نگاهی به شایعه‌سازی اخیر درباره استعفای علی فروغی

شایعه تغییر مدیر شبکه 3 از کجا آب می‌خورد؟

انتشار اخبار که این روزها به لطف فضای مجازی و شبکه‌های ارتباطی مختلف با سرعت و البته گستردگی غیرقابل انکاری همراه شده، گاهی باعث می‌شود در پی یک صحبت یا اتفاقی که حتی رقم نخورده، خبری را شکل دهد که پایه و اساس مشخصی ندارد و فقط با مشوش کردن اذهان دردسرسازی می‌کنند. این روزها هم آمار چنین اخباری به‌شدت رو به افزایش است و مدیران، مسؤولان و چهره‌هایی که خیلی‌ها می‌شناسند اغلب در معرض این ماجرا قرار دارند.
کد خبر: ۱۲۱۱۶۲۳

تکذیب فوری

به گزارش جام‌جم، در راستای این جریان مدتی پیش خبری منتشر شد که به یکی از مسؤولان صدا و سیما برمی گشت. در این خبر، روز پنجشنبه (23 خرداد) یک‌کانال خبری مجهول از تغییر مدیر شبکه سه سیما خبر داد و اعلام کرد شهاب اسفندیاری که در حال حاضر رئیس دانشگاه صدا و سیماست، جایگزین علی فروغی در شبکه سه سیما شده است.

شهاب اسفندیاری
حدود یک سال است که تقریبا هرچند هفته یک شایعه درباره «سمت جدید» من در برخی محافل و رسانه‌ها مطرح می‌شود که واقعا نمی‌دانم ومنشا آنها چیست و کجا است. عجیب این که هیچ کدام از این شایعات کوچکترین پایه و اساسی نداشته و همه کذب محض بوده. این یکی هم مثل بقیه است.


نکته جالب ماجرا اینجاست که این خبر بلافاصله از سوی یکی از مجریان قبلی رسانه ملی نیز بازنشر و به‌سرعت فضای مجازی را در بر گرفت. اما پس از انتشار این خبر، اسفندیاری با انتشار مطلبی اعلام کرد این خبر شایعه‌ای بیش نیست و هیچ تغییری در سازمان صدا و سیما روی نداده است.
ادامه خبرسازی‌ها
در این ماجرا توییتی عجیب از مازیار ناظمی برای دقایقی بالاتر از اخبار مربوط به سفر شینزو آبه، آتش‌سوزی نفتکش‌ها و البته زندگی خصوصی رامبد جوان قرار گرفت و برای مدتی به گوش خیلی‌ها رسید، خبری که البته زود تکذیب شد. طبق گزارشی که خبرآنلاین هم منتشر کرده بود مازیار ناظمی، سخنگوی وزارت ورزش و کارمند رسمی رسانه ملی توییتی داشت درباره این‌که علی فروغی برکنار شده و شهاب اسفندیاری، رئیس دانشگاه صدا و سیما جایش را گرفته است. این خبر با توجه به برخی حاشیه‌‌سازی‌های قبلی و خط مجعول دوگانه‌سازی در صدا و سیما خیلی زود خبرساز شد.
در ادامه با دست به دست شدن این خبر، مدیر روابط‌عمومی معاونت سیما هم وارد عمل شد و به طور مستقیم در صحبت‌هایی که مطرح کرد، گفت: پس از انتشار خبر جعلی تغییر مدیر شبکه سه، بلافاصله مطالب را برای پیگیری حقوقی ارسال کردم که جلوی این‌گونه سوءاستفاده‌ها به سرعت گرفته شود.
اما خبری که اولین نفر خود شهاب اسفندیاری تکذیبش کرد و گفت، جایش خوب است؛ چطور و از کجا ساخته شد؟

Maziar Nazemi

تبریک به آقای اسفندیاری به‌عنوان مدیریت جدید شبکه سه سیما


مازیار ناظمی می‌گوید: ما گروهی داریم که بیشتر بچه‌های رسانه ملی هم هستند. این خبر و حکم تغییرات در شبکه سه آنجا توسط خیلی از بچه‌ها منتشر شد و من هم گفتم حتما صحت دارد این خبر که همه بازنشر می‌دهند و برای همین توئیت کردم که بعد متوجه شدم اصل خبر مشکل داشته است.
در پی آن حمید خواجه‌نژاد، مدیر روابط‌عمومی معاونت سیما هم گفت: خیلی از ما درباره اخبار دروغ، اطلاعات غلط و به اصطلاح فیک‌نیوزها شنیده و نمونه‌های مختلفی از آنها را هم دیده‌ایم. اغلب، شایعه‌سازان که منافعی را از این کار می‌برند، این‌گونه اطلاعات غلط را با رنگ و لعابی فریبنده ساخته و پرداخته و راهی کانال‌های متنوع ارتباطی می‌کنند. اما امروز در حاشیه انتشار خبری جعلی درباره انتصاب مدیر یکی از شبکه‌های سیما از کانالی تلگرامی با نامی جعلی، اتفاقی رخ داد که در نوع خود جالب بود!او ادامه داد: بسیاری از دوستان، شاید از سر تعجیل، خود در دام فیک‌نیوز افتادند و حتی به آن منبع اشتباه ارجاع هم دادند. لحظاتی پس از انتشار این خبر جعلی، بلافاصله مطالب را برای پیگیری حقوقی ارسال کردم که جلوی این‌گونه سوءاستفاده‌ها به‌سرعت گرفته شود.
وی تاکید کرد: البته کم نیست کانال‌هایی که به نام برندهای صدا و سیما نظیر صرفا جهت اطلاع و خبر ٢٠:٣٠ و ... به کام افرادی ناشناس فعال است تا شاید مطالب و اخبارشان در نگاه مخاطبان و افکار عمومی موثق جلوه کند.
با این تفاسیر و صحبت‌های مطرح شده، پرونده این جابه‌جایی و خبر هم منتفی شد، حال باید دید در آینده‌ای که چندان دور نیست این بار چه کسی با یکی از این اخبار مورد هدف قرار می‌گیرد!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها