این هفته:

خورشت کاری

خورشت به، به صورت متداول با گوشت خورشتی که شامل گوشت گوسفندی و گوساله است طبخ می‌شود، ولی می‌توان آن‌را با گوشت‌های سفید مانند مرغ و بوقلمون هم تهیه کرد. در ضمن این خورشت را می‌توانید بدون گوشت و به صورت کاملا گیاهی هم تهیه کنید.
کد خبر: ۱۳۹۳۸۳۳
نویسنده سارا راد

اینها را می‌خواهیم :
به بزرگ: ۲ عدد
پیاز متوسط: ۲ عدد
آلو خورشتی: ۱۰ عدد
شکر: ۱ قاشق غذاخوری
روغن مایع: به اندازه کافی
گوشت خورشتی: ۴۰۰ گرم
آب‌لیمو ترش: یک قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به اندازه کافی

چطور درست کنیم؟
برای تهیه خورشت به و آلو، ابتدا پیازها را پس از گرفتن پوست، به صورت نگینی ریز خرد کنید. در ادامه یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار دهید و کمی روغن داخل قابلمه بریزید. پس از این‌که روغن داغ شد پیازهای خرد شده را اضافه کنید و تفت دهید تا کمی نرم شوند. در ادامه مقداری زردچوبه به پیاز اضافه کنید و تفت دادن را ادامه دهید تا زمانی که زردچوبه کاملا به خورد پیاز برود. در مرحله بعدی گوشت خورشتی را پس از شست‌وشو به صورت قیمه‌ای(شبیه خورشت قیمه) خرد کنید. در صورتی که به‌ را ریز خرد کنید به دلیل این‌که به بافت نرمی دارد خیلی زود له می‌شود و در پایان پخت ظاهر خورشت را خراب می‌کند. در ادامه یک تابه مناسب روی حرارت قرار می‌دهیم و مقداری روغن در آن می‌ریزیم. پس از این‌که روغن داغ شد، به‌ را اضافه می‌کنیم و کمی تفت می‌دهیم تا طلایی شوند. تفت دادن به‌ باید به حدی باشد که فقط کمی منسجم شوند و نیاز به تفت دادن زیاد نیست. پس از این‌که به آماده شدند صبر کنید تا گوشت به طور کامل پخته شود سپس به‌ را همراه کمی نمک اضافه کنید. حرارت زیر خورشت را ملایم کنید تا کامل جا بیفتد، برای جا افتادن خورشت حدود ۴۵ دقیقه زمان نیاز است. آلو خورشتی را به مدت ۱۵دقیقه در آب سرد خیس می‌کنیم. سپس در15دقیقه پایانی پخت خورشت به همراه شکر و آبلیمو به قابلمه اضافه می‌کنیم. اجازه دهید خورشت به غلظت به کافی برسد سپس به همراه نان یا برنج سرو کنید. 

خواص به
فصل میوه به، پاییز و زمستان است. میوه به رسیده شبیه گلابی بوده و رنگ آن زرد طلایی می‌شود. به خواص و فواید فراوانی دارد. به همین علت بسیاری از بیماری‌ها را تسکین می‌دهد. دانه به، به درمان گلودرد کمک کرده، روغن به نیز از تعریق جلوگیری می‌کند. میوه به غنی از ویتامین‌ها مانند ویتامین A، B و C، فیبر، مس، کلسیم، آهن، پتاسیم، سلنیوم، فسفر، روی و منیزیم است.  از جمله خواص به می‌توان به مفید بودن این‌ میوه در بارداری برای خانم‌ها اشاره کرد. استفاده از میوه به و دمنوش آن برای خانم‌ها در حین دوران بارداری و حاملگی، خواص و فواید زیادی به همراه دارد. میوه به حاوی مقادیر بالای ویتامینB6 است و بر تهوع و استفراغ بارداری موثر و کمک‌کننده است. از همین رو در بارداری به‌خصوص بین هفته ششم تا چهاردهم بارداری، مصرف میوه به، به این خانم‌ها توصیه می‌شود. به دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی است و با داشتن این خاصیت از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و موجب از بین رفتن سلول‌های بدخیم سرطانی را از بین سرطانی می‌شود.

منبع: ضمیمه چاردیواری روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها