این کاغذی چشمنواز
آشنایی با روش‌های نگهداری از گل کاغذی

این کاغذی چشمنواز

چگونه از گیاه شمعدانی مراقبت کنیم؟

یک باغ خاطره با گلدان شمعدانی

خانه‌ای با آجرهای بهمنی، یک حیاط با حوضی فیروزه‌ای که دور تا دور حوض با گلدان‌های شمعدانی با آن گل‌های قرمز زیبا تزئین شده‌است؛ ‌این تصویر هنوز هم در ذهن بسیاری از ما حال و هوایی نوستالژیک را ایجاد و حال‌مان را خوب می‌کند. اما برای داشتن یک گلدان شمعدانی حتما لازم نیست خانه‌ای حیاط‌دار با حوضی فیروزه‌ای در وسط حیاط آن داشته‌باشید.
خانه‌ای با آجرهای بهمنی، یک حیاط با حوضی فیروزه‌ای که دور تا دور حوض با گلدان‌های شمعدانی با آن گل‌های قرمز زیبا تزئین شده‌است؛ ‌این تصویر هنوز هم در ذهن بسیاری از ما حال و هوایی نوستالژیک را ایجاد و حال‌مان را خوب می‌کند. اما برای داشتن یک گلدان شمعدانی حتما لازم نیست خانه‌ای حیاط‌دار با حوضی فیروزه‌ای در وسط حیاط آن داشته‌باشید.
کد خبر: ۱۴۱۱۷۱۱
نویسنده مریم احمدی - خبرنگار چاردیواری

گوشه‌ای از یک آپارتمان کوچک هم برای یک گلدان شمعدانی جا دارد. مراقبت از یک گلدان شمعدانی آسان است، بنابراین می‌توان آنها را هم در گلدان و هم در حیاط کاشت. اگر چه شمعدانی‌ جزو گیاهان مناسب برای کاشت در باغچه به حساب می‌آید اما هوای سرد زمستان برای آنها کمی نامناسب است. همچنین زمان گلدهی آنها، شمعدانی‌ها را به گل‌های بهاری تبدیل کرده‌است که در این فصل زینت‌بخش باغچه‌های منازل می‌شوند. در ادامه به طور کامل با شرایط و طرز نگهداری و مراقبت از گل شمعدانی در بهار، تابستان و زمستان آشنا می‌شویم.

نگهداری از گل شمعدانی در گلدان و باغچه
شمعدانی‌ها گیاهان گلداری هستند، به همین دلیل اگر گلدانی از این گیاه در خانه دارید یا آن را در باغچه خانه خود کاشته‌اید، باید به‌یاد‌داشته‌باشید علاوه بر در نظر گرفتن نیازهای آن، شرایط را برای گلدهی آن نیز فراهم کنید. به طور کل رشد شمعدانی در بهار آغاز می‌شود، گل می‌دهد و در نیمه تابستان، با خشک شدن گل‌ها، رشد آن نیز متوقف می‌شود. البته اگر آب و هوای محیط برای آن مساعد باشد، در پاییز دوباره شروع به گلدهی می‌کند. هنگام خرید گلدان شمعدانی نیز باید دقت کنید اندازه برگ‌ها کوچک نباشد، برگ‌ها کاملا سفت باشند و رنگی که برگ‌ها دارند در تمامی قسمت‌های رنگ به طور کامل دیده شود.

نور
شمعدانی‌ها برای رشد و سلامت خود به نور کافی و مستقیم خورشید نیاز دارند. بنابراین شرایط و روش نگهداری و مراقبت از گل شمعدانی در بالکن آپارتمان ایجاب می‌کند گلدان را در جایی قرار دهید که نور مستقیم دریافت کند؛ چرا که سایه باعث توقف رشد و شل شدن برگ‌های آن می‌شود. اگر آنها را در باغچه می‌کارید، جایی را برای آنها در نظر بگیرید که سایه نباشد. حتی در زمستان که آن را به داخل ساختمان منتقل می‌کنید بهتر است هنگام روز، گلدان را بیرون بگذارید تا نور کافی را دریافت کند. باید به یاد داشته‌باشید در تابستان کل ساعات روز آن را در معرض نور مستقیم قرار ندهید، چرا که براق بودن برگ‌های خود را از‌دست می‌دهند.

آبیاری
به طور کلی باید به یاد داشته‌باشید شمعدانی جزو گیاهان آپارتمانی است که از آبیاری زیاد خوشش نمی‌آید؛ چراکه باعث آسیب دیدن ریشه‌های آن می‌شود. علاوه بر این، آب بیش از حد باعث شل شدن برگ‌ها و بیمار شدن شمعدانی می‌شود. بنابراین بهترین روش و طرز نگهداری و آبیاری گل‌های شمعدانی در حیاط خانه و باغچه منزل به این صورت است که بگذارید خاک باغچه خشک شود و آبیاری را مجددا انجام دهید. اگر در گلدان و باغچه‌های آپارتمانی از آن مراقبت می‌کنید نیز خاک گلدان را قبل از آبیاری چک کنید و اگر خشک بود به آن آب دهید. به یاد داشته‌باشید میزان آبیاری این گیاه در زمستان بسیار کم است.

دما
یکی از دلایل قرار دادن گلدان‌های شمعدانی در اطراف حوض این بود که این گیاهان از هوای گرفته خوش‌شان نمی‌آید. بنابراین اگر آنها را به داخل ساختمان آورده‌اید، در ساعاتی از روز پنجره اتاق را باز بگذارید تا هوای آزاد و اکسیژن کافی دریافت کنند.

تکثیر گل شمعدانی
این گیاه نیز مانند بیشتر گیاهان آپارتمانی و گلخانه‌ای به روش قلمه‌زدن قابل تکثیر است. برای این منظور ابتدا با یک چاقو یا قیچی تمیز و ضدعفونی شده ساقه‌ای حدود ۱۰سانتی‌متر از بالای گره برگ گیاه را قیچی کنید. به جز دو یا سه برگ، همه چیز را از روی ساقه بردارید و آن را تمیز کنید. در ادامه قلمه‌های جدا شده را داخل یک روزنامه بپیچید و به مدت ۲۴ ساعت در مکانی که سایه است و نور آفتاب به آن نمی‌تابد، قرار دهید. در مرحله بعد ساقه‌ها را که انتهای آنها چیزی شبیه پینه بسته شده‌است، برای کاشت در گلدان بردارید و بعد از این‌که خاک گلدان را کمی مرطوب کردید، قلمه‌ها را در آن بکارید. گلدان‌ها را به مکانی که سایه و البته هوای آن نیز گرم است منتقل کنید و به مدت ۴۸ ساعت آن را به‌حال خود رها کنید. بعد از گذشت دو روز گلدان‌ها را به محیط گرم و در معرض نور غیرمستقیم انتقال دهید.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها