تغذیه مناسب در دوران قاعدگی (پریود یا عادت ماهانه) از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا یک رژیم غذایی مناسب می تواند تا حد زیادی مشکلات ناشی از تغییرات هورمونی این دوران را تسکین دهد.
کد خبر: ۱۳۲۵۷۶۰

به گزارش جام جم آنلاین، بهتر است در دوران قاعدگی، برنامه غذایی مناسب و اصولی داشته باشید و دقیقا بدانید در این دوران چه غذاهایی بخورید و از مصرف چه غذاهایی باید اجتناب کنید.

در این نوشتار تعدادی از غذا‌ها و خوراکی های مفید و مناسب در دوره قاعدگی را بیان کرده ایم. همچنین برخی غذا‌هایی که باید از خوردن آن ها در این دوره اجتناب کنید را نیز معرفی کرده ایم.

در دوران قاعدگی چه بخوریم؟

آب: در دوران قاعدگی بیش از هر زمان دیگری، به مایعات سالم و آب نیاز دارید زیرا آب خوردن به بدن کمک می کند آبی را که حفظ کرده آزاد کند، در نتیجه التهاب کاهش پیدا می کند.

نان کامل غنی شده: این نان ها منبع مناسبی از منیزیم و حاوی ویتامین B و E هستند.

غذاهای سرشار از کلسیم: غذاهای سرشار از کلسیم همانند کلم، بروکلی، ماست و شیر میل کنید؛ خانم ها در این دوران روزانه به ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم نیاز دارند.

مرغ: مرغ فیبر و آهن بسیار بالایی دارد که می ‌تواند ضمن کمک به التیام درد پریود، پروتئین مورد نیاز بدن زنان را در این دوران تامین کند.

تخم مرغ: زرده تخم مرغ حاوی مقدار کافی آهن، ویتامین ها، چربی اشباع و اسیدهای چرب ضروری و پروتئین بوده که مصرف آن در دوران قاعدگی بسیار مفید است.

سالمون: این ماهی حاوی اسید چرب امگا3 است که درد، التهاب رحم و دل ‌پیچه را از بین می ‌برد. سالمون، همچنین دارای ویتامین بسیاری است که می تواند انرژی زنان را در این دوران تامین کند.

سبزیجات سبز: در دوران قاعدگی میزان آهن بدن خانم ها افت زیادی پیدا می کند. در این دوران می توان با مصرف سبزیجات سبز، این کمبود را جبران کرد و شرایط روحی و جسمی فرد را بهبود بخشید.

لوبیا و عدس: لوبیا و عدس حاوی پروتئین هستند. همچنین آهن بالایی دارند که برای کمبود آهن بسیار مناسب محسوب می شوند.

بروکلی: فیبر و آهن بسیار زیاد موجود در کلم بروکلی یک جایگزین فوق العاده برای خون از دست رفته زنان در دوران قاعدگی است. همچنین در کلم بروکلی منیزیم و پتاسیم بسیار زیادی یافت می شود که علائم آزار دهنده سندروم پیش پریود (PMS) را کاهش می دهد.

چای نعناع: مطالعات نشان داده که چای نعناع علائم پیش از قاعدگی را برطرف کرده و از ایجاد درد، اسهال و حالت تهوع نیز پیشگیری می کند.

چای بابونه: چای بابونه شدت انقباضات دوران قاعدگی و پریود، اضطراب و اثرات منفی روحی را بهبود می بخشد و باعث می شود تا خانم ها شب ها راحت تر بخوابند.

زنجبیل: زنجبیل دارای خواص ضد التهابی است که درد عضلات را کاهش می دهد و حالت تهوع زنان را از بین می برد. البته نباید در مصرف آن زیاده روی کرد.

زردچوبه: زردچوبه دارای خواص ضد‌التهابی و ضد‌تورم است که تاثیر زیادی در کاهش علائم شدید دوران پریود و قاعدگی دارد.

انواع ویتامین ها: در دوران قاعدگی یا پریودی غذاهای حاوی ویتامین میل کنید. ویتامین C و زینک موجب سلامت تخمدان و دستگاه تناسلی خانم ها می شود. ویتامین B6 می تواند به التیام التهاب و بهبود خلق و خو کمک کند. ویتامین E نیز علائم سندرم پیش از قاعدگی را از بین می برد.

موز: این میوه حاوی فیبر، پتاسیم و کلسیم است که اثر موثری در از بین بردن دردهای عضلانی و همچنین دردهای دوران قاعدگی دارد و می تواند ضعف بدنی خانم ها را کاهش دهد.

پرتقال: پرتقال بهترین میوه برای کاهش عوارض قاعدگی است. این میوه سرشار از کلسیم، ویتامین C و D است که می تواند اضطراب و افسردگی را از بین ببرد. پرتقال ها همچنین فیبر بالایی دارند و می توانند مشکلات گوارشی را برطرف کنند.

لیمو: لیمو ترش و شیرین حاوی سیترات هستند که باعث بهبود روحیه و احساس نفخ می شوند. همچنین لیمو سرشار از فیبر و ویتامین است و علاوه بر آن آب زیادی دارد و مواد مغذی را برای خون زنان به خود جذب می کند.

هندوانه، انجیر و آلو: قند طبیعی موجود در این میوه می تواند مواد مغذی خارج شده از بدن را جبران کند.

شکلات تلخ: شکلات تلخ بهترین خوراکی برای کاهش درد دوران عادات ماهانه محسوب می شود. بهتر است در دوران پریود از شکلات شیرین استفاده نکنید زیرا قند شکلات شیرین، محرک درد است و باعث پایین آمدن آستانه تحمل درد خواهد شد.

در دوران قاعدگی چه نخوریم؟

غذاهای فرآوری شده: غذاهای کنسروی، گوشت های فرآوری شده و لبنیات دارای مقادیر زیادی سدیم هستند که باعث بدتر شدن احساس نفخ و ماندن آب اضافه درون بدن می شوند.

غذاهای تند و شور: مصرف غذاهایی شور در دوران پریودی باعث بروز نفخ و همچنین حساسیت در سینه ها می شود. همچنین مواد‌ غذایی تند نیز باعث نفخ، دل ‌درد و تشدید درد قاعدگی می شوند. هرگز در این دوران از فلفل، برای غذاهای خود استفاده نکنید زیرا باعث افزایش خون ‌ریزی خواهند شد.

تنقلات: تنقلات فاقد مواد مغذی هستند و باعث نفخ و ناراحتی های شکمی در دوران پریودی می ‌شوند.

نمک: مصرف بیش از حد نمک سبب التهاب و افزایش تجمع آب در بدن می شود.

قهوه: کافئین موجود در قهوه، اضطراب را افزایش می دهد. اضطراب نیز در نهایت علائم سندرم پیش از قاعدگی را تشدید می کند. همچنین این ماده موجب گشاد شدن رگ ‌های خونی شده و باعث ملتهب و دردناک شدن سینه ‌ها می شود.

الکل: نوشیدنی های الکی باعث کاهش فشار خون می شود. همچنین خستگی را تشدید کرده و خونریزی قاعدگی را افزایش می دهد.

منبع: سیناپرس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها