غلامرضا نیکخواه بازیگر باسابقه طنز با بیان مطلب فوق به جام جم گفت: در سریالهای کمدی سالهای اخیر خیلی کم دیدهایم که خلق کمدی را در همان فاز فیلمنامه جدی بگیرند در صورتی که اگر فیلمنامه نتواند بخنداند، اینکه سریال نهایی مخاطب را بخنداند واقعا کار دشواری خواهد بود.
بازیگر سریالهایی نظیر "مرد هزارچهره" و "قرعه" ادامه داد: فرهنگ ادبی ایران در حیطه طنز، سابقهای طولانی دارد و امثال عبید زاکانی را داشتهایم که کوشیدهاند با نوعی طنز تعلیمی به روایت و حکایت بپردازند و در گذشته و حال هم طنزنویسان قابل توجهی داریم که با ایجاد موقعیت نوشتاری کمدی، مخاطب را سرگرم میکنند. این مسیر باید در تولید سریالها و برنامههای کمدی هم پیگیری شود.
این بازیگر درباره برداشتهایی که برخی برنامههای طنز از نمونههای خارجی داشتهاند بیان داشت: هیچ برگردانی بدون توجه به الزامات فرهنگ مقصد به نتیجه نمیرسد یعنی باید کار را کاملا ایرانیزه کرد و با فرهنگ ایرانی آمیخت تا بشود به آن اتکا کرد وگرنه نهایتا میشود یک کپیکاری بیحاصل. درست است که سازندگان موفق باید محصولات آن طرفی را خیلی خوب ببینند و پیگیری کنند ولی نباید به دام کپیکاریهای بیمغز بیفتند.
بازیگر مجموعههای "نوروز۷۲" و "جنگ۷۷" گفت: زمانی بود که شوخی با نحوه اجرای مجریان تلویزیون، مخاطب داشت ولی الان به خاطر اینکه در فضای مجازی انواع و اقسام چنین شوخیهایی را با هر چهره مشهوری میبینیم اینکه بتوان آیتمی ساخت که با نوعی طنازی، عملکردها را آسیب شناسی کند، بسیار سختتر از گذشته است.
نیکخواه خاطرنشان ساخت: برای هر جنس کمدی و به خصوص کمدیهای آیتمیک که میخواهند در شوخی با محصولات ماندگار، مخاطب جلب کنند بیش از هر چیز داشتن متن مناسب مهم است و اینکه بازیگران خیلی خوب منبعی که با آن شوخی میشود را بشناسند.
بازیگر سریالهای "بدون شرح" و "بزنگاه" با اشاره به لزوم رعایت استانداردهای تصویرسازی در آثار کمدی گفت: باید قید آن نگاه قدیمی و شلخته در تصویرسازی کمدی را زد چون دیگر مخاطب به اندازه درام خوب دوست دارد نماهای تر و تمیز و جذاب و باکیفیت ببیند که البته تناقضی با آسیب شناسی مضمونی ندارد.
وی گفت: میتوان زندگی طبقات پایین را هم با تصویربرداری زیبا و تمیز نشان داد نه اینکه تمیزی را فقط در نمایش لاکچریهای بیریشه بدانیم. اگر فیلمنامه نویسان یک سریال بر سوژه و آدمهای خود تحقیق کرده باشند و خاستگاه آنها را بشناسند به درستی میتوانند اسباب ایجاد ارتباط با مخاطب را فراهم کنند ولی اگر در مرحله فیلمنامه، تکلیف را مشخص نکنند کار واقعا دشوار میشود.
غلامرضا نیکخواه ابراز امیدواری کرد: در تلویزیون اندوختههای خوبی در حیطه سریال یا برنامههای طنز داریم و باید نگاه کنیم به این الگوها و سپس برای تولیدات جدید تصمیمگیری کنیم چون بدون پشتوانه، کمدی تولید کردن به نتیجه مطلوب نمیرسد.
حامد مظفری/رسانه
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد