گزارشی از پیامدهای لغو مجوز شرکت‌های خدمات ارزش افزوده

بیکاری 30هزار نفری با تصمیم یک‌شبه؟

وزارت ارتباطات اخیرا به دنبال تعطیلی صنعت نوینی افتاده که تاکنون 4000 میلیارد تومان سود به جیب دولت ریخته و بیش از 30هزار شغل ایجاد کرده است. آنچه وزارت ارتباطات به دنبال تعطیلی آن است، صنعت خدمات ارزش افزوده(Value Added Services) است که به اختصار VAS نامیده می‌شود که از چند سال پیش در کشورمان رونق گرفت و اکنون صدها شرکت نوپا با حضور شمار زیادی از جوانان مسلط به فناوری اطلاعات در آنها مشغول به کار هستند. با جدی شدن تهدیدهای وزارت ارتباطات برای تعطیل کردن شرکت‌های خدمات ارزش افزوده، اخیراً 75 شرکت فعال در این صنعت با ارسال نامه‌ای به سران قوا با توجه به هجمه‌های مکرر ماه‌های اخیر به این صنعت، ضمن ارائه گزارشی از اهم فعالیت‌های این حوزه و دستاوردهای آن، خواستار بررسی و رفع مشکلات ایجادشده برای ۷۰۰ شرکت فعال در این حوزه شدند.
کد خبر: ۱۲۳۲۹۱۸

تخلف برخی شرکت‌ها چیست؟
گرچه خدمات ارزش افزوده باید با اطلاع مشترکین تلفن همراه فعال شود، اما برخی از این خدمات بدون اطلاع کاربران و توسط شرکت‌های ارزش افزوده فعال شده و بعضاً هزینه‌های زیادی برای برخی کاربران داشته است.
این تخلفات موجب شده که اخیراً مسؤولان وزارت ارتباطات به دنبال لغو مجوز این شرکت‌ها و تعطیلی کامل خدمات ارزش افزوده بیفتند. این در حالی است که فعالان خدمات ارزش افزوده معتقدند اگر برخی شرکت‌ها در این صنف تخلف کرده‌اند، نباید کل این صنعت که اکنون حدود 30 هزار نفر در آن شاغل هستند را قربانی کرد.
خدمات ارزش افزوده شامل مواردی غیر از خدمات استاندارد اپراتورها مانند تماس صوتی و پیامک است. در خدمات ارزش افزوده تلفن همراه ابزارهایی مانند پیامک، تماس و دیتای مصرفی به‌عنوان ابزار ارائه خدمات استفاده می‌شود. خدمات ارزش افزوده می‌تواند توسط خود اپراتورها یا توسط شرکای ثالثی که به‌عنوان تأمین‌کننده محتوا (Content Provider) شناخته می‌شوند، انجام شود.
مهم‌ترین موضوعات خدمات ارزش افزوده تلفن همراه، شامل مسابقات و رأی‌گیری، خدمات تماس از دست رفته و صندوق پستی، تبلیغات تلفن‌همراهی، پرداخت تلفن‌همراهی، تلویزیون آنلاین، پخش یا دانلود موسیقی، زنگ انتظار تماس، بازی آنلاین، خدمات ورزشی و اطلاع‌رسانی، خدمات استیکر و این قبیل سرویس‌ها می‌شود.
گرچه استفاده از این خدمات ارزش افزوده باید اختیاری و توسط کاربر انتخاب شود، اما به نظر می‌رسد توسط برخی از شرکت‌های ارزش افزوده، کاربران به عضویت این سرویس‌ها درآمده بودند و با توجه به این‌که این خدمات معمولا هزینه‌های بالایی دارند، به‌عنوان مثال ارسال یک پیامک ارزش افزوده به کاربر می‌تواند حداقل ۳۰۰ تومان هزینه داشته باشد، این موضوع که ظاهراً موجب بالا رفتن قبض گوشی کاربران شده بود، نارضایتی آنها را دربرداشته و واکنش وزارت ارتباطات را هم برانگیخته است.
به هر صورت، باید توجه داشت اگرچه کلاهبرداری‌های صورت‌گرفته از طرف شرکت‌های ارزش افزوده بوده، اما صرف‌نظر از بازگشت هزینه‌هایی که از کاربران کلاهبرداری شده، این‌که اطلاعات کاربران چرا و چطور در اختیار این شرکت‌ها قرار گرفته که بتوانند بدون اطلاع از کاربری، او را عضو سرویس‌های ارزش افزوده کنند، جای پیگیری دارد.

اصلاح آری، انحلال نه
فتحعلی، مدیر شرکت بادبادک در خصوص انحلال شرکت‌های ارزش افزوده توسط وزارت ارتباطات گفت: 140 کشور دنیا به شهروندان خود خدمات ارزش افزوده می‌دهند و ایران تنها کشوری نیست که به این امر می‌پردازد.
وی تصریح کرد: در این زمینه باید اصلاحاتی صورت گیرد ولی نباید این خدمات را یکباره از بین برد و شرکت‌های ارزش افزوده را منحل کرد چون هیچ کشوری در جهان هم این کار را نکرده که مصداق این امر، حضور 140 کشور جهان در گوگل استور هست.
مدیر شرکت بادبادک گفت: تمامی این مسائل و مشکلاتی که در ارزش افزوده در ایران وجود دارد توسط کشورهای دیگر برطرف شده، بنابراین باید این راه‌ها را در ایران هم رفت. به عنوان نمونه هزاران بدافزار در کشورهای پیشرفته همچون انگلستان و آمریکا نیز وجود دارد. فتحعلی تشریح کرد: در تمام کشورهای جهان شرکت‌های واسطی به آبونمان گرفتن مشغول هستند ولی در ایران کسانی به این عرصه ورود کرده‌اند که برای گرفتن آبونمان روی به عکس‌های غیراخلاقی آورده‌اند تا از این طریق مشتری جذب کنند این در حالی است که مسؤولین این شرکت‌ها خود از این امور آگاه نیستند، بنابراین باید این شرکت‌های واسط در ایران نیز تشکیل شود.
وی افزود: بازی‌های ساده و محتوای ساده که از طریق یک نرم‌افزار نیز در گوگل پلی و بازار وجود دارد باید همه حذف شود چون این محتواها همه دم‌دستی بوده و از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند و نباید از مردم آبونمان بگیرند تا تنها اپهایی که خود را به روز می‌کنند و دائماً مطالب غنی در اپ خود می‌گذارند و کیفیت خوبی دارند بتوانند آبونمان بگیرند.
مدیر شرکت بادبادک اذعان کرد: اگر نرم‌افزاری به فروش می‌رسد ولی کسی آن را نمی‌خواند به دلیل فرهنگ جامعه است نه این که صاحبان آن نرم‌افزار مقصر شناخته شوند.فتحعلی در ادامه بیان کرد: ما باید این مسأله را مدیریت و اصلاح کنیم نه این که به کلی آن را حذف کنیم چون در حوزه آی.تی برای کشورمان کسر شأن محسوب می‌شود چون ایران در حال حاضر بهترین محتواها را تولید و در این حوزه فعال است و 180 نفر کارمند نیز در آن وجود دارد آیا انصاف است که یکباره بدون هیچ توجیه قانع‌کننده‌ای تعطیل شود؟
وی افزود: باید با نرم‌افزار‌ها و وب سایت‌هایی که تخلف کرده‌اند به‌شدت برخورد کرد نه این که کل صنعت خوابانده شده و کلی کارمند بیکار شود.

به‌خاطر تخلف چند شرکت، نباید یک صنعت را تعطیل کرد
چندی پیش احمد انارکی محمدی، نماینده مجلس شورای اسلامی درخصوص یکی از پست‌های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توییتر درباره تعطیلی سرویس‌های ارزش افزوده گفته بود: دولت باید با ایجاد زیرساخت‌ها مانع ادامه فعالیت سرویس‌های متخلف شده و رونق سرویس‌های کاربردی و خدمات‌رسان را سبب شود؛ اما تعطیلی و برخورد قهری با تمام سرویس‌های ارزش افزوده آن هم در شرایطی که بیکاری بیداد می‌کند، عاقلانه و منطقی نیست. باید صنعت تولید محتوای اپراتوری و خدمات ارزش افزوده، شرکت‌های نوپا و دیگر مشاغل مرتبط با حوزه دیجیتال و فناوری جدی گرفته شوند.

#800*
حال که این گزارش را خواندید احتمالاً برایتان این سؤال به وجود آمده که چگونه از خدمات ارزش‌افزوده‌ای که به هر صورت (چه خواسته و چه ناخواسته) برایتان فعال شده می‌توانید آگاهی پیدا کنید.
پاسخش چندان طولانی و پیچیده نیست؛ همین الان می‌توانید با شماره‌گیری #800* (ستاره هشتصد مربع) از تمامی سرویس‌های ارزش افزوده فعال در سیمکارت خود مطلع شوید و در صورتی که بخواهید همه یا تعدادی از آنها را لغو کنید، به راحتی و با چند کلیک ساده می‌توانید آن را انجام دهید.

تصمیم باید در شورای عالی فضای مجازی رسیدگی شود نه در وزارت ارتباطات
رضا تقی‌پور، عضو شورای عالی فضای مجازی در خصوص نامه شرکت‌های ارزش افزوده گفت: هرچند ممکن است عده‌ای بخواهند از این امر سوءاستفاده بکنند ولی نباید خطای این عده را به پای همه شرکت‌های ارزش افزوده نوشت. متاسفانه در این موضوع وزارت ارتباطات موضع منطقی و اصولی صورت نگرفته چون خدمات ارزش و افزوده بنا بر مجوزها و پروانه‌های کار، صورت گرفته است و وظیفه کمیسیون عالی تنظیم مقررات که زیر نظر مرکز ملی فضای مجازی هست، این است که چارچوب‌ها و سیاست‌های این شرکت‌ها را مشخص کند؛ بنابراین وزارت ارتباطات نمی‌تواند خودسرانه به انحلال شرکت‌های ارزش افزوده روی بیاورد بلکه این تصمیمات بزرگ که به سیاست‌های ملی بازمی‌گردد در حیطه وظایف شورای عالی فضای مجازی است و باید این نهاد که عالی‌ترین مرکز تصمیم‌گیری در خصوص مباحث فضای مجازی است در این خصوص تصمیم بگیرد.
تقی پور تصریح کرد: شرکت‌های ارزش افزوده که در معرض انحلال قرارگرفته‌اند، می‌توانند به شورای عالی فضای مجازی نامه بنویسند تا این شورا به طرح شکایت آنها رسیدگی کند.

برخی به دنبال ایجاد انحصار بزرگ در خدمات ارزش افزوده هستند
حسین ترابی، رئیس انجمن ارائه‌دهندگان سرویس‌های دیجیتال اپراتورهای مخابراتی تهران درباره اقدام وزارت ارتباطات و فناوری ارتباطات مبنی بر جمع شدن سرویس‌های ارزش افزوده گفت: سوالی در ذهن فعالان این صنف به وجود آمده و این است که اگر تخلفی در یک بانک اتفاق بیفتد کل شبکه بانکی تعطیل خواهد شد یا اقدام به اصلاح رویه برای مقابله با فساد انجام می‌شود؟
وی با بیان این‌که هر کاری فواید و مضراتی دارد که باید برای ادامه کار سبک سنگین شود، افزود: بیش از 400 شرکت در حوزه خدمات ارزش افزوده فعالیت دارند و آمار کشوری به عدد 700 شرکت مستقیم و غیرمستقیم در این بخش هم می‌رسد.
ترابی تاکید کرد: بین 30 تا 50 هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم در حوزه خدمات ارزش افزوده ایجاد شده که اکثراً هم اشتغال متخصص به حساب می‌آیند. مدیران ارشد کشور هم وقتی تصمیم می‌گیرند به این‌گونه مسائل رسیدگی کنند قطعاً به این موارد توجه دارند.
رئیس انجمن ارائه‌دهندگان سرویس‌های دیجیتال اپراتورهای مخابراتی تهران ادامه داد: برخی کارشناسان معتقدند به دلیل تخلف چند شرکت نباید این کسب‌وکار تعطیل شود اما بنده معتقدم بحث تعطیل کردن، یک نمایش است تا انحصار بزرگتری اتفاق بیفتد.
وی با بیان این‌که انحصار بزرگ‌تری در بخش خدمات ارزش افزوده در حال شکل‌گیری است تصریح کرد: مسائل اخیر برای این است که چند شرکت خدمات ارزش افزوده بازار مطمئنی در اختیار داشته باشند آنها که قطعاً به حلقه قدرت متصل هستند جایگزین شرکت‌های فعلی خواهند شد و این اطمینان وجود دارد که خدمات ارزش افزوده پایان نخواهد یافت بلکه به دست شرکت‌های دیگر ارائه سرویس صورت می‌گیرد.
این مقام صنفی با اشاره به این‌که در هر کسب‌وکاری برخی افراد سالم فعالیت می‌کنند و برخی ناسالم افزود: در طول عمر 10 ساله ارزش افزوده شرکت‌هایی که در حوزه اپراتوری تلفن‌همراه ارائه خدمات کردند کاهش هزینه، کاهش سفرهای شهری، افزایش رفاه و رشد رضایت مشترکین را به همراه داشتند. طبق تحقیقاتی که در این زمینه انجام دادیم سرویس‌های عرضه‌شده در این بخش مورد توجه مردم است و آمارگیری از مخاطبین نشان می‌دهد رضایت بالایی از خدمات عرضه‌شده داشتند.
ترابی با تاکید بر این‌که اگر تخلفی در این زمینه صورت می‌گیرد باید با آن برخورد شود گفت: متولی خدمات ارزش افزوده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که قوانین آن در شورای عالی فضای مجازی تصویب می‌شود. در صورت تخلف هم نهادها و دستگاه‌های زیادی برای برخورد آماده هستند که یکی از آنها پلیس فتا است که باید با اپراتورها و شرکت‌های متخلف برخورد کند.
خدمات ارزش افزوده با پیامک‌های مزاحم تفاوت دارد
رئیس انجمن ارائه‌دهندگان سرویس‌های دیجیتال اپراتورهای مخابراتی تهران گفت: متاسفانه برخی مدیران رده‌بالای کشور وقتی می‌خواهند از خدمات ارزش افزوده صحبت کنند به پیام‌های تبلیغاتی اشاره می‌کنند در حالی که خدمات ارزش افزوده با پیام‌های تبلیغاتی بسیار متفاوت است.
ترابی تصریح کرد: خدمات ارزش افزوده سرویس‌هایی هستند که در فضاهای مختلف مثل شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی یا از طریق سرویس‌های پیامکی ارائه می‌شود که دارای سازوکار مختلف است.
وی افزود: مختصات و آدرس به همراه قیمت روزانه یا ماهانه خدماتی که قرار است توسط سرویس‌های ارزش افزوده ارائه شود، ابتدا به اطلاع مشترک می‌رسد و برای تأیید و ایجاد ارتباط شرایطی در نظر گرفته می‌شود. در این زمان به مشترک اطلاع داده می‌شود اگر با توجه به قوانین و شرایط موجود قصد ارائه خدمات دارید عدد مشخص‌شده را به همان پیش‌شماره یا شماره‌های دیگر ارسال کنید که برای مشترکین اعتباری روزانه کسر خواهد شد و برای مشترکین دائمی به قبض ماهانه در بخش خدمات ارزش افزوده مبلغ محاسبه می‌شود.
رئیس انجمن ارائه‌دهندگان سرویس‌های دیجیتال اپراتورهای مخابراتی تهران به سرویس‌های ارزش افزوده اشاره کرد و ادامه داد: خدمات ارزش افزوده در همه حوزه‌ها فعالیت دارند که موارد تفریحی، اطلاع‌رسانی، سرگرمی، خدماتی و غیره است که میزان رضایت مردم در این بخش‌ها بیش از 80 درصد است.
به گفته وی، نارضایتی در همه اصناف وجود دارد و متخلفین در همه مشاغل نیز هستند اما با تخلف در یک بخش آیا باید کل آن صنف تعطیل شود یا با متخلفین برخورد صورت گیرد.
ترابی گفت: سرویس‌های پیامک انبوه مانند استانبول و کوش آداسی و موی سر بکارید لیزر و غیره با سرویس‌های ارزش افزوده تفاوت دارد و نباید در یک قالب قرار بگیرد. متاسفانه بر سرویس‌های پیامک انبوه هیچ نظارتی نیست و با سرشماره‌هایی غیر از سرشماره‌های جمعی هم ارسال صورت می‌گیرد که موجب نارضایتی مردم ‌شده است.

محمدحسین علی‌اکبری
امین محمودی

اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها