کمردرد بیماری شایعی است که ۸۰ درصد افراد جامعه حداقل یک‌بار آن را تجربه می‌کنند. ستون فقرات کمر از مجموعه پنج مهره استخوانی تشکیل شده است که با عضلات و لیگامان‌ها که شبیه طناب‌های محکمی هستند به یکدیگر متصل می‌شوند.
کد خبر: ۱۲۳۷۵۹۵

در وسط هر مهره یک سوراخ وجود دارد که با قرار گرفتن مهره‌ها کنار هم کانال نخاعی ایجاد می‌شود و در داخل این کانال نخاع وجود دارد. آسیب در هر قسمت از ستون فقرات کمری می‌تواند سبب ایجاد کمردرد شود. این آسیب می‌تواند به‌صورت کشیدگی بافت‌های نگهدارنده ستون فقرات، اسپاسم عضلات، فتق یا پارگی دیسک‌های بین‌مهره‌ای یا آسیب به بافت استخوانی مهره و فشار به نخاع باشد. اقدامات اولیه‌ پس از وقوع کمردرد حاد شامل استفاده از کمپرس سرد یا گرم می‌شود که تاثیر زیادی در کنترل درد و جلوگیری از اسپاسم‌های ثانویه به ایجاد درد دارد. استراحت مطلق و طولانی که قبلا برای بیماران تجویز می‌شد در حال حاضر به جز در موارد محدودی توصیه نمی‌شود و انجام فعالیت‌های سبک با افزایش خون‌رسانی سبب افزایش التیام در بافت‌های آسیب‌دیده می‌شود. درمان دارویی با داروهای ضدالتهاب، شل‌کننده‌ها و داروهای کاهش‌دهنده تحریکات عصبی در بیماران مبتلا به کمردرد حاد سبب بهبود درد، افزایش عملکرد، کاهش اسپاسم و انحراف ستون فقرات و بهبودی خواب و درمان سریع‌تر می‌شود.
تزریق استروئید در محل ایجاد آسیب در ستون فقرات، روش موثری است که با از بین بردن سریع التهاب چرخه بازسازی را در ناحیه آسیب‌دیده فعال ساخته و برگشت بیمار به فعالیت‌های عادی را تسریع می‌کند.
روش اپیدورال که قبلا بدون تصویر‌برداری و با سوزن‌های ضخیم و حجم زیاد دارو انجام می‌شد، اخیرا جای خود را به تزریق ترانس فورامینال با وسایل بسیار ظریف داده که در کلینیک‌های درد انجام می‌شود و به‌عنوان یکی از روش‌های اولیه و موثر درمان دیسک کمر قابل انجام است. بیمارانی که در آنها وقوع کمردرد با درد و بی‌حسی در پا، ضعف حرکتی پاها، بی‌حسی ناحیه نشیمن‌گاه یا اختلال در عملکرد اسفنگتر ادرار و مدفوع همراه است و باید هر چه سریع‌تر جهت انجام اقدامات تصویر برداری و درمان به پزشک مراجعه کنند.
وجود روش‌های کم‌تهاجم مانند عمل دیسک با لیزر یا دیسکوژل در کلینیک‌های درد می‌تواند از دو سوم جراحی‌های ستون فقرات جلوگیری کند.

دکتر مجید حیدریان

فوق تخصص درد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها