هزاران معترض به محدودیت‌های کرونا شهرهای هلند را به صحنه درگیری با پلیس تبدیل کرده‌اند

شورش آمستردام علیه کرونا

در حالی که اعمال محدودیت‌ های جدید کرونایی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا تشدید شده است، معترضان به قرنطینه و محدودیت‌ های کرونایی خشم خود را متوجه دولت‌ها و پلیس این کشورها کرده‌اند.
کد خبر: ۱۳۰۲۴۳۵

در آخرین این موارد، تصمیم هلند برای تمدید قرنطینه در این کشور که از ۱۵دسامبر (۲۵ آذر) وضع شده است، هلندی‌های معترض را به خیابان‌ها کشاند و نیروهای امنیتی با سرکوب شدید، پاسخ معترضان را دادند.

تصمیم دولت هلند برای تمدید قرنطینه در این کشور تا ۹فوریه (۲۱ بهمن) از یک سو و اعمال مقررات منع آمد و شد شبانه (از ساعت ۲۱ تا ۴و۳۰دقیقه) با تظاهرات اعتراضی در آمستردام پایتخت و شهر آیندهوون هلند مواجه شد.

چنان‌که خبرگزاری روسی اسپوتنیک گزارش داده است، پلیس آمستردام پایتخت هلند اعلام کرد، حداقل ۱۹۰نفر در جریان شورش حین تظاهرات علیه محدودیت‌های اعمالی دولت هلند برای مقابله با ویروس کرونا بازداشت کرده‌اند. ده‌ها نفر نیز در جریان درگیری با پلیس زخمی شده‌اند.

یک مرکز تست کرونا به آتش کشیده شد

جوانان معترض به قوانین منع تردد در هلند، یک مرکز تست ویروس کرونا را به آتش کشیدند و مواد آتش‌زا به سمت پلیس پرتاب کردند.

پلیس هلند روز یکشنبه ۲۴ژانویه اعلام کرد بیش از ۳۶۰۰نفر را در سراسر این کشور به جرم نقض قوانین منع تردد که از ساعت ۹شب تا ۴و ۳۰دقیقه صبح اجرایی می‌شود جریمه کرده و در عین حال ۲۵نفر را به جرم نقض این قوانین یا خشونت دستگیر کرده است.

همچنین ویدئویی از منطقه شهرک ساحلی اورک در ۸۰کیلومتری شمال شرقی آمستردام منتشر شده است که آتش گرفتن مرکز تست کرونا را در این محله نشان می‌دهد.

بر اساس گزارش شبکه یورونیوز، پلیس و شهرداری با صدور بیانیه‌ای خشم خود را از ناآرامی‌های اخیر ابراز کردند و گفتند در این ناآرامی‌ها، مواد آتش‌زا و سنگ به سمت پلیس پرتاب شده و خودروهای پلیس نیز تخریب شدند.

در این بیانیه آمده است: «این موضوع نه‌تنها غیرقابل قبول بلکه سیلی‌ای به صورت کارمندان محلی حوزه بهداشت است که تمام تلاش خود را برای کمک به مردم انجام می‌دهند.» ایستگاه قطار شهر آمستردام نیز در جریان اعتراضات اخیر غارت شد.

پلیس در ایستگاه قطار نیز با پرتاب گاز اشک‌آور معترضان را متفرق کرد. هفته گذشته نیز اعتراض‌های مشابهی در آمستردام انجام شد و پلیس ۱۴۳نفر را در این رابطه بازداشت کرد. دولت هلند برای نخستین‌بار پس از جنگ جهانی دوم، طرح مقررات منع تردد را به پارلمان این کشور ارائه کرده بود که به تصویب این نهاد رسید.

اعتراضات ضد قرنطینه در اروپا

اعتراضات علیه قرنطینه عمومی در اروپا همچنان ادامه دارد. طی روزهای اخیر، اعتراضات مشابهی در کشورهای آلمان، فرانسه، اتریش و....صورت گرفته است.

پلیس و رسانه‌های محلی دانمارک اعلام کردند تظاهراتی که شنبه بعد از ظهر یک گروه تندرو در کپنهاگ در مخالفت با محدودیت‌های اعمال شده برای کرونا برگزار کرد، به درگیری با پلیس و آتش زدن مانکن مته فردریکسن، نخست وزیر این کشور منجر شد و پنج نفر دستگیر شدند.

براساس ویدئویی که سازمان‌دهندگان این تظاهرات زنده پخش کردند صدها نفر شنبه شب پیش از آغاز تظاهرات، مشعل به دست در پایتخت دانمارک تجمع کردند و فریاد «آزادی برای دانمارک، ما دیگر خسته شده‌ایم!» سر دادند.

این گروه که مردان سیاهپوش در دانمارک نام دارد در فیس‌بوک فعال است و از بیش از یک ماه گذشته تجمع‌هایی را در اعتراض به قرنطینه غیرسراسری برای مبارزه با شیوع کرونا در دانمارک و دیکتاتوری و اعمال زور و اجبار سازماندهی می‌کنند.

به رغم لحن تند تظاهرکنندگانی که لباس سیاه به تن داشتند، بخش اعظم تظاهرات در آرامش و استقرار گسترده نیروهای پلیس برگزار شد. اما متفرق کردن تظاهرکنندگان، سبب بروز تنش و به‌ویژه پرتاب بطری‌ها به نیروهای امنیتی شد.

پلیس کپنهاگ در صفحه کاربری خود در توییتر نوشت: ما ۲۵نفر را در ارتباط با تظاهرات و اخلال در نظم دستگیر کردیم. پلیس همچنین درباره آتش زدن مانکن نخست‌وزیر، که کاری بسیار غیرمعمول در دانمارک است، تحقیق می‌کند. طبقه سیاسی دانمارک و همچنین مخالفان، این حوادث را به‌شدت محکوم کردند.

کلاهی که فایزر بر سر اروپایی‌ها گذاشت

در حالی که ناکارآمدی واکسن فایزر روی افراد روز به روز بیشتر از قبل اثبات می‌شود، این شرکت آمریکایی حتی از تحویل واکسن‌های خود (مطابق قراردادهای منعقد شده با اتحادیه اروپا) اجتناب می‌کند.

در پی کاهش میزان تحویل واکسن فایزر به کشورهای عضو اتحادیه اروپا، اختلافات میان کشورهای اروپایی و شرکت آمریکایی فایزر بالا گرفت.

اتحادیه اروپا یکشنبه ۲۴ژانویه، از شرکت فایزر خواست به قراردادهای امضا شده با کشورهای اروپایی احترام بگذارد.

شارل میشل، رئیس شورای اروپا یکشنبه ۲۴ژانویه هشدار داد همه شرکت‌های دارویی تولیدکننده واکسن باید به قراردادهای منعقد شده با اتحادیه اروپا احترام بگذارند.

وی گفت: اتحادیه اروپا با تکیه بر ابزارهای قانونی در اختیار خود شرکت‌های طرف قرارداد را تحت فشار خواهد گذاشت تا به تعهدات خود عمل کنند.

شرکت آمریکایی فایزر و شرکت چند ملیتی آسترازنکا هر دو با انتشار بیانیه‌ای، تاخیر در تحویل واکسن به کشورهای اروپایی را تایید کرده‌اند.

سخنان رئیس شورای اروپا در پاسخ به شرکت آمریکایی فایزر ابراز شده است که هفته گذشته از کاهش میزان تحویل واکسن به اتحادیه اروپا خبرداده و گفته بود این تصمیم به دلیل اصلاحاتی برای افزایش ظرفیت تولید در کارخانه‌های این شرکت اتخاذ شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هرچند شارل میشل به طرح شکایت احتمالی از شرکت فایزر اشاره نکرد اما گفت اتحادیه اروپا خواستار شفافیت در مورد دلایل تأخیر تحویل واکسن است.

کاهش میزان تحویل واکسن شرکت فایزر و آسترازنکا موجب خشم و نگرانی چند کشور اروپایی شده است.

گفته می‌شود ممکن است برخی از این کشورها حتی ۸۰ درصد کمتر از میزان سهمیه خود دریافت کنند. ضمن آن‌که تزریق واکسن فایزر منجر به مرگ ده‌ها نفر شده است.

حسین یاری - بین الملل / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها