تصور کنید شما در یک اداره کار می‌کنید و کارمند یکی از بخش‌ها هستید. در همان بخش کارمندان آقا و خانمی حضور دارند که کار، مسئولیت و خروجی کاری‌شان یکسان است اما در نهایت وقتی سر ماه می‌رسد و شما برای گرفتن حقوق مراجعه می‌کنید، متوجه می‌شوید حقوق خانم‌ها به مراتب کمتر از آقایان است.
تصور کنید شما در یک اداره کار می‌کنید و کارمند یکی از بخش‌ها هستید. در همان بخش کارمندان آقا و خانمی حضور دارند که کار، مسئولیت و خروجی کاری‌شان یکسان است اما در نهایت وقتی سر ماه می‌رسد و شما برای گرفتن حقوق مراجعه می‌کنید، متوجه می‌شوید حقوق خانم‌ها به مراتب کمتر از آقایان است.
کد خبر: ۱۴۰۵۱۶۵
نویسنده مریم زاهدی - خبرنگار چاردیواری

این نابرابری دستمزد وقتی پای زنان دارای فرزند به میان می‌آید، جدی‌تر هم می‌شود به‌گونه‌ای که در دنیای غرب از این ماجرا به جریمه یا مجازات مادری تعبیر ‌می‌شود. در قرن۲۱ و در دل دنیای غرب، هنوز هم زنان و مردان به‌واسطه انجام کار یکسان، دستمزد برابر ندارند. ۱۵مارس۲۰۲۲ روز حقوق برابر است که نشان می‌دهد زنان چند روز اضافی باید کار کنند تا به اندازه مردان در سال ۲۰۲۱ کار کنند. شکاف دستمزد جنسیتی همچنان ادامه دارد و زنان به ازای هر دلاری که مردان به‌دست می‌آورند ۸۳ سنت درآمد دارند. شکاف در پرداخت به‌طور گسترده‌ای بر اساس مکان، نژاد و چند عامل دیگر وجود دارد. روز دستمزد برابر نشان می‌دهد زنان چند روز اضافی باید کار کنند تا آنچه مردان در سال قبل انجام داده‌اند به دست آورند. بیش از نیم‌قرن پس از تصویب قانون دستمزد برابر توسط آمریکا، زنان آمریکایی همچنان با شکاف دستمزد جنسیتی قابل توجهی مواجه هستند.

تأثیر نژاد و رنگ پوست
در دنیای غرب، رنگ پوست و نژاد شما می‌تواند روی همه چیز تاثیرگذار باشد؛ از دستمزد گرفته تا خدمات اجتماعی و حتی نوع برخورد مردم با شما. بر اساس داده‌های سال‌۲۰۲۰، زنان سیاهپوست فقط ۶۴‌درصد درآمد مردان سفیدپوست غیراسپانیایی را به دست آورده‌اند. همان‌طور که توسط اداره آمار ردیابی شده است، زنان اسپانیایی‌تبار می‌توانند از هر نژادی باشند و شکاف دستمزد آنها بین مردان سفیدپوست غیراسپانیایی حتی بیشتر از زنان سیاهپوست است. براساس گزارش آوریل ۲۰۱۶ که کمیته مشترک اقتصادی سنای دموکرات منتشر کرد، تفاوت بیشتر بین درآمد مردان سفیدپوست غیراسپانیایی و زنان رنگین‌پوست را می‌توان به این واقعیت نسبت داد که «زنان رنگین‌پوست هم به دلیل جنسیت و هم به دلیل نژادشان از این شکاف درآمدی رنج می‌برند.»

مجازات مادری
براساس این گزارش، برخی کارفرمایان ممکن است مادری را به‌عنوان «نشانه‌ای از سطوح پایین تعهد و شایستگی حرفه‌ای» بدانند. از سوی دیگر، پدران شاغل ممکن است به‌عنوان افراد دارای «افزایش تعهد کاری و ثبات» در نظر گرفته شوند. گزارش اخیر شکاف دستمزد از Payscale بر «جریمه مادری» که برخی از زنان شاغل با آن مواجه هستند، تأکید می‌کند. «وقتی همه چیز را برابر بدانیم، مادران به ازای هر دلاری که پدرانی با ویژگی‌های شغلی یکسان به دست می‌آورند، ۰.۹۸دلار دریافت می‌کنند.» شکاف پرداختی کنترل‌نشده در این گزارش برای مردان و زنانی که پدر و مادر نیستند ۰.۸۸دلار بود که این فاصله کمتر از ۰.۷۴دلار بین والدین است.

نداشتن حق فرزند
زنان دارای فرزند هیچ افزایش حقوقی دریافت نمی‌کنند، در حالی که مردان دارای فرزند پاداش دریافت می‌کنند.
در سال‌۲۰۱۵، درآمد زنان دارای فرزند تقریبا برابر با زنان بدون فرزند بود؛ به ترتیب ۷۲۷ و ۷۲۶ دلار در هفته.
با این حال، پدران شاغل دارای فرزند حدود ۱۴۱ دلار بیشتر از مردان بدون فرزند درآمد داشتند.
این شکاف از آن زمان به آرامی در حال کاهش است، زیرا داده‌های سال‌۲۰۲۰ از اداره آمار کار نشان می‌دهد زنان دارای فرزند اکنون اندکی بیشتر از زنان بدون بچه زیر ۱۸سال درآمد دارند.
درآمد مردان دارای فرزند افزایش می‌یابد و تفاوت بین دستمزد هفتگی آنها معمولا ۲۲۴ دلار بیشتر از همتایان بدون فرزند آنها در سال۲۰۲۰ بود.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها