پول‌دارهای آشغال‌ساز

«بگو چی دور می‌ریزی تا بگویم کی هستی؟!» این جمله‌ای است که یکی از محققان مطالعات پسماند درخصوص نقش زباله در شناخت وضعیت جوامع بیان کرده است.وضعیت زباله وپسماند در کشورها می‌تواند نشانه‌های مهمی از تحولات اجتماعی، اقتصادی وهمچنین سبک زندگی شهروندان ارائه دهد. زباله‌ها نشانه‌های مهمی از نابرابری را در خود دارند.
کد خبر: ۱۴۴۸۱۲۱
 
با استفاده از این داده‌ها می‌توان به نابرابری مصرف در گروه‌ها وکشورهای مختلف دست یافت.تحقیقات بسیاری روی جمع‌آوری الگوی مصرف و تولید زباله در جهان انجام شده است. دریکی ازتحقیقات بانک جهانی، تولید سرانه زباله در جهان را مشخص کرده است. آخرین آمار منتشرشده این بانک، نشان می‌دهد که درسال۲۰۲۰ حدود ۲.۲میلیارد تن زباله در سراسر جهان تولید شده است. نتایج این آمار نشان می‌دهد که وضعیت تولید زباله در جهان رابط مثبتی با درآمد کشورها دارد و هرچه میزان درآمد کشورها بالاتر باشد، میزان تولید زباله نیز بیشتر خواهد بود. تولید سرانه زباله در ایران ۲۲۲ کیلوگرم است که نسبت به بسیاری از کشورهای با درآمد بالا میزان کمتری دارد.این آمار البته می‌تواند نشان‌دهنده ابعاد دیگری از نابرابری جهانی باشد. تولید زباله یکی از عوامل مهم تخریب محیط‌زیست و کاهش ظرفیت‌های زیستی کره زمین است. نابرابری جهانی و افزایش درآمد بی‌سابقه در برخی کشورها و نظام‌های اقتصادی بازار آزاد، با افزایش اشتیاق به مصرف و عدم توجه به آثار افزایش بی‌رویه مصرف در جهان، وضعیت زیستی تمام بخش‌های کره زمین را تهدید می‌کند اما در نهایت این تهدید نیز، پیش از همه، کشورهای با درآمد پایین را دچار بحران‌های عدیده می‌کند و قدرت‌های اقتصادی به هر طریق، از این بحران آسیب کمتری خواهند دید.
   
آخرین وضعیت ایران در تولید زباله به روایت اعداد 
تولید انبوه زباله و تفکیک، دفع یا بازیافت آن یکی از چالش‌های اساسی مدیران شهری در اغلب نقاط دنیا شده است. زباله‌های متفاوت و متنوعی که بسیاری از آنها محیط زیست را نابود کرده وکره زمین را درمعرض خطر جدی قرار داده.
براساس آمارworld Population Review(سازمانی که داده‌های آماری جمعیتی به‌روز را درباره تمامی کشورها ارائه می‌دهد) درسال۲۰۲۱ایران رتبه ۱۷در تولید زباله را داشته است.براساس نتایج مطالعاتی که ازسوی نشریه گاردین منتشر شده، شهر نیویورک آمریکا به عنوان پرمصرف‌ترین ودرعین حال اسراف‌کارترین شهر جهان شناخته شده است؛ بدین معنی که بیشترین حجم مصرف انرژی و آب درنیویورک صورت می‌گیرد ودرکنار آن مردم شهر نیویورک به صورت متوسط دو برابربقیه شهرهای جهان زباله تولید می‌کنند، به نحوی که سالانه ۳۳میلیون تن زباله در این شهر تولید می‌شود.همچنین در میان ابرشهرهای جهان، مکزیکوسیتی پس از نیویورک، بیشترین میزان زباله را تولیدمی‌کند که طبق بررسی‌ها این رقم به ۱۲میلیون تن درسال می‌رسد.سومین تولیدکننده بزرگ زباله در میان ابرشهرها توکیوست.این شهر نسبت به مکزیکوسیتی بیش از۵۰درصد بیشتر سکنه دارد اما اندکی کمتر از مکزیکوسیتی زباله تولید می‌کند. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها