jamejamsara
سرا سلامت کد خبر: ۱۳۱۱۵۴۳   ۳۰ فروردين ۱۴۰۰  |  ۲۱:۰۲

کسانی که به‌طور مداوم ورزش می‌کنند باید در ماه رمضان و هنگام روزه‌داری هم برنامه تمرین خود را حفظ کنند. حذف ناگهانی ورزش از برنامه روزانه و تغییر رژیم غذایی در این ماه می‌تواند آمادگی جسمانی فرد را به‌شدت تنزل دهد و با تغییرات شرایط فیزیولوژیک بدن، چاقی و مشکلات دیگر را در پی داشته باشد.

title

با ورزش هنگام روزه‌ داری، از آنجا که منابع غذایی محدودی در بدن وجود دارد فرآیند چربی‌سوزی هم تسریع می‌شود و همین مسأله دلیل مهمی برای تغییر در برنامه تمرین در این ماه است. به‌طور کلی در افرادی که برنامه ورزشی سنگین روزانه دارند باید در ماه رمضان حدود ۳۰تا۴۰ درصد از زمان و شدت برنامه‌های تمرین خود کم کنند تا آسیب نبینند.

کسانی که به‌دنبال یک برنامه مناسب ورزشی در این زمان هستند؛ شنا، پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری به میزان حدود ۴۵ دقیقه در روز مناسب‌ترین و بی‌خطرترین پیشنهاد است.

مهم‌ترین چالش ورزشکار هنگام روزه‌داری، تشنگی است. مصرف قهوه و چای در وعده‌های سحری و افطار باعث از دست رفتن آب می‌شود و بهتر است در برنامه غذایی ورزشکارانی که برنامه ورزشی جدی‌تری دارند، نباشد. این دسته از افراد بهتر است تمرین‌های خود را تا دو ساعت بعد از افطار ادامه دهند تا منابع آب و غذا دوباره بعد از شام تأمین شود.

اما کسانی که ورزش سبک دارند، می‌توانند تا دو ساعت بعد از سحری هم نرمش خود را برنامه‌ریزی کنند. در شروع این ماه با احتیاط بیشتری ورزش کنید تا بدن با شرایط زمانی و تغذیه‌ای جدید سازگار شود. یادتان باشد ورزش هنگام روزه‌داری صرفا برای حفظ آمادگی جسمانی شماست و به‌دنبال ارتقای آن در این دوره زمانی نباشید که ممکن است به خودتان آسیب جدی بزنید.

شیوع ویروس کرونا در این روزها هم مزید بر علت شده است تا هنگام ورزش توجه بیشتری به آمادگی جسمانی و سیستم ایمنی بدن داشته باشیم که خستگی و ضعف با ورزش سنگین می‌تواند ما را در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دهد؛ به همین دلیل بهتر است ورزش در منزل یا فضاهای باز انجام شود.

دکتر پرهام پارسانژاد - فیزیوتراپیست / روزنامه جام جم 

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر

پیشخوان

بیشتر

نیازمندی ها