آمریکا و دانمارک آمریکا و اعراب

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا به تازگی پیشنهاد معامله جزیره گرینلند و خرید آن از دولت دانمارک را طرح کرد. در واکنش به این پیشنهاد، موجی از انتقادات تند و گاهی توأم با تمسخر از سوی مقامات و مردم دانمارک مطرح گردید و درنهایت سفر ترامپ که قرار بود در ابتدای ماه سپتامبر به کپنهاگ انجام شود، لغو شد. این رویدادها و واکنش‌های تند و گزنده نشان می‌دهد اندیشه رئیس‌جمهور آمریکا سطحی و توأم با ساده‌انگاری بوده و وی به دلیل آن‌که بیشتر عمرش را به خرید و فروش مشغول بوده، نمی‌تواند به چیزی فراتر از تجارت فکر کند.
کد خبر: ۱۲۲۴۸۳۸

آنچه ترامپ به آن می‌اندیشد و درک می‌کند تنها معامله و تجارت است و این مساله بر سیاست‌ها و روابطش با دیگر کشورها حاکم است. او گمان می‌کند همه چیز با پول قابل خرید بوده و همه چیز را می‌توان معامله کرد و برخی سرمایه‌داران عرب (به‌ویژه مقامات کشورهای عرب خلیج فارس) نیز همچون او فکر می‌کنند.
جزیره گرینلند با مساحت حدود دو میلیون کیلومتر‌مربع که بیشتر سطح آن پوشیده از یخ بوده و تنها ۶۰ هزار نفر در آن زندگی می‌کنند، حکومتی نیمه مستقل دارد و تحت حاکمیت دانمارک اداره می‌شود. این سرزمین از ثروت‌های فراوانی برخوردار بوده و ذخایر نفت، گاز، آهن، سرب، اورانیوم و... را در خود جای داده است و به همین دلیل ترامپ قصد داشت در سفری که به دانمارک دارد بخت خود را بیازماید. او تصور می‌کرد همان‌گونه که در سفرهایش به برخی کشورهای عربی با دستان پر باز‌می‌گردد از این سفر نیز مقصودش حاصل خواهد شد، اما چنین نشد و برنامه وی ناکام ماند.
آمریکا در خرید مناطق گوناگون و انضمام آن به خاک کشورش سابقه‌ای طولانی دارد. ایالات متحده منطقه آلاسکا را از روسیه و کالیفرنیا را از دولت مکزیک و ایالت لوئیزیانا را از فرانسه خریداری کرد؛ اکنون نیز قصد دارد جزیره گرینلند را از دانمارک خریداری کند. اما آمریکای امروز تغییر کرده و شرایط جهان نیز دچار دگرگونی شده و آنچه پیش از صد سال گذشته قابل انجام بود اکنون در قرن بیست و یکم امکان انجامش وجود ندارد.
ترامپ که جولان اشغالی و قدس شریف را به عنوان هدیه به دولت صهیونیستی بخشید حال چرا جزیره گرینلند را با پول و معامله‌های تجاری معاوضه نکند؟ شاید او گمان می‌کرد همان گونه که برخی از همپیمانان عربش از قدس و جولان گذشتند و از تصمیم او استقبال نمودند، دانمارک نیز چنین خواهد کرد. اما دانمارک کشوری است که ثابت کرده تسلیم فشارها نمی‌شود و هرگز حاضر نخواهد شد این معامله ترامپ را پذیرا گردد. به همین دلیل نخست وزیر این کشور بلافاصله واکنش نشان داد و این پیشنهاد را سخیف توصیف و تصریح کرد جزیره گرینلند به ملت دانمارک تعلق دارد و قابل معامله نیست.
سخنگوی امور خارجی حزب مردم دانمارک نیز این پیشنهاد را محکوم کرد و اظهار کرد: اگر ترامپ می‌خواهد گرینلند را بخرد گویا عقلش را از دست داده! این فکر که دانمارک ۶۰ هزار نفر از مردم خود را معامله خواهد کرد، فکری سخیف و بی‌ارزش است.
آری این منطق دولت دانمارک است. اما در مقابل برخی هم‌پیمانان ترامپ در کشورهای عربی به عقلانیت او اعتمادی کامل داشته و برایش فرش قرمز پهن کرده و صدها میلیارد دلار از درآمد و دارایی‌شان را در اختیار وی قرار می‌دهند. آنها به دامادش اطمینان می‌دهند با طرح معامله قرن که در خدمت توسعه اسرائیل است، موافق بوده و از آن حمایت می‌کنند!
هرگز دولت دانمارک از این که سفر ترامپ به این کشور لغو شده احساس تاسف نمی‌کند. مردم دانمارک نیز می‌دانند وطن قابل معامله نیست‌. به همین دلیل است که می‌گوییم قدس به مردم فلسطین و جولان به مردم سوریه تعلق دارد و معامله قرن به فرجام نخواهد رسید. برخورد دولت دانمارک می‌تواند درس عبرتی برای حاکمان کشورهای عرب باشد.

دکتر محمد‌جواد گودینی

مترجم

منبع: رای الیوم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها