به‌تازگی تبدیل یک پمپ بنزین قدیمی در ایالت مریلند در آمریکا به ایستگاه شارژ خودرو برقی خبرساز شد. این پمپ بنزین از سال 1337 / 1958 در حال کار بوده اما پس از 60 سال عرضه بنزین از اوایل مهر امسال تلمبه‌های خود را تعطیل و در عوض تجهیزات شارژ خودروهای برقی را راه‌اندازی کرد!
کد خبر: ۱۲۳۴۱۸۸

این نخستین پمپ بنزین در آمریکاست که به‌طور کامل عرضه بنزین را متوقف می‌کند و به ایستگاه شارژ تبدیل می‌شود و به همین دلیل مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. هرچند نارضایتی صاحب این پمپ بنزین از نحوه قراردادها و خدمات شرکت‌های عرضه بنزین و فرآورده‌های نفتی هم در این تصمیم او نقش داشته، اما به هر حال انگیزه‌های زیست‌محیطی و همچنین روند رو به رشد استفاده از خودروهای برقی هم اهمیت داشته است. بیش از 20 هزار خودروی برقی در مریلند آمریکا ثبت شده‌اند. همچنین تاکسی‌های برقی در آن منطقه فعال هستند که نیاز مریلند به ایستگاه‌های شارژ را افزایش می‌دهد. برای تبدیل این پمپ بنزین به ایستگاه شارژ خودروی برقی، موسسه خودروی برقی و سازمان انرژی مریلند به‌طور مشترک حدود 800 هزار دلار کمک مالی کرده‌اند. خودروها می‌توانند در این ایستگاه شارژ در مدت فقط 20 تا 30 دقیقه باتری‌های خود را تا 80درصد شارژ کنند. در این مدت راننده‌ها می‌توانند از خدمات رفاهی جایگاه استفاده کنند و همزمان با نمایشگرهای نصب‌شده از وضعیت شارژ خودروشان مطلع شوند.
گرمایش زمین، نگرانی‌های زیست‌محیطی و تلاش برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای باعث توجه ویژه به خودروهای برقی شده است. برخی کشورها یا شهرهای جهان تصمیم دارند در یک تا دو دهه آینده استفاده از خودروهای بنزینی را ممنوع کنند. برای مثال قرار است استان‌هاینان در جنوب چین فروش خودروهای بنزینی را از سال 1409ش/2030م ممنوع کند. با توسعه روزافزون خودروهای برقی بازار ایستگاه‌های شارژ این خودروها هم رونق می‌گیرد و در آینده شاهد تعطیلی پمپ بنزین‌های بیشتری خواهیم بود.

محمد عادل‌پور

پژوهشگر دکتری برق

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها