از آنجا که ماهیچه‌ ها مسؤول ایجاد حرکت در مفاصل مختلف بدن هستند، در صورت بروز اختلال در عملکردشان باعث ایجاد انقباض و حرکت دردناک می‌شوند و حتی ممکن است باعث محدودیت حرکت در برخی مفاصل بدن شوند. همچنین لمس ماهیچه درگیر می‌تواند با درد و حساسیت همراه باشد.
کد خبر: ۱۳۱۰۴۹۵

گاهی وقتی یک عضله را لمس می‌کنیم، سفتی غیرطبیعی را خواهیم یافت که می‌تواند نشان از فعالیت زیاد آن باشد و همین عامل درد و شکایت بیمار است.

این فعالیت بیش‌ازحد می‌تواند به علت بلندکردن بارسنگین، کارکردن طولانی‌مدت با گوشی‌های تلفن‌همراه، استرس و فشار روحی، روانی یا نشستن طولانی و رانندگی‌ باشد.

گاهی در لمس عمقی‌تر برجستگی‌ هایی در عضلات احساس می‌شود که نقاط ماشه‌ای نام دارند و به علت فعالیت زیاد عضلات به‌صورت مزمن و طولانی برخی فیبرهای ماهیچه سفت می‌شوند و عملکرد عضله را دچار اختلال کرده و دردهای عضلانی در ناحیه یا منتشر در نواحی دیگر بدن ایجاد می‌کنند.

این دردهای منتشر شده ناشی از نقاط ماشه‌ای گاهی مثلا در عضلات گردن که در قفسه سینه و بازو و دست تیر می‌کشند ممکن است با دردهای ناشی از مشکلات قلبی-عروقی اشتباه شود.

بیماری‌ هایی مثل فیبرومیالژیا، اختلالات عملکرد تیروئید، بیماری‌ های روماتیسمی، برخی بیماری‌ های ویروسی مانند آنفلوآنزا و کووید ۱۹ و استفاده از برخی داروها مانند داروهای کنترل‌ کننده‌ چربی‌ خون هم می‌توانند درد عضلانی یا میالژیا ایجاد کنند که هر کدام از اینها درمان متفاوتی دارد و فیزیوتراپیست‌ها با روش‌ های مختلف مانند آزادسازی دستی گره‌ های عضلانی، سوزن‌زدن، سوزن‌ درمانی با تحریک الکتریکی، آرام‌ سازی عضله با روش‌های مختلف درمانی، ماساژ یخ، گرمادرمانی سطحی و عمقی و طب فشاری می‌توانند باعث بهبود آنها شوند.

تمرین درمانی هم از روش‌های مؤثر دیگری است که در فیزیوتراپی برای درمان درد ماهیچه به کار برده‌می‌شود.

دکتر پرهام پارسانژاد - فیزیوتراپیست / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها