ترامپ با انتقاد از نحوه خروج از افغانستان:

قرار نبود پایگاه نظامی بگرام را واگذار کنیم

مقامات آمریکایی در آخرین روزهای حضور ننگین خود در افغانستان، خوش خدمتی به تروریستهای تکفیری را فراموش نکردند! ترک ناگهانی بگرام، آن هم بدون تعیین تکلیف حضور هزاران زندانی داعشی خطرناک در آن، حکایت از نقشه حساب شده واشنگتن در قبال بازماندگان ابوبکر الببعدادی دارد!
کد خبر: ۱۳۳۲۶۰۰

ماجرا از کجا آغاز شد؟

 عملیات طالبان به سرعت بعد از خروج سربازان آمریکایی از افغانستان در ماه گذشته که به دستور جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده انجام گرفت، شروع شد. خروج آن‌ها تقریبا ۲۰ سال بعد از آغاز عملیات نظامی ایالات متحده اتفاق افتاد که در دوران جنگ علیه تروریسم، دولت جرج دبلیو بوش در واکنش به حملات ۱۱ سپتامبر دقیقا همین گروه را از کابل خارج کرد.بایدن گفت مصمم است مسئولیت حفاظت از افغانستان را به پنجمین فرمانده کل قوای ایالات متحده بعد از تکمیل دوران ریاست‌جمهوری خود در کاخ سفید محول نکند و به ارتش افغانستان که ایالات متحده در دو دهه گذشته حدود یک تریلیون دلار در آن سرمایه‌گذاری کرده است، اطمینان دارد که طالبان را به کنترل درخواهند آورد.با این حال، دیری نپایید که وجب به وجب افغانستان ( حتی در بسیاری از نقاط به صورت مسالمت آمیز و بدون درگیری) به کنترل طالبان در آمد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، یکشنبه ۱۵ اوت، گفت: «واقعیت ماجرا این است که ما شاهد آنیم که ارتش افغانستان در دفاع از کشور خود ناتوان است و این اتفاق خیلی سریع‌تر از چیزی که انتظارش را داشتیم، رخ داد

در زندان بگرام چه گذشت؟!

فرار هزاران زندانی داعشی از پایگاه هوایی بگرام، موضوعی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت.پایگاه ایندیپندنت اذعان کرده است که در بحبوحه بحران جاری در کابل که فرار مردم به سمت فرودگاه‌ها را شاهد بودیم، موضوع نگران‌کننده صحنه فرار و آزاد شدن پنج هزار زندانی از زندان پل‌چرخی در پایگاه هوایی بگرام بود که تا همین اواخر در دست نیروهای آمریکایی قرار داشت و اکثر آنها اعضای القاعده و داعش بودند!

سوال اصلی اینجاست که چرا مقامات آمریکایی قبل از ترک ناگهانی بگرام، فکری به حال هزاران عنصر داعش در پایگاه بگرام نکرده اند؟ آیا بگرام " اردوگاه داعش" بوده یا " زندان اعضای داعش"؟! به نظر می رسد گزینه نخست صحیح است. مقامات آمریکایی ، بسیاری از اعضای داعش را در زندان بگرام و تحت نظر خود نگاه داشته و اکنون نیز کمترین مزاحمتی برای فرار آنها از این پایگاه فراهم نساخته اند. به این ترتیب، مقامات کاخ سفید از قبل ( قبل از سقوط دولت کابل) زمینه پراکنده سازی تروریستهای تکفیری را در سرتاسر افغانستان فراهم ساخته اند.

تنفس مصنوعی آمریکا به داعش در افغانستان

واشنگتن علی رغم خروج ظاهری خود در افغانستان، در حال زمینه سازی برای انسجام داعش در این کشور است. طی ماههای اخیر ، زمزمه‌هایی از حضور دوباره گروه داعش در شمال این کشور به گوش می‌رسید تا جایی که تاجیکستان، روسیه و چین نیز نگرانی‌هایشان را در زمینه بارها اعلام کردند و برای مبارزه با این گروه هشدار داده بودند. کار به جایی رسید که روسیه به دلیل نگرانی‌هایی که از حضور دوباره داعش در نزدیکی مرزهای تاجیکستان و تهدیدی برای خود و هم‌پیمانانش داشت، پایگاه‌های نظامی خود را در مرزهای تاجیکستان تقویت کرد.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، پس از اعلام خروج آمریکایی‌ها از افغانستان گفته بود که اوضاع افغانستان بدتر می‌شود و جنگجویان داعش  از سوریه، لیبی و چند کشور دیگر به افغانستان می‌آیند. این پروسه، از سوی ایالات متحده آمریکا و متحدان اروپایی آن مدیریت می شود و هدف از آن، سوق دادن بخشی از تروریستهای تکفیری به افغانستان و شبه قاره هند می باشد.اساسا  یکی از اهداف خروج نامنظم و ناگهانی واشنگتن از افغانستان، همین مسئله بوده است.....

جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها