درباره «پروفسور» در شبکه تماشا

شرلوک هلمز روسی

رسانه تلویزیون در تمام کشورهای جهان همیشه دوستدار و طرفدار درام‌های تعلیقی پررمز و رازی بوده‌است که داستانی پیچیده و پرهیجان را با لحنی هیجانی و مرموز تعریف می‌کنند و بیننده خود را تا پایان ماجرا، سردرگریبان و متحیر نگه می‌دارند. این سریال‌ها در ابتدای داستان‌های خود، یک معمای جنایی یا هیجان‌انگیز دیگر را مطرح کرده و یک موش و گربه بازی پیچیده به راه می‌اندازند.
کد خبر: ۱۴۴۱۷۵۱
نویسنده مهکامه درودی - مترجم
 
سازندگان ماهر این نوع مجموعه‌ها در طول زمانی که داستان‌های خود را تعریف می‌کنند، بارها بیننده را به خطا انداخته و او را سراغ شخصیت‌هایی می‌برند که گویی آدم‌های بد ماجرا هستند و در یک پیچش احساسی و دراماتیک، او را متوجه این نکته جالب می‌کنند که به او رودست زده‌اند و سراغ شخصیت منفی داستان را باید در جای دیگری گرفت. نمونه معروف این نوع سریال‌ها «پوآرو» و «شرلوک هلمز» هستند که تاکنون بارها و بارها توسط هنرمندان کشورهای مختلف و با حضور بازیگرانی متفاوت به تصویر کشیده شده‌اند. احتمالا محبوبیت این سریال‌ها وکاراکترهای محوری آنان بوده‌ که هنرمندان تلویزیونی کشور روسیه را به فکر تولید سریالی با مضمون مشابه انداخته‌است.

«پروفسور/ ووسکریسینسکی» محصول سال ۲۰۲۱ روسیه، تا حد زیادی تماشاگرانش را به یاد ماجراجویی‌های هلمز می‌اندازد که همراه با وردست کنجکاو خود در هرقسمت سریال جذاب شرلوک هلمز به رمزگشایی از یک جنایت مخوف و پیچیده می‌پرداخت و می‌توانست با نکته‌سنجی و دقت، به حل معمایی بپردازد که به‌شدت ذهن بیننده را درگیر خود کرده‌است. پروفسور را دیمیتری پترون، کارگردان نه چندان قدیمی قاب کوچک روسیه که فعالیت حرفه‌ای خود را در این رسانه از سال ۲۰۱۵ آغاز کرده‌است و یوری کولوکوانیکوف چهره سرشناس سینما و تئاتر روسیه که شهرت بین‌المللی هم دارد، نقش اصلی آن را بازی کرده‌است. این بازیگر متولد سال ۱۹۸۰ شهر مسکو، در این درام جنایی معمایی در قالب شخصیت آرکادی گولیروویچ ظاهر شده که یک پزشک متخصص کالبدشناسی است و در بررسی تحقیقات جرایم با نیروی پلیس همکاری می‌کند. او دستیاری به نام نوگل دارد که با کمک او و به روش‌های گوناگون، به بررسی اجساد مقتولان و صحنه جرم پرداخته و بر این اساس به داده‌هایی می‌رسد که از چشم ماموران پلیس پنهان است. این داده‌ها کمک فراوانی به معمای مطرح شده در هر اپیزود سریال می‌کند و نقشی کلیدی در حل معماها دارد. 
 
قصه هیجان‌انگیز در فضایی مرموز
دیمیتری پترون که تمام هشت اپیزود ۵۰دقیقه‌ای سریال را کارگردانی کرده، می‌گوید:« تماشاگران روس علاقه بسیاری به تاریخ گذشته و فضاهای تاریخی وکلاسیک دارند که با طراحی‌های زیبای صحنه و لباس، داستان‌هایی خاص را تعریف می‌کنند. البته فضای قرن نوزدهمی از آن فضاهای پر زرق و برق و ویژه است که معمولا کمتر پیش می‌آید فیلمسازی بتواند خودش را از دام و وسوسه کار در چنین فضایی محروم کند. به همین دلیل، ما برای سریال پروفسور زمان را به قرن نوزدهم بردیم تا جذابیت بیشتری برای بیننده ایجاد شود. در حقیقت، چنین داستان معمایی و هیجانی را تنها در چنین فضای مرموز و خاکستری می‌توان به نمایش گذاشت. میزان درک آدم‌ها از یک سری ناشناخته‌ها در آن دوران، زمینه را برای خلق داستان‌هایی هیجان‌انگیز و معماگونه پررمزوراز فراهم می‌کند و تماشاچی هم به‌راحتی وقوع چنین داستان‌هایی را در چنین دورانی باور می‌کند.»
در داستان پروفسور که سال ۱۹۱۲ اتفاق می‌افتد، پیشرفت و فناوری در حال ظهور است و نویددهنده یک قرن جدید و سراسر ماجراست. با این حال، داستان سریال روی این نکته تمرکز دارد که پیشرفت و ورود فناوری الزاما به معنی تغییر طبع و ذائقه عمومی آدم‌ها نیست. حتی در چنین شرایطی هم انسان‌ها جان یکدیگر را به بدترین و غیرقابل باورترین شیوه‌ها می‌گیرند. این قتل‌های عجیب با قاتلانی ناشناخته، اداره مرکزی پلیس را به ستوه آورده‌است. آنها با وجود پیشرفته‌ترین ابزار و ادوات شناسایی مجرمان، توانایی حل پرونده‌های قتل و جنایت را ندارند و نمی‌توانند جلوی وقوع جرایم تازه را بگیرند. در چنین اوضاع و احوالی است که اداره پلیس دست به دامان دکتر گولیوویچ می‌شود. تمام پرونده‌هایی که این دکتر طی هشت قسمت سریال با آنها دست به گریبان است، در نوع خود بی‌نظیر هستند و وحشتناک.  یوری کولوکولنیکوف، بازیگر اصلی سریال می‌گوید دوران سخت کودکی و نوجوانی به او کمک زیادی کرده تا بتواند آدم‌های محیط‌های مختلف را بهتر بشناسد و برای ارائه بازی‌های بهتر جلوی دوربین، از این تجربه بهره بگیرد. او پنج ساله بود که والدینش از هم جدا شده و مادرش او و برادر دیگرش را با خود به کانادا برد. اما یوری کوچک نتوانست غربت را تحمل کند و مادرش او را به مسکو نزد پدرش برگرداند. این خاطره هیچ وقت از ذهن بازیگر نرفت. کولوکولنیکوف برای هماهنگ شدن با محیط در مدرسه فیلم ثبت نام کرد و خودش را درگیر و وقف برنامه‌های تلویزیونی و نمایشی برای کودکان و نوجوانان کرد. بعد از بازی در نقشی کوتاه در فیلمی در سال ۱۹۹۴، بخت به او روی آورد و توانست وارد فضای حرفه‌ای بازیگری شود. در سال ۲۰۰۰ به اروپا رفت تا بختش را در زمینه بازیگری بیازماید. اما نتیجه آن کار به عنوان پیشخدمت و باربر بود. تلاش‌های بازیگر امکان حضور در سریال تاریخی پربیننده «بازی تاج و تخت» و ایفای نقش کاراکتر استایر را برایش به همراه آورد. با این حال، بازیگر می‌گوید هیچ چیزی بیشتر از حضور و بازی در سریال‌های روسی او را خشنود و خوشحال نمی‌کند.

یک مرد قهرمان
پترون، کارگردان پروفسور ازسال۲۰۱۵ کارگردانی تلویزیونی را شروع کرد. او تاکنون پنج سریال ساخته که درچهارتای آنها زنان نقش‌های اصلی را داشته‌اند وپروفسور اولین اثر اوست که با محوریت کاراکتر مرد ساخته شده‌است. پترون بیشتر به خاطر درام‌های بیمارستانی‌اش در بین تماشاگران تلویزیون شهرت دارد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها