شگرد مجرمان سایبری برای خالی کردن حساب بیکاران

کلاهبردارانی که سرکار می‌گذارند

برای بیکارها، داشتن یک کار و درآمد ثابت، یکی از خوشبختی‌هاست، خوشبختی که سه سال است از آشیانه کوچک امین 35 ساله پرکشیده و حالا او مانده و باری از قسط‌های عقب‌مانده‌ای که روی دوش‌های مردانه‌اش سنگینی می‌کند.
کد خبر: ۱۲۳۱۲۲۷

کارگر خدمات است، اما از وقتی شرکت قبلی تعدیلش کرد، زندگی عادی‌اش بهم‌خورد. نه حساب و کتاب و خرج و مخارج روزانه‌اش سرجایش است و نه می‌تواند کار دیگری پیدا کند. دست به هر کاری زد، به قول خودش یا ورشکست شد و حقش را خوردند یا سرش‌کلاه گذاشتند.
از صبح تا شب گوشه‌ای می‌نشیند و فقط خودخوری می‌کند.« روزی نیست که به خودم لعنت نفرستم. اگر غیرت و عقل نداشتم، حداقل خیالم راحت بود که بی‌خیال عالمم، اما این‌طور نیستم و نمی‌توانم هم باشم. به خیلی جاها برای کار مراجعه کردم، اما دست از پا درازتر به خانه برگشتم. همه گفتند به کارمند خانم نیاز داریم. دوره‌های متعدد مهارتی هم گذرانده‌ام، ولی هیچ‌کدام بازار کار مناسبی نداشتند. شغل‌های زیادی تجربه کرده‌ام. شاید باورتان نشود، حتی دستفروشی هم کرده‌ و توالت شسته‌ام، اما ماندگار نشدم و دوباره بیکار شدم. مدتی پیش تصمیم گرفتم دوباره دنبال کار بروم. شنیده بودم سایت‌های کاریابی هم به بیکاران درپیدا‌کردن‌کار کمک می‌کنند، تصمیم گرفتم شانسم را آنجا هم امتحان کنم. وارد یکی از سایت‌های‌کاریابی شدم تا ثبت‌نام کنم. بعد از ثبت‌نام و پرکردن فرم استخدام، اوراق هویتی‌ام مثل عکس و شناسامه را در آن بارگذاری کردم. بعد از پر کردن فرم، یکی از کارشناسان در چت آنلاین گفت کاری که قرار است برایم‌ پیدا کنند حقوقش بر مبنای وزارت کار است و بیمه و عیدی و سنوات هم دارد. از این بهتر دیگر چه چیز می‌خواستم. تمام شرایط را قبول کردم و بعد بر اساس شرایط سایت باید 100 هزار تومان به حساب سایت واریز می‌کردم.»
امین‌که تصور می‌کرد روال کار همین‌طور است، با خودش فکر کرد بقیه کسانی هم که به سایت‌های کاریابی مراجعه کرده‌اند، همین پول را پرداخت کرده‌اند. بنابراین از طریق یک درگاه بانکی 100 هزار تومان به حساب سایت واریز کرد. بعد از واریز پول به امین اعلام کردند مشخصاتش را به چند‌شرکت فرستاده‌اند و در یکی دو روز آینده مشغول به کار خواهد شد، اما دقایقی بعد و بعد از واریز پول متوجه شد به جای صد هزار تومان کل موجودی‌اش در بانک که 300 هزار تومان بود، خالی شده است.
چند بار درچت آنلاین سایت‌کاریابی سعی کرد با کارشناسان ارتباط برقرار کند و موضوع برداشت بیش از حد از حساب بانکی‌اش را با آنها در میان بگذارد، اما هیچ‌یک جواب ندادند و به پلیس فتا مراجعه کرد تا از آدم‌هایی که هیچ شناختی از آنها نداشت، اما به حساب‌شان پول واریز کرده بود، شکایت کند. حالا درد 300 هزار تومان کلاهبرداری هم به سایر دردهای دیگر امین اضافه شده بود.

سایت‌های کاریابی قابل اعتماد نیستند

سرهنگ مهدی قاسمی، رئیس پلیس فتای بوشهر با تاکید بر این‌که پلیس فتا به‌طور شبانه‌روزی در جهت ایمن سازی فضای سایبری تلاش می‌کند و اقدامات خود را ارتقا می‌بخشد، اظهار کرد:«از بارگذاری تصاویر اوراق هویتی و مدارک شخصی خود در اینترنت به‌خصوص سایت‌های خارجی، به دلیل احتمال سوء‌استفاده مجرمانه خودداری‌کنید. سایت‌های‌کاریابی، محیط قابل اعتمادی برای درخواست اشتغال نیست و حتما قبل از بارگذاری اوراق هویتی و واریز پول، در خصوص اصالت هویت و اعتبار شرکت‌ها و حتی ایمیل‌های ارسالی تحقیق کنید. ضمن این‌که قبل از انجام هر عملیات بانکی یا واریز وجوه، از اصالت درگاه بانکی مطمئن شوید.
توصیه‌مان به شهروندان جویای کار این است که برای اشتغال حتما به صورت حضوری به شرکت‌ها و مؤسسات معتبر داخلی مراجعه یا از طریق آزمون‌های استخدامی که از طریق صداوسیما یا رسانه‌های چاپی کثیرالانتشار اعلام می‌شود، اقدام‌ کنید.
بارها درباره تله فیشینگ هشدار داده‌ایم و شهروندان باید به این هشدارها جدی‌تر نگاه کنند. در این روش برای پرداخت واریزهایی به مبلغ کم، کاربر به درگاه جعلی هدایت می‌شود و از این طریق اطلاعات بانکی اش هک شده و بعد از ان برداشت می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها