انسداد عروق قلب از مشکلات عمده ای است که بسیاری افراد با آن مواجه می شوند و در صورت عدم درمان صدمات جبران ناپذیری را بدنبال دارد.
کد خبر: ۱۴۴۳۳۹

یکی از روشهای شناخته شده برای رفع این انسداد آنژیوپلاستی عروق کرونر ، PTC یا PCI است. قلب به منظور پمپ کردن خون به سراسر بدن ، به ذخیره دائمی اکسیژن نیاز دارد و عروق کرونر ، رگ هایی هستند که خون مورد نیاز را برای عضله آن تامین می کنند.
در صورتی که با گذشت زمان قسمت داخلی دیواره عروق کرونر با باقیمانده چربیها پوشیده شود ، بیماری عروق کرونر رخ خواهد داد.
ادامه تشکیل این رسوب چربی باعث تشکیل پلاک و باریکتر شدن سرخرگها شده و منجر به کاهش جریان خون می گردد و همین پلاکها هستند که در وقوع آنژین یا حمله قلبی نقش دارند.
پس از تشخیص وجود پلاک و گرفتگی عروق پزشک معمولا آنژیوپلاستی را توصیه می کند. آنچه آنژیوپلاستی را از آنژیوگرافی متمایز می سازد این است که اقدام اول منحصرا جنبه تشخیصی داشته و روش دوم به منظور درمان و رفع انسداد بکار می رود.
در آنژیوگرافی متخصص قلب اینترونشنال یک لوله باریک و بلند به نام کاتاتر را عمدتا از محل کشاله ران وارد به داخل رگ وارد میکند.
سر کاتاتر یا در قلب و یا در مدخل عروق تغذیهکننده قلب قرار داده شده و مایع خاصی برای شفاف سازی تصاویر از طریق آن تزریق میشود. تصاویر به دست آمده آنژیوگرام نامیده میشوند.
با عبور اشعه ایکس از بدن در مقادیر مختلف و جذب آن توسط بافتهای متفاوت تصویر تهیه شده و در کامپیوتر ذخیره و یا روی فیلم ظاهر میشوند.
این روش در زمانی کوتاه وضعیت عروق قلب را به خوبی نشان میدهد و بیمار و پزشک کاملا از این وضعیت آگاه میشوند و پزشک نوع درمان را با اطمینان بیشتری تعیین میکند.
مراحل اولیه هر دو روش مشابه است اما در آنژیوپلاستی پزشک کاتاتر را وارد رگ می کند تا به لخته مسدود کننده برسد.
این سیم بطور مکانیکی لخته را منهدم کرده آنگاه پزشک یک بالن کوچک را وارد رگ می کند تا ناحیه مسدود شده رگ را باز کند و سپس لوله مشبکی (اسنتنت) را در محل انسداد قرار می دهد تا بطور دائم رگ را باز نگه دارد و از باریک شدن مجدد آن در آینده جلوگیری کند.
در حال حاضر آنژیوپلاستی به عنوان یکی از موثرترین روشهای رفع انسداد عروق در مراکز درمانی مجهز مورد استفاده قرار می گیرد.
توصیه متخصصان قلب و عروق به افراد این است که با اتخاذ شیوه مناسب زندگی از وقوع این مشکلات جلوگیری کنند اما در صورت دچار شدن به آن هر چه سریع تر برای تشخیص و درمان به پزشک متخصص مراجعه کنند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها