روایت فرخ نعمتی از زندگی مشترکش با سهیلا رضوی

همه چیز از خانواده شروع می‌شود

مهرماه دو سال قبل بود که به فرخ نعمتی تلفن کردم برای گفت‌وگو. لابه‌لای صحبت‌هایش با نرم‌خنده‌ای گفت: «امروز سالگرد ازدواج من و سهیلاست!‌ خیلی خوشحالم. هر چه دوست داری بپرس...» آن موقع 43 سال بود که با هم زندگی می‌کردند. دیروز که به نعمتی تلفن کردم، زندگی مشترک‌شان وارد 45 سالگی شده است.
کد خبر: ۱۲۲۱۱۸۴

فرخ نعمتی را بیشتر مردم با سریال ولایت عشق می‌شناسند. گوینده صدای امام هشتم(ع) بود. متولد 1330 در تهران است و 45 سال قبل با سهیلا رضوی ازدواج کرده. آن زمان هیچ‌کدام‌شان بازیگر نبودند. رضوی با نقش مادر شهرزاد در سریال شهرزاد بین مردم معروف شد. بعد از انقلاب نعمتی و رضوی وارد دنیای بازیگری می‌شوند و سال‌هاست آنها را در تئاتر، سینما و تلویزیون می‌بینیم، بدون حاشیه بدون جار و جنجال. همه آنهایی که با این دو بازیگر در کارهای مختلف همکاری داشته‌اند هر دو را آدم‌های بااخلاق و منضبطی می‌دانند. هر دو محجوب و متین. ما که محل کارمان بلوار میرداماد است گاهی صبح‌ها یا عصرها سهیلا رضوی را می‌بینیم در حال پیاده‌روی؛ درست مثل همه شهروندان دیگر. هیچ بروز ظاهری ندارد برای این که نشان دهد بازیگر است. سر به زیر و ساده‌پوش. آنهایی که می‌شناسندش، با احترام با او رو‌به‌رو می‌شوند و او محجوب و آرام جواب محبتشان را می‌دهد. نعمتی و رضوی صاحب دو پسرند، یکی متولد سال 55 و دیگری 61. ازدواج کرده‌اند و زندگی مستقلی دارند. نعمتی از شلوغی تهران به روستایی در اطراف شهر پناه برده و گاهی به تهران می‌آید. بیشتر وقتی که کار دارد. رضوی هم بین تهران و روستا در رفت و آمد است. دیروز که به نعمتی تلفن کردم گفت، فردا می‌آید تهران برای دیدار با سهیلا و بچه‌ها.
حرمت‌هایی که شکسته شده‌!
امروز سالگرد ازدواج حضرت علی‌(ع) و حضرت فاطمه‌(س) است. این روز را به‌نام روز ازدواج نامگذاری کرده‌اند و طبق نامه‌نگاری‌های وزیر ورزش و جوانان با وزیر دادگستری قرار شده که امروز طلاقی ثبت نشود! حالا در چنین روزی با فرخ نعمتی هم‌صحبت شدم تا درباره ازدواجش با سهیلا رضوی بپرسم و این که چطور این زندگی مشترک 45 سال دوام آورده، آن‌هم در روزگاری که برخی ازدواج‌ها شش ماه هم طول نمی‌کشد و بازهم در روزگاری که جوان‌ها آن‌قدر ساختارشکن و بی‌ملاحظه شده‌اند که حتی جشن طلاق می‌گیرند و عکس‌های جدایی‌شان را با شادی و سرور در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند.
نعمتی می‌گوید: راستش را بخواهید خیلی از حرمت‌ها در جامعه و خانواده‌های کشور ما شکسته شده و ما داریم تاوان این حرمت‌شکنی را پس می‌دهیم. در روزگاری که من و سهیلا با هم ازدواج کردیم، جوان‌ها با همفکری خانواده و پدر و مادر با هم ازدواج می‌کردند. الان دو تا جوان خام که هیچی از فراز و فرود زندگی نمی‌دانند با هم بیرون از چارچوب خانواده آشنا می‌شوند، قرار و مدارها را می‌گذارند و مراسم خواستگاری فقط برای آشنا شدن خانواده‌ها با یکدیگر است؛ خانواده‌هایی که در بیشتر موارد اصلا همخوانی فرهنگی و زیستی نداشته و توانایی دخالت در تصمیم فرزندان خود را هم ندارند. این جوان‌ها با هم ازدواج می‌کنند و خیلی زود هم تصمیم به جدایی می‌گیرند؛ چون پایه و اساس تربیت و فرهنگ خانواده‌هایشان با هم جور نیست و آنها نمی‌توانند زیر یک سقف دوام بیاورند؛ از این جدایی ناراحت هم نمی‌شوند چون برایشان ازدواج و جدایی عادی شده است. در زمان ما ازدواج حرمت داشت و قبح طلاق نریخته بود. خانواده‌ها و پدر و مادرها اگر اختلافی بین جوان‌ها پیش می‌آمد همه تلاش خود را به‌کار می‌گرفتند تا بین آنها تفاهم و آشتی برقرار شود و کار به طلاق نکشد.
زن و مرد با هم تفاوت دارند
به باور نعمتی همه چیز از خانواده شروع می‌شود. پدر و مادر با نوع رفتار خود به فرزندان می‌آموزند چگونه زندگی کنند. بچه در خانواده است که نوع رفتار با جنس مخالف را یاد می‌گیرد، عشق‌ورزی و مهرورزی را می‌آموزد. حفظ حرمت را یاد می‌گیرد و همه اینها به او یاد می‌دهند که وفاداری یعنی چی.
نعمتی می‌گوید: وفاداری زمانی به وجود می‌آید که چه دختر چه پسر مسؤولیت‌پذیری را یاد می‌گیرند. متوجه می‌شوند ازدواج و تشکیل زندگی مشترک بازی و شوخی نیست. تو باید با همسر خود همراه شوی، پشتیبان و حامی او باشی در همه لحظات زندگی، در غم و در شادی.
این بازیگر معتقد است که جار و جنجال‌هایی که برای مساوی بودن زن و مرد راه انداخته‌اند، موضوعی گمراه‌کننده است. نعمتی می‌گوید: زن و مرد حقوق برابری دارند در خیلی از موارد، اما قبول کنیم که این دو موجود کاملا با هم متفاوتند هم از نظر جسمی و قدرت بدنی و هم روحی و روانی و عاطفی. زن و مرد متفاوت آفریده شده‌اند تا در کنار هم زندگی کرده و یکدیگر را کامل کنند. اصلا موافق این گفته نیستم که زن و مرد می‌توانند به تنهایی کامل باشند و به‌هم نیازی ندارند. زن و مرد با هم ازدواج می‌کنند تا نیازهای مختلف یکدیگر را برآورده کنند و در این مسیر هرکدام باید به تمامی سهم خود را از مسیر تکامل بپردازد.
احترام به خلوت یکدیگر
نعمتی بر این باور است که وقتی اصول تربیت و معاشرت در خانواده درست باشد، بچه‌ها از همان ابتدا یاد می‌گیرند برای داشتن آرامش، آسایش، سعادت و در نهایت خوشبختی خود و دیگران چه باید بکنند و چه‌ها نباید انجام دهند. وقتی یاد بگیری برای دیگران حد و مرزی در نظر بگیری و گاه و بیگاه و هر وقت که دوست داشتی وارد محدوده آنها نشوی وقتی که بزرگ شده و ازدواج کردی هم این اصول را رعایت می‌کنی، می‌دانی کی باید در کنار همسرت باشی و کی به او خلوتی و مجالی بدهی که به کارهای خودش برسد و خلوت خودش را داشته باشد. اعتماد حرف اول را در زندگی مشترک می‌زند و آدمی که تربیت درست داشته باشد، می‌داند چگونه ایجاد اعتماد کند که هم خودش راحت زندگی کند و هم همسر و شریک زندگی‌اش احساس امنیت روانی و عاطفی کند.
نعمتی درباره آشنایی‌اش با خانم سهیلا رضوی می‌گوید: خانواده‌های ما با هم رفت و آمد داشتند، من و سهیلا از بچگی با هم آشنا شدیم و همبازی بودیم. آخرهای دوره دبیرستان بودیم که خانواده‌هایمان متوجه علاقه ما به‌هم شدند و این علاقه به ازدواج ختم شد.
به نعمتی می‌گویم پس یک عشق کلاسیک را تجربه کرده‌اید؟ می‌گوید: بله! شما می‌توانید نامش را بگذارید عشق کلاسیک، اما آنچه باعث شد ما با هم ازدواج کنیم و زندگی مشترک‌مان تا همین الان ادامه پیدا کند این بود که چیزی را از خانواده‌هایمان پنهان نکردیم و خانواده هم ما را درک کرد.

طاهره آشیانی
روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها