معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید:

پنجره دیپلماسی با روسیه را نمی‌بندیم

معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید با تکرار ادعای حمله احتمالی روسیه به اوکراین در آینده نزدیک، گفت: آمریکا در روز سه‌شنبه اقداماتی را علیه تصمیم مسکو درباره دونتسک و لوهانسک انجام می‌دهد.
کد خبر: ۱۳۵۵۵۷۸

به گزارش جام جم آنلاین، «جاناتان فاینر» معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید بامداد سه‌شنبه گفت آمریکا آماده پاسخگویی به اقدام اعلام شده از سوی روسیه درباره مناطق جدایی‌طلب شرق اوکراین است.

فاینر در مصاحبه با شبکه «سی‌اِن‌اِن» اظهار داشت: « ما قصد داریم روز سه شنبه در واکنش به تصمیم روسیه اقدامات بیشتری انجام دهیم. ما انتظار داشتیم روسیه دست به اقدام نظامی بزند، اما همچنان راه دیپلماتیک را به آنها پیشنهاد می‌کنیم».

وی با تکرار ادعای حمله احتمالی روسیه به اوکراین، توضیح داد: «ما هنوز بر این باوریم که روسیه ممکن است بر اساس آخرین اطلاعات در هر زمانی علیه اوکراین دست به اقدام نظامی بزند. اقدام نظامی روسیه ممکن است امشب، فردا یا در روزهای آینده رخ دهد».

این مقام امنیتی آمریکایی ادعاهای خود را اینگونه ادامه داد: «همه نشانه‌هایی که روی زمین می‌بینیم، از جمله آنچه کرملین فاش کرد، نشان می‌دهد که روسیه با اقدام نظامی خود پیش می‌رود، نه دیپلماسی».

بر اساس این گزارش، فاینر اضافه کرد: «گامی که روسیه امروز برداشته است به دور از دیپلماسی است و توافق مینسک را به هم می‌زند. ولی ما درهای دیپلماسی را نبستیم و دیدار بایدن و پوتین بستگی به اتفاقات روزهای آینده دارد».

وی همچنین افزود: «در صورت اقدام نظامی مسکو در اوکراین، هیچ دیدار دیپلماتیکی بین وزیر خارجه آمریکا و همتای روس وی برگزار نخواهد شد».

شامگاه دوشنبه بود که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه طی بیانیه جدایی مناطق دونتسک و لوهانسک از اوکراین را به رسمیت شناخت و گفت: «منطقه دنباس از تحت حاکمیت روسیه خارج شد و به مناطق تحت حاکمیتی اوکراین منتقل شده بود. ما مجبوریم تصمیم‌های سختی درباره شرق اوکراین بگیریم».

پوتین همچنین بامداد سه‌شنبه به ارتش روسیه دستور داد برای برقراری صلح، وارد مناطق دونتسک و لوهانسک، در شرق اوکراین شود.

«ولودیمر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین نیز با بیان اینکه کی‌یف حق دفاع از منافعش را برای خود محفوظ می‌دارد، گفت مرزهای بین‌المللی اوکراین بدون توجه به تصمیمات روسیه ثابت خواهد ماند. (جزئیات بیشتر)

تنش‌های میان اوکراین و کشورهای غربی با روسیه، در سال‌های گذشته به خصوص بعد از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ به شدت افزایش پیدا کرده است.

این شبه جزیره پس از سقوط دولت مرکزی اوکراین توسط گروه‌های مورد حمایت غرب و قدرت گرفتن گروه‌های متمایل به روسیه در شرق اوکراین پس از یک همه پرسی از اوکراین جدا شد و به روسیه پیوست.

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها