکو، رییس آژانس فدرال انرژی اتمی روسیه نیز دیدار و گفتوگو کرد.
آقازاده و کرینکو روسای سازمانهای انرژی اتمی ایران و روسیه درحاشیه پنجاه و یکمین کنفرانس عمومی سالانه آژانس بینالمللی انرژی اتمی توافق کردند تا تیمهای کارشناسی دو کشور تا یک ماه آینده جمعبندی خود را درباره راهاندازی نیروگاه بوشهر ارائه دهند.
رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان همچنین در سخنرانی خود در برابر حاضران در کنفرانس آژانس اظهار داشت: برخی از کشورهای غربی در برابر حسن نیت ایران و مسیرهای قانونی، مسیرهای غیرمنطقی و فریب کارانه را انتخاب کردهاند و این سیاست را با فشارها و تحریم های جدید درقالب قطعنامه های پی در پی دنبال کردند.
آقازاده تاکید کرد: ما از هر طریق ممکن تلاش می کنیم تا فضای گفتوگوی ثمربخش با جهان غرب را ایجاد کنیم.
وی خطاب به برخی از کشورهای غربی گفت: شما همواره مسیر تقابل را به جای حرکت در راه همدلی و تفاهم با ملت ایران برگزیدید و اثبات کردید که پیوستن کشورهای مستقل به کاروان پرشتاب دیگر صاحبان این فن آوری بر نمی تابید. ملت ایران بر آن است تا به تنهایی در این راه پرپیچ و خم اما پر افتخار گام بردارد و شکست سیاست های تبعیض آمیز را اثبات کند.

این در حالی است که به تازگی شاهد چرخش در موضع فرانسه در قبال ایران و برنامهی هستهیی تهران بودهایم. برنار کوشنه وزیر امور خارجه فرانسه در تازه ترین اظهارات خود دربارهی برنامهی هسته یی ایران گفت که جهان باید برای جنگ احتمالی با ایران بر سر این مساله آماده شود.
با این حال فرانسوا فیون، نخست وزیر این کشور پس از انتقادات شدیدی که به سخنرانی کوشنه صورت گرفت در صدد تعدیل آن برآمد و گفت که برای جلوگیری از جنگ علیه ایران باید به هر اقدام ممکن دست زد.
در عین حال وزیر امور خارجه اتریش، ایتالیا و حتی مقامات دیگر فرانسوی از این سخنان انتقاد کردند.
رییس سازمان انرژی اتمی همچنین از دیدار امشب(سهشنبه) خود با جمعی از اعضای جنبش عدم تعهد در شورای حکام آژانس خبر داد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها